Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexAdministrativtÖnskemål/Feedback

Varför sånt liv om att lyfta gamla trådar?

30 inlägg • Sida 1 av 2
Saknar du en speciell funktion eller fil? Fråga här ...

Andreas Mattsson (trådstartaren)

#1 » 20:03:43, 29-01-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag är en surfare(internet då :grin: ),nåt jag ofta lägger märke till är att om nån kommenterar i en tråd som är gammal/äldre så blir det ett väldans liv,kommentarer som vm i trådlyft eller grattis du vann just första pris i trådlyft,,eller mina favoriter,du skulle dödas för att lyfta en sån gammal tråd :uupps: .

nu min undran,VARFÖR är det så?om jag undrar nåt i samma ämne eller kan svara på tråden som kan vara till glädje för nån annan,är det ändå bättre att starta en ny?jag får inte ihop det där,tråden finns ju där och blir ju helst plötsligt relevant igen tack vare min undran eller svar i densamme..

:klia:
Det här är MITT Facebook ;)

Maskin Kockum 820.BM616B.Bucher tm800.FIAT25C .

Mc Suzuki DR 800 Kawasaki Vulcan 1500

Båt Sandöcabin

Snöskoter Skidoo summit rev polaris Classic touring 500 Yamaha Nytro Turbo 270

Bil Ford Mondeo 2,0 TDCI toyota auris

5 personer gillar det här inlägget.
Andreas Mattsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:26:26, 27-09-2006
Ort: Fränsta västernorrlandslän
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: traktorgrävare bm 616B
atlas 1200
fiat 25c
bollnästruck bt-20
Bucher tm800



Holger

#2 » 20:54:14, 29-01-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bra fråga, man får inte ta dessa kommentarer så allvarligt. Jag ser dem mer med glimten i ögat!
Om en tråd som "avslutates" för fem år sedan helt plötsligt får liv igen så ser det ju lite roligt ut!

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Holger
Webmaster
Webmaster
 
Blev medlem: 10:54:48, 12-10-2003
Ort: Hannover
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Test

Andreas Mattsson (trådstartaren)

#3 » 23:26:16, 29-01-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

:smile: ,då är det bara att köra på som vanligt då.
Det här är MITT Facebook ;)

Maskin Kockum 820.BM616B.Bucher tm800.FIAT25C .

Mc Suzuki DR 800 Kawasaki Vulcan 1500

Båt Sandöcabin

Snöskoter Skidoo summit rev polaris Classic touring 500 Yamaha Nytro Turbo 270

Bil Ford Mondeo 2,0 TDCI toyota auris
Andreas Mattsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:26:26, 27-09-2006
Ort: Fränsta västernorrlandslän
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: traktorgrävare bm 616B
atlas 1200
fiat 25c
bollnästruck bt-20
Bucher tm800

Michael Meier

#4 » 23:33:32, 29-01-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det finns olika... människosfärer, vissa anser att det är groteskt att "lyfta" en insomnad tråd som om det voer en gravskändning, här har informationen mera tidlös :)
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Loke

#5 » 00:12:54, 30-01-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Andreas Mattsson skrev:Jag är en surfare(internet då :grin: ),nåt jag ofta lägger märke till är att om nån kommenterar i en tråd som är gammal/äldre så blir det ett väldans liv,kommentarer som vm i trådlyft eller grattis du vann just första pris i trådlyft,,eller mina favoriter,du skulle dödas för att lyfta en sån gammal tråd :uupps: .
nu min undran,VARFÖR är det så?

Många gånger så tycker folk att vissa trådar bör vara döda och begravda genom att ämnet kan vara uttjatat eller i övrigt färdigdiskuterade i synnerhet om det har varit en "infekterad" diskussion, det kan liksom verka helkorkat att svara på ett inlägg som är fyra år gammal eller så om det inte tillför något till själva frågan. Detta händer oftast nytillkomna forumister som sitter och botaniserar i gamla trådar, det skadar liksom inte att kolla när frågan var aktuell. Och som Holger skriver så är nog kommentarerna inte så allvarligt menade heller,

om jag undrar nåt i samma ämne eller kan svara på tråden som kan vara till glädje för nån annan,är det ändå bättre att starta en ny?jag får inte ihop det där,tråden finns ju där och blir ju helst plötsligt relevant igen tack vare min undran eller svar i densamme..
:klia:

Tex, sitter man och söker och hittar en gammal tråd med samma fundering, fråga eller någonting övrigt som man tycker kan vara av intresse för andra och vill fortsätta i tråden så är det en god idé att börja med orden, "En gammal tråd men" eller "Jag vet att det här är en gammal tråd" då vet resten av forumisterna att du är medveten om att det är en gammal tråd som du vill fortsätta i. Svårare än så är det inte för att slippa syrliga kommentarer helt enkelt. :grin:


Loke
Har alltid trott att Monty Python varit fiction, men nu får vi se pajaseriet varje dag...
Användarvisningsbild
Loke
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:07:27, 28-08-2006
Ort: Sundsvall
Sverige

Mikkel

#6 » 00:17:46, 30-01-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Gamla trådar rostar inte..... :thumme:
Allt är omöjligt, bara man vill !

