Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexAdministrativtPappersexcersisen, ekonomi, försäkring och utbildningUtbildning

Grävmaskin utbildning

12 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera utbildning här

Peter72 (trådstartaren)

#1 » 10:45:51, 16-09-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Går i tankarna att utbilda mig till Grävmaskinförare. Kursen börjar om en vecka. Hur svårt är der att hitta ett jobb efter kursen ?Är det någon dom har erfarenhet av detta arbete som kan dela med sig av sin erfarenhet?
*Lön?
*Utvecklingsmöjlighet?
Tillfredsställande?
*M.m..?
Senast redigerad av Peter72 11:27:10, 16-09-2011, redigerad totalt 1 gång.
Peter72
1 inlägg
 
Blev medlem: 10:24:16, 16-09-2011
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Börjar utbildningen om en vecka.
för grävmaskin
grävlastare
Sen får jag välja mellan Hjullastare och teleskop lastare



LeifAndersson

#2 » 11:49:13, 16-09-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Detta med dessa korta introduktionskurser för grävmaskin börjar att bli ett återkommande tema här.
Sammanfattningsvis kan sägas: Möjligheterna att få jobb som grävmaskinist med endast denna kurs som merit är mycket små. Många har "lurats" till dessa kurser, för att konstatera när "utbildningen" är över att inga arbeten erbjuds på marknaden utan att man har personliga kontakter.
Tyvärr är det så det ser ut. :x
Ska du ha en rimlig möjlighet att komma in på marknaden som nybörjare ska du ha en flerårig utbildning i botten med MYCKET praktik, men även då är det tufft.
En möjlighet att få in en fot är att skaffa en egen maskin och på så vis skaffa rutin, men det är också svårt som helt "färsk" i branschen.

Detta är inte roligt att höra när du just ska starta sin "utbildning", men det är bättre att du är lite förberedd för vad du kommer att möta efter fullbordad kurs.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

Bonken

#3 » 19:49:50, 16-09-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad är det som man får lära sig på sådana kurser? Är det värt att gå om man har ca 1500 h?
Användarvisningsbild
Bonken
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:21:19, 01-06-2009
Ort: Kungsbacka
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Hanix H55DR, EC05B, Svab

LeifAndersson

#4 » 20:08:12, 16-09-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den rent teoretiska utbildningen är inte fel på något vis. Med 1500 körtimmar bakom sig, tror jag t.om. att det blir riktigt värdefull utbildning . Och de 1500 timmarna kan du tillgodoräkna dig i "boken".
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

Johan_O

#5 » 20:59:41, 16-09-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag åker runt i Norge och stöter på en hel del företagare som har grävmaskiner och som söker efter folk som kan köra dom, gärna svenskar.
Johan_O
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:59:18, 17-12-2010
Norge
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Bandit Beast 3680
Volvo EC 240 BLC
Volvo EW 180 C
Volvo L 110 E

LeifAndersson

#6 » 21:17:53, 16-09-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Johan_O skrev:Jag åker runt i Norge och stöter på en hel del företagare som har grävmaskiner och som söker efter folk som kan köra dom, gärna svenskar.


Sen är det frågan om de tycker att Svensken KAN köra med 50 timmars "spakvana" :klia:
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

Robban_C

#7 » 22:45:18, 16-09-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Efter 50 timmar så kan man dra spakarna åt rätt håll, dvs göra enklare jobb men erfarenheten, rutinen och det som ger lönsamhet (dvs svårare jobb utfört på rätt sätt på kort tid) saknas och det tar betydligt mer än 50 timmar att nå dit.

Eller som min farsa sa för många år sen när jag tog körkort för 125a:
"Bra, nu kan du övningsköra på egen hand."
Vaddå övningsköra? Jag kunde ju köra, jag hade ju fått körkortet.
Det tog åtskilliga år innan jag insåg att han faktiskt hade rätt.
Då också! :slag:
:grin:
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

ZtruL

#8 » 04:16:20, 17-09-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Men sen lär man sig fortare om man har intresset också. Man ska inte gå en utbildning bara för att få ett jobb.
ZtruL
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:44:22, 07-02-2010
Ort: Rättvik
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: cat 924 G

