För att förtydliga mitt eget inlägg ovan, så var det
tillvalsämnet Teknik (tror jag det kallades) som kunde läsas som alternativ tillTyska/Franska/Spanska (och kanske ngt mer).
"Dataprogrammering" var ett s k
fritt valt arbete (tror jag det hette). Dvs ingick inte på något sätt i någon läroplan, utan man fick välja varje termin mellan ett stort antal olika ämnen/aktiviteter, som utfördes en e m i veckan, under
ledning av ngn lärare...
Ämnena kunde handla om nästan vad som helst, typ Foto, Göra en Tidning, Matlagning (vi hade också obligatorisk Hemkunskap!), Modellbygge, Elektronik, Knyppling (nu hittar jag på
), Bridge (nu hittar jag inte på!), Frimärkssamling, etc, etc.
Någon slags kul praktisk aktivitet, som syftade till att hålla oss högstadieelever på gott humör, kanske?
Återspeglade till stor del lärarkollegiets olika hobbies...
Tillägg: Teknikämnet på min skola var väldigt mycket "mekaniskt" fokuserat (återspeglade väl lärarnas
intresseområden (vilket inte nödvändigtvis sammanföll med deras
kompetensområden )). Vi idkade verkstadspraktik med bl a metallsvarvning, filning mm mm (läs Moppetrimmning!), samt en del teorilektioner med utlärning av Ottomotor, Dieselmotorer, Tvåtakt, Fyrtakt mm, samt en hel del underhållande berättelser från lärarnas tidigare liv, för oss grabbar, om sjöfart mm.... Det var ganska intressant iaf
Vi hade en flicka i min årskurs som prövade på (klasskamrat till mig), men slutade ganska snabbt och gick över till ngt språk istället.
Attityden från de äldre, manliga lärarna var ganska mycket att "det här är inget för flickor, läs du ngt lämpligare istället". Det var en annan tid, om man säger så...!
Ellära o elektronik, fick vi hålla på med på Fysiken istället. Men där var det nog mest gnida på glasstavar med Kattskinn o dyl... (inte som ni tror!
)