Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexAdministrativtPappersexcersisen, ekonomi, försäkring och utbildningUtbildning

Förarbevis för hjulastare på byggen och skotta snö?

47 inlägg • Sida 3 av 4
Diskutera utbildning här

rz

#31 » 22:52:04, 28-01-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Från http://www.trygghansa.se/SiteCollection ... r%20K4.pdf



B.3.3
Trafikförsäkringen gäller med en extra självrisk på 10 % av prisbasbeloppet om föraren fört
fordonet utan att ha det körkort/utbildningsbok/yrkesbevis som krävs eller om strafföreläg-
gande eller dom som vunnit laga kraft visar att föraren antingen
• gjort sig skyldig till rattfylleri eller
• varit straffbart påverkad av annat berusningsmedel än alkohol eller
• orsakat skadan med uppsåt eller genom grov vårdslöshet.
Denna självrisk tillämpas inte vid rattfylleri eller påverkan av annat berusningsmedel än alkohol
om det framgår att dessa omständigheter inte medverkat till skadans uppkomst.
Dessutom har Trygg-Hansa rätt att av skadevållaren återkräva belopp enligt bestämmel-
serna i traikskadelagen (TSL). Se även G.6.8 Regressrätt.
rz
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 00:46:33, 08-12-2007
Ort: Jämtland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet



Fredrik_

#32 » 23:11:31, 28-01-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

rz skrev:Från http://www.trygghansa.se/SiteCollection ... r%20K4.pdf



B.3.3
Trafikförsäkringen gäller med en extra självrisk på 10 % av prisbasbeloppet om föraren fört
fordonet utan att ha det körkort/utbildningsbok/yrkesbevis som krävs eller om strafföreläg-
gande eller dom som vunnit laga kraft visar att föraren antingen
• gjort sig skyldig till rattfylleri eller
• varit straffbart påverkad av annat berusningsmedel än alkohol eller
• orsakat skadan med uppsåt eller genom grov vårdslöshet.
Denna självrisk tillämpas inte vid rattfylleri eller påverkan av annat berusningsmedel än alkohol
om det framgår att dessa omständigheter inte medverkat till skadans uppkomst.
Dessutom har Trygg-Hansa rätt att av skadevållaren återkräva belopp enligt bestämmel-
serna i traikskadelagen
(TSL). Se även G.6.8 Regressrätt.


:thumme:
Markerade lite i din text..
Trafikförsäkringen ger alltid ersättning till 2:a och 3.e part utan allt för mycket krångel.
Inte säkert man klarar sig undan med bara självrisk för det!
Fredrik_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:18:38, 16-10-2008
Ort: Skogen NNO om Stockholm
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

rz

#33 » 23:30:20, 28-01-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Gick lite snabbt där :smile:
Vet inte om jag missat nått skumläste igenom bara men hittade inget angående körkortsinnehav.


http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19751410.htm

34§ 2st
Trafikförsäkringsavgift bestäms på grundval av de årspremier för trafikförsäkring som har tillämpats här i landet under den tid trafikförsäkring har saknats. Avgiften får med tio procent överstiga högsta försäkringspremie inklusive skatt enligt lagen (2007:460) om skatt på trafikförsäkringspremie m.m. för fordon av samma fordonsslag och med samma användningssätt som det oförsäkrade fordonet. Med fordonsslag avses personbil, lastbil, buss, motorcykel, traktor, motorredskap, moped och terrängmotorfordon. Förhöjning av premien på grund av omständigheter som ger anledning att anta att fordonet med hänsyn till innehavarens person utgör en särskild risk i trafiken får dock beaktas endast om det finns sådana omständigheter i det särskilda fallet.



Utanför ämnet men hittade denna som kan vara bra att veta

37 § Förare av moped och förare av motorredskap som, utan att vara registrerat i vägtrafikregistret, omfattas av denna lag skall under färd här i landet medföra bevis om att fordonet är trafikförsäkrat och på anmodan visa upp beviset för bilinspektör eller polisman.
Den som bryter mot första stycket döms till penningböter. Han är dock fri från ansvar, om han senast tredje vardagen efter förseelsen styrker hos polismyndighet att han hade bevis om trafikförsäkring vid tiden för förseelsen samt omständigheterna ger vid handen att förseelsen har berott på tillfälligt förbiseende. Lag (2002:343).
rz
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 00:46:33, 08-12-2007
Ort: Jämtland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

wehicle equipments

#34 » 12:00:08, 30-01-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är byggfacket som har inskrivit i de avtal som de har mellan sig själva och byggföretagen att maskinförare ska inneha gällande förarbevis. Har inte föraren sådant så kan fackförbundet väcka talan mot byggföretaget avs. avtalsbrott. Facket kan mycket väl ta reda på om maskinföraren som kör på ett visst bygge innhar gällande bevis utan att varken maskinföraren eller byggföretaget får vetskap om det. Att det ska finnas gällande bevis kan inte byggföretaget eller dess arbetsledare avtala bort. Byggföretaget ska ha avtal med byggnads, om inte, kan byggnads ev. förhindra fortsatt byggnadsarbete för företaget till dess att avtal slutits mellan parterna. (att hindra arbete kallas att sätta företaget i Blokad).
wehicle equipments
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:33:07, 19-01-2012
Ort: Södra delen av Lappland
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Volvo 10 tonnare

