Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexAdministrativtPappersexcersisen, ekonomi, försäkring och utbildningUtbildning

Yrkebevis/förarbevis

50 inlägg • Sida 3 av 4
Diskutera utbildning här

dimorep

#31 » 20:50:08, 12-04-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

strand entreprenad skrev:Jag mena inte gratis så utan att dom som körde kran när kranbeviset börja gälla fick det utan validering så att säga.

Det stämmer bra! :thumme:
Erfarenhet är inget som går att köpa, det måste man slita hårt och länge för att få tillgång till!

Inte dött, -bara tröttnat och slutat att skriva på forumet...
Användarvisningsbild
dimorep
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:23:49, 10-08-2009
Ort: Skåneland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skruvar betydligt mera i maskiner än kör.



Robban_C

#32 » 21:50:28, 12-04-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

kali skrev:... Ingen här betvivlar din erfarenhet! Känn lugnet...

Det är lugnt, det är jag inte orolig för.
Men dom som har proven vet inte vad jag kan.


kali skrev:... Att sätta utbildningskrav och nivåer, bara höjer maskinförar yrkets status och därigenom visar på den kompetens som faktiskt krävs.

Att det sen gör att man kan begära mer i lön skadar ju inte... *ler*

/Kali

För oss som mestadels jobbar mot Svenssons så spelar utbildningen ingen roll. Vi får inte en spänn mer bara för att vi har diverse utbildningar och förarbevis.
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

kali

#33 » 22:18:36, 12-04-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Robban_C skrev:

Det är lugnt, det är jag inte orolig för.
Men dom som har proven vet inte vad jag kan.

För oss som mestadels jobbar mot Svenssons så spelar utbildningen ingen roll. Vi får inte en spänn mer bara för att vi har diverse utbildningar och förarbevis.

Robban,

Nåt verkar du orolig för tycks det, en maskinvalidering, en som den trådskaparen gjorde borde du klara galant, tvivlar inte det minsta på det.
Här är det bara maskinrelaterade frågor, alla adekvata.

Det sk YTP provet som man gör för att få ut sitt yrkesbevis är dispens satt just nu, så det slipper du.

Sen vad gäller utbildningen spelar ingen roll....jag tror du har fel där Robban.

Även Du och ditt företag samt era kunder gagnas av vetskapen att arbetet är utfört av sk fullärda i yrket, dvs personal med yrkesbevis.

Sen så är ju det här med utbildning inget för dig Robban, du ska ju inte gå någon utbildning....Du skall valideras, det är allt.


/kali
kali
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 11:30:22, 05-09-2009
Ort: AC
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)

Robban_C

#34 » 22:30:57, 12-04-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja, jag menade inte utbildningen, jag menade yrkesbeviset, förarbeviset eller vad det nu heter.
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

kali

#35 » 22:52:03, 12-04-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Robban,

Varför ska jag ha yrkesbevis?

Inom ett flertal branscher är yrkesbevis och andra kompetensbevis (t.ex. Gesäll- eller Mästarbrev) ett bevis på att kunder anlitar och arbetsgivare anställer en utbildad yrkesman/-kvinna.

Det är därför en fördel att genom yrkesbeviset kunna visa att du har goda yrkeskunskaper.

Se helt enkelt till att kunden eller arbetsgivaren väljer Dig framför något ”lågprisalternativ”.

Detta håller borta engelska asfaltsläggare och dylikt, vi måste bara lära kunderna att se vårt yrkesbevis.

I slutändan tror jag ochså att vi kommer att kunna ta betalt för denna nu mer synliga kompetens.

/kali
kali
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 11:30:22, 05-09-2009
Ort: AC
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)

strand entreprenad (trådstartaren)

#36 » 23:05:48, 12-04-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja jag har som sagtvar kört i 25 år utan.men komunala bolag börjar gnälla lite och tänkte kan ju vara bra att stoppa med på offerterna med till privatpersoner. vårt samhälle går ju mot mer och "papper" på allt vi kan.
strand entreprenad
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:48:13, 04-10-2009
Ort: Katrineholm
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Cat 312
Scania 124
Scania113

JD 6900
JD6110
JD 1640

Robban_C

#37 » 07:11:43, 13-04-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

kali skrev:... vi måste bara lära kunderna att se vårt yrkesbevis. ...

Ja, kan man få kunderna att efterfråga yb så kan det kanske hjälpa till.

strand entreprenad skrev:... kan ju vara bra att stoppa med på offerterna med till privatpersoner. ...