Lars B

#9 » 09:28:55, 17-09-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vilket dilemma detta med utbildning av nya maskinförare är!
För precis som Leif påpekar så är ju idealet att anställa en förare med massor med timmars körerfarenhet och lång utbildning... Men vart finns den utbildningen och vem betalar den?
Den treåriga gymnasieutbildningen till maskinförare innehåller mindre körtid i maskiner än den 25 veckor långa utbildningen som jag går just nu! De får naturligtvis mer utbildning i att meka och serva samt naturligtvis basämnena för gymnasiet... När jag är färdig så har jag då drygt 600 timmar fördelat mellan lastmaskin, grävlastare/grävmaskin och väghyvel.
Problemet är ju att det tar många år att bli en duktig väghyvelförare :???: Men nu finns det inte något väghyveluniversitet eller en grävmaskinshögskola som utexaminerar förare med flera tusen maskintimmar i ryggen! Så vad ska branschen göra då? Sluta hyvla vägar när nuvarande förare går i pension eller anställa mig som kört ≈200 timmar sommar och vinterhyvling (samt rätt många timmar med min egen hyvel)? Jag förstår att man helst anställer erfarna förare till sina maskiner men hur ska den erfarenheten uppstå? Jag vill påstå att den är svår att uppnå inom utbildningsväsendet till rimliga kostnader...
Sedan skiljer det nog VÄLDIGT mycket mellan olika förarutbildningar med... Har ju hört om utbildningar som i princip består av en grushög i ett industriområde och runt den några maskiner att påta i den högen med... till den körgården i Bräcke som jag tuffar runt i på dagarna :uupps:

Bild

Hela den kommande veckan kommer jag att ägna åt att justeringshyvla det flygfält som jag gulmarkerat i bilden. Det är 700 meter långt och på drygt 17.000 m2 så lite mer erfarenhet får man ju varje vecka :grin: Bara man förstår att vara ödmjuk inför det faktum att färdigutbildad maskinist blir man förhoppningsvis aldrig! Den som inte lär hela arbetslivet blir aldrig bäst!
Vi jobbar så mycket som möjligt "verklighetsbaserat" med övningar förlagda ute på riktiga vägar/områden som byggs/underhålls/dikas/snöröjs osv. blandat med fasta övningar i stil med gräv ett 25 meters V-dike enligt utsättningen och gör din egen fluktning (ett bra motionspass om diket ska bli korrekt!).

Bild

Klart utmanande att gräva detta den gångna veckan då regnet sprutade ned för tredje dagen i rad och hela tillvaron liknade chokladpudding :uupps: Detta var första gången jag testade att köra en maskin med rototilt så det var ju kul att börja öva med det diket!

Andra övningar är bygge av husgrund, dränera runt ett hus, pallhantering, bygga en vägbank med och utan laser, rörgrav med hylla, kabelsök o.s.v.

Min uppfattning är att det mycket kommer an på personlig lämplighet/fallenhet för maskinföraryrket... Alltså om du "har det i dig" eller inte. Ett mycket bra exempel är den tjej som går utbildningen tillsammans med mig. För 6-veckor sedan hade hon inte ens sett en grävmaskin/lastmaskin på nära håll, än mindre provkört en. Men jag lovar att efter att ha sett henne köra nu 1/3-del in i utbildningen så blir hon en mycket bra maskinist! Hon har helt enkelt fallenhet för yrket! Den senaste veckan har hon kört en EC-210 och att se med vilken mjukhet hon hanterar den maskinen i övningarna är imponerande. Två övningar och två MVG i betyg :thumme:

Bild

Här är hon mitt i grävandet av en vägbank i en slänt. Slät som ett salsgolv och så hårdpackad att det går att köra med maskinen utan avtryck. Lärarna har flera gånger frågat henne om hon verkligen inte kört maskin tidigare :thumme:
Har träffat på maskinister som efter 10-år i yrket fortfarande inte har känslan för att leverera snygga, bra utförda jobb så personlig lämplighet är nog en viktig del i detta.

Men problemet kvarstår... Någonstans måste körtimmarna som krävs utföras... Det är knappast rimligt att alla nyutbildade maskinförare ska köpa en egen maskinpark för att få erfarenheten så ett visst ansvar vilar nog på företagen med, vare sig de gillar det eller ej!