5 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Mikkel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:52:25, 16-08-2014
Ort: Eskilstuna
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF35

dc_lindberg

#7 » 04:32:59, 30-01-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Många gånger när jag svarat på en tråd så har jag helt missat dess ålder...
Frågeställningen har intresserat mig, tråden saknar avslut, grundfrågan har inte bevarats, osv
De som blir upprörda och väljer att få ett utbrott över vad andra gör gör sannolikt så i andra situationer också...

Väljer man att hänvisa till att visa varandra respekt, hänsyn och överseende så kräver samma individer att det är de som skall visas detta; inte att de (själva) skall visa andra detta...

Betraktar folk som väljer att attackerar andra som "mobbare", för vad annat än att söka bråk håller de egentligen på med?... De tillför inget, de stoppar inget, de ändrar inget - men de skapar obehag, irritation, ilska, bråk och konflikter, kränker många fler än den de hoppat på, osv...

Det handlar om att ha makt, visa makt, revir-/territorieförsvar, åsiktskontroll, osv - dvs mobba till underkastelse.
Finns även många andra psykologiska infallsvinklar man kan välja för att beskriva fenomenet, om man så önskar.
Senast redigerad av dc_lindberg 12:25:58, 30-01-2015, redigerad totalt 1 gång.
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

Bengt Erik Eriksson

#8 » 05:57:24, 30-01-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är det detta forum frågan gäller eller forum kulturen i allmänhet? Ser också kommentarerna som lagda med glimten i ögat men förstår om du undrar när det kommer dödshot..
Utan lantbruk blir du naken, hungrig och nykter.

"Erfarenhet är den hårdaste läraren. Den ger dej provet först och lektionen efteråt" Oscar Wilde

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Bengt Erik Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:22, 31-10-2008
Ort: Gotland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: AVANT 218 -11
MF 575-77
Farmall M -52 konverterad till perkinspuffra.
Zetor 3011 -63
Zetor 5511-71
Famall EMD50-54
Bm Volvo LM 640-69

Michael Meier

#9 » 06:57:07, 30-01-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

:) oaah, Andreas, nu bli det swom i kyrkan, låt din röst bli hörd eller så skall den för alltid tiga.

Vi (männskor) har väl alltid kommenterat andras brist på uppmärksamhet, tid ligger oss varmt om hjärtat, prove med att säga fel veckodag i dina dateringar så få du se hur många som ids korrigera dei med rätt dag.
Såg en film igår tisdag, som många har sett, har själv tittat på den några gånger, Avatar, vad kortlivade många filmer och kommentarer är och vissa andra blir bättre med tiden, angående svunnen tid alltså,
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Andreas Mattsson (trådstartaren)

#10 » 07:44:29, 30-01-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag menar forum i allmänhet,jag har inte haft några direkta problem av detta så det är inte nåt problem där eller att jag blivit "stött" på nåt sätt :smile: .

jag har bara sett detta genom åren just på olika ställen och många tycker just att det är ett problem,samtidigt som många inte tycker det och kommenterar sin mening just så att hur dom orkar kommentera att nån annan kommenterar i en gammal tråd :razz: .

frågan har som sagt poppat upp ibland då jag ställt mig frågande till varför det anses så fel,tänkte att nu måste jag få svar på mina funderingar :smile: .

att man gnager vidare i en tråd där det är en massa spydigheter eller tjafs kan jag förstå varför,där finns ju heller inget av nytta att gå vidare i,men trådar som jag kan gå vidare i eller vidareutveckla nån frågeställning jag har eller nån annan så är det ju kanonbra om jag hittar en tråd där "min" början redan är skriven.

används sökfunktionen på diverse forum så kan man hitta spår av det man letar i gamla trådar men där dom inte är avslutade,frågeställningen står kvar för mig och andra som söker,hittar man då nån som dykt in i denna tråd och varit hjälpsam med ett avslut trotts att tiden har gått så uppstår ofta problem därav.

jag ska vara helt uppriktig och säga att jag sällan/aldrig ser det sättet här,och det är då jag iaf väldigt glad för,letar jag information vill jag inte rota igenom flera ofullständiga trådar utan jag söker den enda tråden som ger mig det jag vill ha,samma borde det ju vara för alla.

så mitt tips,lyft gamla trådar om ni kan fylla i mer i ämnet,kanske ts har gett upp och får en nytändning på ratet som står bakom knuten,eller så kan ni hjälpa nån annan :smile:
Det här är MITT Facebook ;)

Maskin Kockum 820.BM616B.Bucher tm800.FIAT25C .