Hur tänker du dig det? Dvs hur tänker du dig skriften i offerterna?

Personligen brukar jag försöka undvika att skriva offerter in i det längsta. Jag försöker diskutera och ta alltihop muntligt ända tills affären då är muntligt i hamn. Då skriver jag istället en orderbekräftelse vilken möjligen kan ses som offert men mer detaljerad.
Det finns så många som vill ha in tio offerter bara för att ta den som är billigast och jag vill inte hålla på och skriva en massa innan jag vet att affären är i hamn.
Tycker att jag skriver tillräckligt här. :mrgreen:
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

patrik h

#38 » 15:31:41, 13-04-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tycker att det i de flesta avseenden går åt motsatt håll. Man ska ha bara fler och fler kurser/utbildningar, krav, annars får du inte jobbet!
Om det inte kommer in en kompis till beställaren, då kan det helt plötsligt vara väldigt godtyckligt och inga krav på miljömaskiner mm. Det blir liksom inte konkurans på lika villkor då när det inte syns på timpriset heller.
Se bara inom åkerinäringen nu med nya yrkeskompetensbeviset 40 timmars utbildning tror jag den ligger på. Vem får betala för det, åkaren såklart. Utlandsbilarna som kör här har ju knappast denna kurs, eller kommer att behöva det, i annat fall så skiter de i den.

Blev visst lite OT...
HUDDIG 1260B-2010 UTRUSTAD FÖR JÄRNVÄGEN, 2000lift + DIV. REDSKAP

http://www.123minsida.se/patriksgrav
patrik h
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:58:44, 29-11-2006
Ort: järfälla
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Huddig 1260C-2013 Rail
+ 2000 lift

strand entreprenad (trådstartaren)

#39 » 19:08:37, 13-04-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kanske var lite ogenomtänkt att stoppa med den i offerten men hur som helst ja trorman klarar sig bra utan en några år men tyvär så stämmerdetnogattvi går motallt mer behörigheter/intyg på allt vi ska göra.
utan att för den skull varabättre på det. utan bara en massa kurshållare vi ska försörja.
strand entreprenad
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:48:13, 04-10-2009
Ort: Katrineholm
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Cat 312
Scania 124
Scania113

JD 6900
JD6110
JD 1640

5.2 racing

#40 » 19:18:30, 13-04-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Robban_C skrev:
5.2 racing skrev:Splitta det mot mot den ordinare timpengen. ...

Men i ett fast pris ingår ju material, lön till grovisar etc. Ska dom kostnaderna också ingå i ekvationen? :grin: ...


Helt sant. Knäck i min kola. :huh:
Senast redigerad av 5.2 racing 19:20:52, 13-04-2010, redigerad totalt 1 gång.
JUST
DO
IT
Användarvisningsbild
5.2 racing
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:27:09, 27-04-2009
Ort: Göteborgstrakten
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Kubota U55-4 X06.

kali

#41 » 00:02:20, 14-04-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

strand entreprenad skrev:Kanske var lite ogenomtänkt att stoppa med den i offerten men hur som helst ja trorman klarar sig bra utan en några år men tyvär så stämmerdetnogattvi går motallt mer behörigheter/intyg på allt vi ska göra.
utan att för den skull varabättre på det. utan bara en massa kurshållare vi ska försörja.


Strand,

Tycker jag inte!

Klart det ska framgå för kunden att offerten är framtagen av en yrkeskompetent person, se det som ett för kunden kvalitetsbevis, som dessutom kanske gör att kunden väljer just Din offert.

Förresten, grattis till valideringen! *ler*

/kali
kali
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 11:30:22, 05-09-2009
Ort: AC
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)

dimorep

#42 » 23:38:11, 14-04-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

kali skrev:Klart det ska framgå för kunden att offerten är framtagen av en yrkeskompetent person, se det som ett för kunden kvalitetsbevis, som dessutom kanske gör att kunden väljer just Din offert.

Det är inte de entreprenörerna som är duktigast / har mest erfarenhet som går div. kurser först, utan snarare tvärt om!
De som kan branchen och jobbat länge i den ser dessa kurser som helt onödiga och mera lite av en "idiotföklaring" av honom/henne... :sad:
Och i slutändan så blir det dyrare för kunden (som då kanske hellre väljer "annan arbetskraft"..)!
-För någon måste betala alla "kurskostnaderna" och den förlorade arb.inkomsten som det blir när proffsen måste sitta i skolbänken och bevisa det som de sen så länge redan kunnat... :x

Är helt för kompetensbevis för NYA förare / aktörer! Tycker att kravet för åkare med "yrkestrafiktillstånd" och allt vad det innebär är bra, men samma sak borde vara krav inom andra brancher också. Det gör att oseriösa aktörer inte "dyker upp" så lätt och det gynnar alla redan etablerade företag och branchernas rykte!
Senast redigerad av dimorep 23:41:11, 14-04-2010, redigerad totalt 1 gång.
Erfarenhet är inget som går att köpa, det måste man slita hårt och länge för att få tillgång till!