BlackLuck

#35 » 16:14:42, 30-01-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Robban_C skrev:
BlackLuck skrev:... Jag tycker det är jättebra att det ställs högre krav. Det gör ju att man höjer statusen för alla maskinförare som är seriösa. ...

Men det ska också ge högre timpeng men det gör det ju inte.
Och det kontrolleras aldrig om föraren har förarbevis. Vi har aldrig fått någon kontroll i alla fall.


Är man skyldig att medföra det där kortet på arbetsplatserna eller räcker det med legitimation?


Jag fick då visa upp förarbeviset när jag började köra under Skanska.. Men det är nog enda gången. Jo, jag fick visa det tillsammans med körkortet för polisen en gång när jag körde hjullastaren genom stan. Om de har några befogenheter ang detta vet jag däremot inte...
Användarvisningsbild
BlackLuck
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:36:32, 06-02-2007
Ort: Arnäsvall / Örnsköldsvik
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Ljungby L10
PelJob EB350
Åkerman EC230
Scania 75 trailerekipage

patrik h

#36 » 16:40:03, 30-01-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Förarbeviset är inte något polisen har med att göra då det inte finns en tvingande lag på det. Körkortet däremot kan de ju kolla.
patrik h
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:58:44, 29-11-2006
Ort: järfälla
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Huddig 1260C-2013 Rail
+ 2000 lift

dimorep

#37 » 18:32:28, 30-01-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

wehicle equipments skrev:Facket kan mycket väl ta reda på om maskinföraren som kör på ett visst bygge innhar gällande bevis utan att varken maskinföraren eller byggföretaget får vetskap om det.

Hur då? Hur vet de vem som kör maskinerna?
Behöver ju inte ens vara någon som är anställd på bygget spm kör..

Byggföretaget ska ha avtal med byggnads, om inte, kan byggnads ev. förhindra fortsatt byggnadsarbete för företaget till dess att avtal slutits mellan parterna.

Varför skulle det vara KRAV på att ALLA byggföretag har avtal med Byggnads? Behövs ivf inte om där ej är några fackanslutna anställda på företaget (-eller är alla "byggare" med i facket?).
Erfarenhet är inget som går att köpa, det måste man slita hårt och länge för att få tillgång till!

Inte dött, -bara tröttnat och slutat att skriva på forumet...
Användarvisningsbild
dimorep
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:23:49, 10-08-2009
Ort: Skåneland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skruvar betydligt mera i maskiner än kör.

denno

#38 » 19:59:06, 02-03-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jäklar vad knepigt det ska vara då!

Hjullastare - Godshantering kan man få jobb på diverse byggen för att flytta sand, grus och dylikt om man har klarat teorin samt har 5000h noterat.

Men innan man är färdig med de 5000h så kan man få jobba som snöröjare.

Korrekt?
denno
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 23:59:58, 25-02-2012
Maskintyp: Ej angivet

Hampe

#39 » 20:06:25, 02-03-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

denno skrev:
Hjullastare - Godshantering kan man få jobb på diverse byggen för att flytta sand, grus och dylikt om man har klarat teorin samt har 5000h noterat.

Men innan man är färdig med de 5000h så kan man få jobba som snöröjare.

Korrekt?


Om jag nu inte svamlar fullständigt så är det Hjullastare - anläggning/materialförflytning som gäller vid alla arbeten på byggen.
Inte Hjullastare godshantering! Vid snöröjning avgörs frågan om förarbevis av ev. beställare.
Tänkvärt är också att; för att uppnå 5000 h måste man ju få någon form av anställning inom föraryrket.
Senast redigerad av Hampe 20:09:07, 02-03-2012, redigerad totalt 3 gånger.
Pappslöjd på hobbybasis sedan år 2007.
Användarvisningsbild
Hampe
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:08:21, 04-07-2011
Ort: Luleå
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Volvo FM440 m.fl.
Volvo L60G
Volvo BM L90
John Deere 2250
Volvo T24 (startar inte, men finns på gården)
Stiga Park Comfort

patrik h

#40 » 20:17:07, 02-03-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu ska vi klaragöra det här lite grann.
Plugg, därefter får du en förarbok där timmar skall fyllas i av din arbetsgivare, du kör då bland annat på byggen under den tiden, under den tiden har du inget fackligt stöd för lönen mer än grundlönen.
När dina timmar är gjorda så KAN du få stöd av facket för en högre lön.
Då dina timmar är ifyllda och uppfyllda samt förarboken inskickad då får du hem ditt förarbevis på posten och är då berättigad till full lön.
patrik h
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:58:44, 29-11-2006
Ort: järfälla
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Huddig 1260C-2013 Rail
+ 2000 lift

denno

#41 » 20:19:11, 02-03-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hampe skrev:
denno skrev:
Hjullastare - Godshantering kan man få jobb på diverse byggen för att flytta sand, grus och dylikt om man har klarat teorin samt har 5000h noterat.

