Forumindex

ForumindexForumindexDownloads

Visa forum för datorns webbläsare

ForumindexAdministrativtPappersexcersisen, ekonomi, försäkring och utbildningUtbildning

Yrkebevis/förarbevis

50 inlägg • Sida 2 av 4
Diskutera utbildning här

dick.boström

10:06:43, 11-04-2010

Jag kunde styrka mina timmar själv genom att hänvisa till mina fakturor.
Bara att räkna ihop timmarna.
Ni som har egna maskiner har väl kört mot faktura. :laes_detta: :slag: :mrgreen:
(Det är ju en förutsättning) ///Dick
ME diplomerad avloppsläggare
Your shit is my bread and butter.
www.dbmaskiner.se



Robban_C

14:17:55, 11-04-2010

Gör man en husgrund, en dränering, ett VA eller nåt annat på fast pris så står det ju inte på fakuran hur många timmar maskinen har gått.
Har slutat på forumet!

dick.boström

14:48:28, 11-04-2010

Sant så
men allt är väl inte på fastpris.//Dick
ME diplomerad avloppsläggare
Your shit is my bread and butter.
www.dbmaskiner.se

Robban_C

15:08:45, 11-04-2010

Vi har nog 90-95% av våra jobb på fast pris.
Har slutat på forumet!

5.2 racing

15:24:07, 11-04-2010

Splitta det mot mot den ordinare timpengen. Ring annars till Byn eller Tya, dom borde ha koll.
JUST
DO
IT

patrik h

16:18:03, 11-04-2010

Robban_C skrev:Gör man en husgrund, en dränering, ett VA eller nåt annat på fast pris så står det ju inte på fakuran hur många timmar maskinen har gått.


Men det står väl hur många dagar jobbet har pågått.
Åter igen, maskinen behöver inte gå alla timmar som du ska få räknat till boken.
Säg att det är två grovisar, en maskinist, en nyfiken granne som står och hänger och kollar på när de andra tre jobbar och han har gått utbildning. Jobbet pågår en månad, grannen har följt jobbet varje dag från dag ett och sett hur maskinisten och anläggarna gör.
Alla dessa fyra har rätt till timmar i boken även om maskinen kanske bara har gått ett par timmar om dan då allt anläggningsjobb är maskinrelaterat.
Det är ju därför som både service och reparationer också ger timmar i boken.
HUDDIG 1260B-2010 UTRUSTAD FÖR JÄRNVÄGEN, 2000lift + DIV. REDSKAP

http://www.123minsida.se/patriksgrav

dimorep

18:24:27, 11-04-2010

Har yrkesbevis både för "Fordonsmonterad kran upp till 18 t/m" och "Hjullastare godshantering / anläggning" utfärdade av TYA.

Det gällande för hjullastare fick jag genom en "endagarskurs" med teoretiskt och praktiskt prov. För att kunna få ut "beviset" direkt (utan bok) krävdes att jag kunde bevisa att jag KÖRT med hjullastare under (vad jag minns..) 3000 h. Detta fick jag intyga själv som egenföretagare, men hade även sen tidigare kört dessa timmar som anställd så detta ifrågasattes aldrig av TYA.

Yrkesbeviset för fordonskranar fick jag ut direkt utan någon kurs eller utförda prov. Här fick ALL "kranaktiv tid" tillgodoräknas dvs. även då jag utfört rep. av kranar och tillh. utrustning. Vill minnas att minimikravet på "körtid" var lägre för kran än lastmaskin.

Var dock ett antal år sedan nu som jag fick mina "yrkesbevis", lastare -03 och kran -05 så reglerna för detta kan ha ändrats många gånger sedan dess... :???:
Erfarenhet är inget som går att köpa, det måste man slita hårt och länge för att få tillgång till!

Inte dött, -bara tröttnat och slutat att skriva på forumet...

mikke

19:08:29, 11-04-2010

Är det någon som har koll på var man skaffar den här boken ni pratar om?
Allt jag har är ett svart kort där de står utbildningsintyg och vad jag får köra.

nixs

19:24:40, 11-04-2010

Det är ju därför som både service och reparationer också ger timmar i boken.


Då borde ju jag ha rätt att räkna allt mina timmar jag reparerar och servar då med? :grin:
Det finns två sorters människor, de som får saker gjorda och de som tar åt sig äran.
Det gäller att tillhöra den förstnämnda för i den är det lägre konkurrens!