Inte dött, -bara tröttnat och slutat att skriva på forumet...
Användarvisningsbild
dimorep
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:23:49, 10-08-2009
Ort: Skåneland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skruvar betydligt mera i maskiner än kör.

kali

#43 » 00:00:22, 15-04-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

dimorep,

"Det är inte de entreprenörerna som är duktigast / har mest erfarenhet som går div. kurser först, utan snarare tvärt om!"

Näe, håller med, brukar vara dom sista som går.

"De som kan branchen och jobbat länge i den ser dessa kurser som helt onödiga och mera lite av en "idiotföklaring" av honom/henne..."

Har hört det förr, har det med osäkerhet att göra? Det finns inga krav på någon att gå vare sig kurs eller validering för att få ett sk yrkesbevis. Allt hänger egentligen på inom vilka sorters kunder man vill arbeta för. Så...upp till var och en.

"Och i slutändan så blir det dyrare för kunden (som då kanske hellre väljer "annan arbetskraft"..)! "

Om alla seriösa aktörer hade yrkesbevis så skulle det vara helt vansinnigt att anlita "annan arbetskraft", man får vad man betalar för.


/kali
kali
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 11:30:22, 05-09-2009
Ort: AC
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)

dimorep

#44 » 00:33:39, 15-04-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

"Kali" -vi har nog helt olika inställning till behovet av kompetensbevis för redan aktiva personer! Eller så förstår vi inte varandra... :???:

kali skrev:Om alla seriösa aktörer hade yrkesbevis så skulle det vara helt vansinnigt att anlita "annan arbetskraft", man får vad man betalar för.

Oftast beställarens plånbok som i sista hand avgör och är det en privatperson så brukar tyvärr priset vara den mest avgörande faktorn. Därav så kommer ALLTID oseriös arb.kraft att ha en marknadsdel oavs hur många kurser och intyg alla de seriösa firmorna har. Prisskillnaden blit tyvärr bara större av det, till de "oseriösas" fördel...

Som jag skrev i en annan tråd ("Slutat med R-T.") här i kväll: Om en kund vill ha någon speciell utr så ska man helt klart skaffa den (om det är möjligt) OM bara MINST kostnaden för den investeringen betalar sig inom överskådlig tid. Samma sak gäller för kurser och intyg/bevis, vill någon att jag ska ha genomgått en utbildning så ska det bli merbetalt för det också.

-Det kostar pengar att kunna tjäna pengar, men satsar man så ska man också kunna få tillbaka de och då i större mängd! :laes_detta:
Senast redigerad av dimorep 00:51:43, 15-04-2010, redigerad totalt 1 gång.
Erfarenhet är inget som går att köpa, det måste man slita hårt och länge för att få tillgång till!

Inte dött, -bara tröttnat och slutat att skriva på forumet...
Användarvisningsbild
dimorep
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:23:49, 10-08-2009
Ort: Skåneland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skruvar betydligt mera i maskiner än kör.

kali

#45 » 15:45:13, 15-04-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

dimorep,

Du skrev:
""Kali" -vi har nog helt olika inställning till behovet av kompetensbevis för redan aktiva personer! Eller så förstår vi inte varandra... "

Jag är inte så säker på det, att vi skiljer oss åt så mycket, men jag försöker se fördelarna.
För det är ju såhär "dimorep", att den bransch som du tycks vilja tillhöra sätter krav, Din branschorganisation sätter valideringskrav på dem som du kallar, "redan aktiva personer". Ni kan om ni vill validera er förbi lärlingsstatusen, vad är problemet?

Men vill du inte följa branschens krav där dom krävs så är du hänvisad att slåss med de övriga oseriösa.

Och är det så att det är något du inte förstår? Fråga då, jag svarar gärna. *ler*

/kali
Senast redigerad av kali 16:03:14, 15-04-2010, redigerad totalt 1 gång.
kali
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 11:30:22, 05-09-2009
Ort: AC
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)


Återgå till Utbildning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se