Men innan man är färdig med de 5000h så kan man få jobba som snöröjare.

Korrekt?


Om jag nu inte svamlar fullständigt så är det Hjullastare - anläggning/materialförflytning som gäller vid alla arbeten på byggen.
Inte Hjullastare godshantering! Vid snöröjning avgörs frågan om förarbevis av ev. beställare.
Tänkvärt är också att; för att uppnå 5000 h måste man ju få någon form av anställning inom föraryrket.


Jaha! Materialförflyttning.. ja det låter ju mer logiskt :smile:

Så det är på det viset man får timmarna på maskinen.. trodde man kunde ordna någon utbildning och bara köra timme efter timme efter timme varje dag tills man hade det avklarat. Förutsatt att jag ens får ett jobb där jag har chansen att köra lastare...jisses, fan vet när man är klar med dom timmarna då! Får väl kabske titta på någon maskin som går fortare att få yrkesbevis på, läste att fordonsmonterad kran går bra mycket snabbare. Varför kunde man inte gjort rätt val tidigare i livet :mad:

Tack så mycket för svar


Patrik: Så det är mer en fråga om LÖN! Det gör det hela bra mycket ljusare med samma. Lönen struntar jag i sålänge jag får köra. Jag antar att "problemet" är att få ett jobb med så lite erfarenhet
Senast redigerad av denno 20:27:32, 02-03-2012, redigerad totalt 2 gånger.
denno
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 23:59:58, 25-02-2012
Maskintyp: Ej angivet

patrik h

#42 » 20:32:30, 02-03-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Varför har du så bråttom?
Räkna med ca tre år om du inte jobbar väldigt mycket.
Varför jobba med annat om det är det här du vill jobba med?
Lönen är ju bara en förhandlingsfråga om du tidigt visar dig duktig, kommer i tid (gärna halvtimme innan du börjar), sköter kontrollen av maskinen och löser det du själv kan vid reparationer.
patrik h
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:58:44, 29-11-2006
Ort: järfälla
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Huddig 1260C-2013 Rail
+ 2000 lift

Hampe

#43 » 20:50:01, 02-03-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

@ patrik h: kunde inte sagt det bättre själv. :thumme:

@ denno: jo, 5000 h utbildning på skolan är väl att ta i. På gymnasiet gäller ca 150 h.
Senast redigerad av Hampe 20:50:43, 02-03-2012, redigerad totalt 1 gång.
Pappslöjd på hobbybasis sedan år 2007.
Användarvisningsbild
Hampe
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:08:21, 04-07-2011
Ort: Luleå
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Volvo FM440 m.fl.
Volvo L60G
Volvo BM L90
John Deere 2250
Volvo T24 (startar inte, men finns på gården)
Stiga Park Comfort

denno

#44 » 20:50:40, 02-03-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

patrik h skrev:Varför har du så bråttom?
Räkna med ca tre år om du inte jobbar väldigt mycket.
Varför jobba med annat om det är det här du vill jobba med?
Lönen är ju bara en förhandlingsfråga om du tidigt visar dig duktig, kommer i tid (gärna halvtimme innan du börjar), sköter kontrollen av maskinen och löser det du själv kan vid reparationer.


Ja du har rätt. Är bara så ivrig att komma ut på, om inte LM åtminstone någon sorts maskin och jobba så snart som möjligt.
Lönen kan vara precis vad som helst sålänge jag gör något jag tycker är kul.
denno
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 23:59:58, 25-02-2012
Maskintyp: Ej angivet

Molnia

#45 » 13:56:37, 21-05-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tar upp en gammal tråd.

Jag och en vän diskuterar vad för krav det kan ställas vid ideellt arbete med lastmaskin vid en festival.
Om det inte är yrkesmässig körning som ni nämner så borde det räcka med B-kort?
Jag har även genom jobbet behörighet för lastmaskin , "godshandtering på hårdgjorda ytor"tror jag det kallades.. något typ av truckkort är det. C?
..Borde vara vad jag behöver. Om inte någon anser att festivslområdet inte är hårdgjord yta...
Användarvisningsbild
Molnia
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 03:00:09, 06-02-2011
Ort: Syskongården finns i östra småland, bor numera i Närke
Sverige
Maskintyp: Traktor


Återgå till Utbildning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se