Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexAdministrativtPappersexcersisen, ekonomi, försäkring och utbildningUtbildning

YKB helv*tet

175 inlägg • Sida 1 av 12
Diskutera utbildning här

qqq (trådstartaren)

#1 » 11:05:15, 27-09-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Någon här som med egna slantar tänker bekosta en sådan ykb "yrkeskompetenskurs" ?

Vad kostar det ?

Pga av det här ½!"#¤%& eu så måste man ha denna totalt meningslösa kurs för att köra tunga fordon yrkesmässigt, from 2016.

För några år sedan snackade jag med en kvinna som var boss inom SL. Hon var sk-tsur över det här.
Till och börja med så måste de köpa en sådan här kurs till alla sina busschaffisar.
Därefter ska de betala lön till dessa när de sitter där och som lök på laxen, en massa övertid för att täcka upp när ordinarie chaffisar satt och jäste på en kursvecka.
Chaffisarna var helt ointresserade att gå denna kurs.
Efter denna totalt meningslösa vecka så körde de varken bättre eller sämre.

3 personer gillar det här inlägget.
qqq
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:14:07, 26-06-2013
Ort: von vettet
Maskintyp: Ej angivet



cad59

#2 » 12:51:00, 27-09-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jäpp, får slanta upp själv.
Ingen annan tänker pynta eländet.
Dyrt?

Jo, för en kurs/repetition av något som som de flesta i branschen redan har skaplig koll på.

Funderar du på att genomlida skiten så gör det med början nu.
5st sk block att gå igenom som läget är nu.
Ska va klart 10sep 2016 om inte minnet sviker, sen börjar det om på nytt......
Har du fått körkort innan.. ja när f.n va de nu.. 2009 tror jag så räcker tot utbildning i 35tim.
Annars 140tim.
Heja Eu..
cad59
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:05:28, 31-07-2014
Ort: trelleborg
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: bm840, sunward grävare, valpadana1650hts, zetor 4718 x 2,6945,4011,3011,7745
Lanzing truck,Volvo fm420 globbe kran vxl Cadillac coupe deville-59, jonsered fr13 gilson slunga
Pellebyggd vägsladd

dimorep

#3 » 13:03:28, 27-09-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Men ni som väl tagit det behöver ju inte vara rädda för att någon utan det kommer och tar era platser bakom ratten! Riktigt "fel" blir det först om det kommer hit andra nationaliteter och kör som av någon anl. inte behöver det = konkurans på olika vilkor!
CE-kort sen 01, men inte kört lb på många år nu (fick ut mitt YKB 03, så är utan sen 08..), men man vet ju aldrig vad som stundar.. :driver:
Erfarenhet är inget som går att köpa, det måste man slita hårt och länge för att få tillgång till!

Inte dött, -bara tröttnat och slutat att skriva på forumet...

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
dimorep
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:23:49, 10-08-2009
Ort: Skåneland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skruvar betydligt mera i maskiner än kör.

orwak

#4 » 13:48:22, 27-09-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej.
Tog mitt YKB 2008, då gällde det väl till oändligheten dimorep? Som jag förstått det så går det ut 2016 om jag inte påbörjar kurserna snart...
Håller med om att problemet ligger vid att chaufförer med andra nationaliteter som kör här knappast har genomgått en YKB utbildning...
Kan tycka att det är lite överdrivet mycket timmar. jämförbart med att du skulle behova genomgå repetitionsutbildning för grävning om du kör grävmaskin, repetitionsutbildning vilket håll en bult skall snurras på om du är mekaniker. Hade räckt att man gick igenom säkerhetsfrågor och kör & vilotidsregler anser jag.
De finns alltid nåt att laga
Användarvisningsbild
orwak
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:39:38, 10-12-2006
Ort: SödranorraHalland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)

cad59

#5 » 17:59:12, 27-09-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

De e massa mer skit än så.
Eco drive, lastsäkring , miljö och hälsa.
För att nämna något.
Den enda trösten är att det blir ett naturligt urval kvar.
Tolka mig rätt.......
cad59
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:05:28, 31-07-2014
Ort: trelleborg
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: bm840, sunward grävare, valpadana1650hts, zetor 4718 x 2,6945,4011,3011,7745
Lanzing truck,Volvo fm420 globbe kran vxl Cadillac coupe deville-59, jonsered fr13 gilson slunga
Pellebyggd vägsladd