Dubito, ergo cogito, ergo sum

kali

22:54:23, 11-04-2010

mikke skrev:Är det någon som har koll på var man skaffar den här boken ni pratar om?
Allt jag har är ett svart kort där de står utbildningsintyg och vad jag får köra.


mikke,

Har du utbildningsintyg är det registrerat och är sökbart för utfärdande instans vad gäller utbildningsbok.

Blanketten hittar du här..

http://byn.se/byn/blanketter-och-dokume ... llning.asp

Denna ifylld skickar du till ME "din region" http://www.me.se/templates/pages/region ... anguage=sv

Detta ger dig din utbildningsbok, beroende på var du "kommer ifrån" så har du olika krav... http://byn.se/byn/om-byn/overenskommelse-ytp.asp

Hur som haver, fyll i timmar, allt som har med din anställning som maskinförare att göra, är du på vidareutbildning utanför maskin, så är det räknade timmar.

/kali

Robban_C

23:10:57, 11-04-2010

5.2 racing skrev:Splitta det mot mot den ordinare timpengen. ...

Men i ett fast pris ingår ju material, lön till grovisar etc. Ska dom kostnaderna också ingå i ekvationen? :grin:

patrik h skrev:
Robban_C skrev:Gör man en husgrund, en dränering, ett VA eller nåt annat på fast pris så står det ju inte på fakuran hur många timmar maskinen har gått.


Men det står väl hur många dagar jobbet har pågått. ...

För det första så står det inte på en faktura hur många dagar ett jobb har pågått när jobbet körs på fast pris. Det står ett belopp, that´s it! Fast pris, punkt och slut!

Och vad spelar antalet dagar för roll? Är ni allihop fast i åtta timmar om dagen och inget annat?
Är det gjutning av en grund i morgon så jobbar man dom timmar som behövs för att få det klart för gjutning. Det spelar ingen roll om det behövs 5, 15 eller 20 timmar. Man gör klart. :driver: :driver: :driver:

Äh, sk*t samma. Man får väl påtala fem-sex års heltid. Det blir 9-10 000 timmar. Det får väl räcka åt dom.
Har slutat på forumet!

kali

23:28:06, 11-04-2010

Robban_C,

Du skrev:
Äh, sk*t samma. Man får väl påtala fem-sex års heltid. Det blir 9-10 000 timmar. Det får väl räcka åt dom.

Ingen här betvivlar din erfarenhet! Känn lugnet...

Hur jag än söker så finner jag inte krav specifikationer hur ett sk kallat intyg ska se ut....Detta gör mig misstänksam, är det så att beroende på vilken region man tillhör så bedöms det olika?

Jag har som sagt inga belägg för detta men....men har hört så många historier om vad som behövs och inte i intygs väg, så man undrar ju.

Låt oss se vad som kommer fram.

Vad jag tror man ska förstå någonstans i denna röra av timmar och bakgrund är....att detta gagnar oss maskinförare till slut.

Att sätta utbildningskrav och nivåer, bara höjer maskinförar yrkets status och därigenom visar på den kompetens som faktiskt krävs.

Att det sen gör att man kan begära mer i lön skadar ju inte... *ler*

/Kali
Senast redigerad av kali 00:44:24, 12-04-2010, redigerad totalt 4 gånger.

strand entreprenad

10:28:20, 12-04-2010

Dimorep kranbeviset 05 fick man väl så att gratis om man körde kran då efter som beviset kom då. Minns att åkarn kom och gav mig det fast jag inte hade nån aning om att det skulle vara.

dimorep

17:43:11, 12-04-2010

strand entreprenad skrev:Dimorep kranbeviset 05 fick man väl så att gratis om man körde kran då efter som beviset kom då.

Tror aldrig TYA har utfärdat något intyg/bevis gratis och kommer säkert aldrig göra det heller...
Men som jag skrev i tidigare i tråden så behövde jag varken avlägga praktiskt eller teoretiskt prov. Bara skicka in ansökningsblanketen med uppg. som styrkte att jag hade de erfodrliga "krantimmarna" och sen betala in en summa till TYA för att de skulle utfärda beviset åt mig.
Erfarenhet är inget som går att köpa, det måste man slita hårt och länge för att få tillgång till!

Inte dött, -bara tröttnat och slutat att skriva på forumet...

strand entreprenad

19:36:52, 12-04-2010

Jag mena inte gratis så utan att dom som körde kran när kranbeviset börja gälla fick det utan validering så att säga.