Mc Suzuki DR 800 Kawasaki Vulcan 1500

Båt Sandöcabin

Snöskoter Skidoo summit rev polaris Classic touring 500 Yamaha Nytro Turbo 270

Bil Ford Mondeo 2,0 TDCI toyota auris

3 personer gillar det här inlägget.
Andreas Mattsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:26:26, 27-09-2006
Ort: Fränsta västernorrlandslän
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: traktorgrävare bm 616B
atlas 1200
fiat 25c
bollnästruck bt-20
Bucher tm800

Andreas Mattsson (trådstartaren)

#11 » 07:51:57, 30-01-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

så här skriver tex en webmaster på sh :uupps:



Allvarligt, lägg ner att dra fram gamla trådar. Kommer nog kunna banna för det i framtiden. Det är totalt meningslöst.


Webansvarig för Sporthoj.com (teknisk drift, kodknackare samt underhåll och administration)



ytterliggare hittar jag..


SM i trådlyft

SM i trådlyft är en årligt återkommande tävling där gamla trådar lyfts upp av inte ont anande personer.
Man blir diskad ifall man medvetet lyfter en gammal tråd för att vara med i tävlingen. Trådlyften skall vara oavsiktliga och ske utan att trådlyftaren vet om att denne tar upp en topic som sedan flertal år legat i träda.
Man kan jämföra det hela med någon som inte följer med i vad som händer i omvärlden och sen när denne hittar ett gammalt exemplar av Aftonbladet från 70-talet och läsandes den blir seriöst glad att Vietnamkriget äntligen tagit slut.

Vid slutet av året sammanställs vem som gjorde bort sig mest genom sitt trådlyft och denna vinner en gratis fotvandring till Oslo (mat & logi ingår ej).

Finalister för årets SM i trådlyft:
1. Soulsister
Det här är MITT Facebook ;)

Maskin Kockum 820.BM616B.Bucher tm800.FIAT25C .

Mc Suzuki DR 800 Kawasaki Vulcan 1500

Båt Sandöcabin

Snöskoter Skidoo summit rev polaris Classic touring 500 Yamaha Nytro Turbo 270

Bil Ford Mondeo 2,0 TDCI toyota auris
Andreas Mattsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:26:26, 27-09-2006
Ort: Fränsta västernorrlandslän
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: traktorgrävare bm 616B
atlas 1200
fiat 25c
bollnästruck bt-20
Bucher tm800

dc_lindberg

#12 » 07:59:54, 30-01-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du visar på besynnerliga attityder AM...
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

Michael Meier

#13 » 08:11:49, 30-01-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

dc_lindberg skrev:Du visar på besynnerliga attityder AM...


Trådlyft = Face Elastic Thread Lift

Bild
Originalets URL: http://www.intechopen.com/source/html/45716/media/image3.jpeg
/Michael M

1 person gillar det här inlägget.
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Holger

#14 » 10:01:35, 30-01-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vi ser inte meningsfulla trådlyft som något problem/fel.
Men som i många fall: det ska vara meningsfullt.

I nästa forumversion vi kanske tar med en liten hänvisning om man försöker svara i en gammal tråd!

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Holger
Webmaster
Webmaster
 
Blev medlem: 10:54:48, 12-10-2003
Ort: Hannover
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Test

LeifAndersson

#15 » 10:05:48, 30-01-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lite ligger det i det med trådlyft, det finns liksom ingen anledning att ansluta en egen fråga till en gammal insomnad tråd. Vill man ha respons för en liknande fråga tror jag det är bättre att starta en ny tråd och formulera den exakt som den aktuella frågan lyder från titel till undertext.
Men att någon mer eller mindre av misstag väcker en gammal tråd och kompletterar den är väl bara bra, är bara positivt om även gamla trådar kompletteras om det framkommit nya fakta i saken. Speciellt självdöda trådar som kan missuppfattas om de dyker upp tycker jag det är utmärkt om någon kommenterar, har man inte den lösning själv som kan anses som den slutliga så kan man ju i vart fall sätta ett frågetecken för det som kommit fram i tråden om man misstänker att någon kan bli "lurad" av innehållet!
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare


Återgå till Önskemål/Feedback

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se