JohnOlof

#6 » 18:55:33, 27-09-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hur fungar det om man inte inte går denna repetitionsutbildning innan 2016? Har CE från 2008. Är det 140 timmar som gäller då?
JohnOlof
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:22:31, 18-07-2009
Ort: Sörmland
Sverige
Maskin: TGB 11, Volvo BM 650
KrAZ 255, Lokomo 928 T
KL-130, KL-520, Hakotrac v490

enok75

#7 » 19:20:06, 27-09-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Självklart ändrar man sådana kurser från att räcka i all evighet till att behöva repeteras vad skulle all de som utbildar folk göra annars, det var likadant med arbete på väg första gången jag gick skulle den gälla för allt och evighet men det dröjde inte länge innan den inte var tillräcklig och sedan repetetion vart 6 år och sen vart 5
enok75
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:38:24, 06-02-2014
Ort: Länghem
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valtra A75 A82 BM350 BM-Victor och Volvo T 230

cad59

#8 » 20:39:49, 27-09-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

JohnOlof skrev:Hur fungar det om man inte inte går denna repetitionsutbildning innan 2016? Har CE från 2008. Är det 140 timmar som gäller då?

Du klarar dig nog med de 35 timmarna repetition.
Innan 10/9 2016.
Annars 140 tim.
cad59
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:05:28, 31-07-2014
Ort: trelleborg
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: bm840, sunward grävare, valpadana1650hts, zetor 4718 x 2,6945,4011,3011,7745
Lanzing truck,Volvo fm420 globbe kran vxl Cadillac coupe deville-59, jonsered fr13 gilson slunga
Pellebyggd vägsladd

jörgen.ottosson

#9 » 20:42:43, 27-09-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

JohnOlof skrev:Hur fungar det om man inte inte går denna repetitionsutbildning innan 2016? Har CE från 2008. Är det 140 timmar som gäller då?


C/CE före 10 september 2009 så är det 35timmar innan 10 september 2016 som gäller.... http://www.transportstyrelsen.se/yrkesforarkompetens
Deus ex machina
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

orwak

#10 » 07:41:36, 28-09-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad har ni fått för priser per tillfälle? Halland verkar ligga runt 1600 + moms. För en annan som kör några gånger om året som F-skattare känns det ju som man lagt ribban en bit upp för oss som kör extra nån gång då och då.....
De finns alltid nåt att laga
Användarvisningsbild
orwak
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:39:38, 10-12-2006
Ort: SödranorraHalland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)

63an

#11 » 08:14:11, 28-09-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu väcks auto- frågan om körkort för oss vanliga som riskerar att vara på vägen med behörighet som aldrig testats MC-behörighet!! Den fick alla så att säja gratis med bilkörkort till något datum förr! De flesta har aldrig hållit i styret på hoj men risken finns ju att det händer?...Nu är det ett himla plågande när någon ska ta MC-kort enbart, är alla gamlingar bortglömda? Sen är de kort på allt annat skräp som far omkring moppar, EU-moppar + lite andra rövplågare vad är det som händer egentligen? :huh:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

jörgen.ottosson

#12 » 08:41:31, 28-09-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Även om det inte är krav på det så står det alla, som har en körkortsbehörighet, fritt att kontakta en trafikskola och säga: "- Jag har körkort på xxxx men har inte kört på xx år, kan jag ta några lektioner för att fräscha upp mina kunskaper och färdigheter! " :wave:

...det som händer är att man inom eu infört samma regler och behörigheter och giltighet på kör kort i alla länder (kruxet är väl bara att hitta någon "minsta gemensam nämnare" utan att folk ska "tappa" behörigheter som de haft....) ....jag har för mig att körkortsdirektiven gav medlemsländerna ett antal år att införa detta i praktiken, och för en gångs skull så är Sverige i princip sist ut. ( YKB krävs redan i dag i ett flertal länder, även för de som haft körkort sedan tidigare)

http://ec.europa.eu/transport/road_safe ... dex_sv.htm

http://www.riksdagen.se/sv/Dokument-Lag ... 01112/TU4/
Deus ex machina
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

dc_lindberg

#13 » 08:48:45, 28-09-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

EU vill alltså döda transportnäringen?...
Skall alla chaufförer inom EU nu vara billighetsimport med avtal från sina hemländer?
Ny form av slaveri alltså?...

Vore nog bra med en omfattande risk-kurs för politiker... vad att gör och inte göra, o vilka konsekvenser ditten o datten får ute i verkligheten (dem som är deras messenat... )...

Lider med er i branchen.
Edra konkurrensmöjligheter mot låg-löne-inga-regler-importen är ju inte möjliga :(
Dessa "gästarbetare" uppvisa betydande brister gällande trafikuppträdande dessutom, vilket ju svärtar ned hela branchen... (mycket skit som kör på Lunda Industriområde och Coop Storlager - sett mycket dynga på E18...)

Transport står säker bakom detta elände, eller?...
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

dimorep

#14 » 09:10:40, 28-09-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Problemet hade inte funnits (om vi åter bortser lite för YKB biten igen..) om bara beställaren hade specat lite krav på vad utföraren ska ha för några kvalifikationer och inte bara sett till att få in lägsta möjliga anbud på det som de önskar få utfört.

Är f¤n i mig de stora transport- förmedlarna/inköparnas (och i slutändan konsumenternas) fel att det blivit som det är ute på de svenska vägarna!
För hade bara transporttaxorna varit i rimlig nivå så hade aldrig uppdragen gått till dessa "fulaktörer". Då det finns (eller fanns är väl snart mer rätt ord..) gott duktiga etablerade åkare i landet som vill köra, bara det finns rimlig lönsamhet i det.

Men som vanligt (oavs vad) -ska det bara vara billigaste möjliga som gäller, så får vi ta att det är/blir som det är också... :???:
Erfarenhet är inget som går att köpa, det måste man slita hårt och länge för att få tillgång till!

Inte dött, -bara tröttnat och slutat att skriva på forumet...

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
dimorep
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:23:49, 10-08-2009
Ort: Skåneland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skruvar betydligt mera i maskiner än kör.

JohnOlof

#15 » 10:18:25, 28-09-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Angående
cad59 skrev:
JohnOlof skrev:Hur fungar det om man inte inte går denna repetitionsutbildning innan 2016? Har CE från 2008. Är det 140 timmar som gäller då?

Du klarar dig nog med de 35 timmarna repetition.
Innan 10/9 2016.
Annars 140 tim.

Från transportstyrelsen hemsida:
Är du inte aktiv förare nu men vill ta upp yrket som buss- eller lastbilsförare efter de ovanstående datumen, måste du genomgå en fortbildning på minst 35 timmar för att få ett yrkeskompetensbevis och få utföra transporter.

"Ovanstående datum" är alltså 160910. Alltså verkar det som man klarar sig med 35 timmar även efter 2016, bara det att man inte får köra förrän man genomgått denna fortutbildning.
Källa given av Jörgen http://www.transportstyrelsen.se/yrkesforarkompetens
JohnOlof
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:22:31, 18-07-2009
Ort: Sörmland
Sverige
Maskin: TGB 11, Volvo BM 650
KrAZ 255, Lokomo 928 T
KL-130, KL-520, Hakotrac v490


Återgå till Utbildning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se