Denna diskussion har även utförligt förts här: http://www.maskinisten.net/viewtopic.php?p=271670

Samt även här: http://www.maskinisten.net/viewtopic.php?t=6389 läs där särskilt Conny:s klassning av förare/maskinister som jag tycker är särskilt bra! Siktar man inte på att bli en klass 3 så bör man tänka om på en gång! :thumme:

Detta var mina enkla tankar och begränsade erfarenheter om utbildningar. Men kolla noga vilken utbildning som erbjuds innan du börjar då det finns en marknad för privata lycksökare som startar utbildningar som på billigaste vis förser personer med förarbevis men med ringa erfarenhet...

M.V.H /Lars (klass 3 wannabe) :driver:
Användarvisningsbild
Lars B
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:29:05, 18-04-2008
Ort: Sollefteå
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Scania LS 110Super
International H-30 B
Brøyt X-20
Scania-Vabis L 71 Regent
Scania LS 75 Super 3st
Bolinder-Munktell VHK 85
Nuffield 10/60
Volvo T-22

LeifAndersson

#10 » 10:07:13, 17-09-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

ZtruL skrev:Men sen lär man sig fortare om man har intresset också. Man ska inte gå en utbildning bara för att få ett jobb.

Om man verkligen brinner för något, så visst lär man sig fortare då. Även om rutinen trots allt tar sin tid att skaffa, "vet" man inte hur en uppgift ska lösas skiter det sig oavsett hur bra man hanterar maskinen. Men viktigaste enskilda faktorn för hur snabbt men "lär" sig sysslan tror jag är vilken "fallenhet" man har för uppgiften.
Senast redigerad av LeifAndersson 10:47:13, 17-09-2011, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

Lars B

#11 » 10:51:32, 17-09-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Men just däri ligger ju problemet om företagen inte testar fallenheten på en sökande maskinist utan bara vill anställa folk som jobbat "Någon annan stans" i lagom många år... Blir ju knappast fler dugliga maskinister i branschen på det sättet utan istället fler som söker sig till andra branscher.
Jag själv har ju genom bl.a Maskinisten fått så fina kontakter att jag inte direkt oroar mig för bröd på bordet framöver men stämmer rapporterna om hur omöjligt det är att komma in på marknaden så löser man det säkert ändå via Norge eller gruvnäringen :thumme:
Vill man bara något starkt nog så brukar det lösa sig...
Oroar mig möjligen för att jag inte brukar söka jobb utan att det går åt andra hållet s.a.s så jag saknar vana av att marknadsföra mig själv. Men om bara 30% av rapporterna om hur omöjligt det är att hitta bra maskinister stämmer så ordnar framtiden sig helt klart :thumme:
Användarvisningsbild
Lars B
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:29:05, 18-04-2008
Ort: Sollefteå
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Scania LS 110Super
International H-30 B
Brøyt X-20
Scania-Vabis L 71 Regent
Scania LS 75 Super 3st
Bolinder-Munktell VHK 85
Nuffield 10/60
Volvo T-22

Robban_C

#12 » 16:49:30, 17-09-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lars B skrev:... Min uppfattning är att det mycket kommer an på personlig lämplighet/fallenhet för maskinföraryrket... Alltså om du "har det i dig" eller inte. ...

Absolut är det så men det är inget specifikt för vår bransch.
Ett exempel:
Har en polare som är väldigt duktig på att lära ut. Han har bl a lärt mig modellflyga och jag har med tiden insett att han har en mycket stor portion pedagogik. Han har lärt många i modellflygklubben att flyga och alla är väldigt överens om just att han är duktig på att lära ut.
Han har aldrig gått på nån lärarhögskola. Han har förvisso jobbat ett tag som musiklärare men i övrigt har han jobbat inom industrin.
Han har helt enkelt pedagogiken medfödd. Han behöver uppenbarligen inte plugga så mycket innan han kan lära ut det han håller på med.
Sen har vi alla haft lärare som har varit urkassa, eller hur? Dom har inget sånt här medfött och kan därför plugga hur länge som helst på lärarhögskolan och kommer i alla fall aldrig bli mer än mediokra som lärare.

Alltså:
Man ska ta tillvara på medfödd talang och det här är samhället alldeles för dåligt på. Man slussar in folk på högskolor hit och dit istället för att ta reda på vad dom har för medfödda talanger. Rent slöseri med stålar.
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17


Återgå till Utbildning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se