Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenAllmänna verkstadsteman

Fördela tryckluft i Verkstad

169 inlägg • Sida 2 av 12
Diskutera allmänna verkstadsteman här. Allt som inte passar in någon annanstans.

Grett

#16 » 20:41:35, 28-12-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kul att se att man inte är ensam i sina funderingar :)
Vet inte om jag blev så mycket klokare dock :grin:

Vad är rekommenderat maxtryck för tunna kopparrör resp PEM slang?
Grett
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:18:15, 05-08-2008
Ort: Norrland
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: BM425 Terrier -59



Håkan.E

#17 » 22:01:24, 28-12-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vanliga 15x1,0 kopparrör fungerar bra dom kan du bocka och det är enkelt att kapa in t-rör senare när man ser att man skulle ha ett till.
Matarledningen kan man väll ta lite grövre 22 eler 28.
Vet ej vad kopparrör kostar men det kan det kanske vara värt med tanke på hur lätt det är att skruva ihop om man jämför med järnrör.
Bättre att tiga och tas för en narr, än att tala och undanröja alla tvivel.
En tyst man är oftast en tänkande man. En tyst kvinna är oftast skitförbannad.
Håkan.E
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 13:47:36, 25-02-2007
Ort: Orsa
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Huddig 960 -96

Marcus

#18 » 22:12:22, 28-12-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har kopplat hela min verkstad med Swedols blåa, den grövsta dom har, med snabbkopplingar! Har massor av uttag över allt och tre vindor. Otroligt smidigt att koppla ihop, bara skära och trycka ihop. Vill man ändra nått så är det snabbat isär taget... :cool:

Dragit en slinga runt längs hela taket och droppat ned till fasta uttag kanske var 5 meter.... skit smidigt att alltid ha luft över allt..

Kan rekommenderas!

Jag har inte märk av flödesbrister alls, kör alla vanliga maskiner... ingen bläster dock... :grin:
Lider av megalomani, men det gör inget!
Marcus
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:56:42, 06-09-2005
Maskintyp: Ej angivet

nisse (trådstartaren)

#19 » 22:40:34, 28-12-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

tack :buga: Blästerskåpet kan jag faktiskt slänga i samma rum som kompressorn eller nära till. Då kan den få separat matning om det skulle behövas

Har en liten tillsatsfråga. Hittade en Kompressorblock på tippen för några år sen och tyckte synt om den. Så den har varit med vid renoveringen av huset och stått i vägen ett antal gånger. nu har jag äntligen fått isär den och anledningen till varför den landade på tippen har man hittat nu.

Bild

Bild

Bussningen var väl inte riktig med längre :uupps: Resterande delar känns OK så det är lite synt att slänga hela allt bara för en stackars vevstake. Den ser ut exakt som en kompressorblock som säljs på Biltema Bild

Deras sprängskisser stämmer dock inte 100% överens med vevstaken (bultat på min, någon annan konstruktion på deras) Kanske ABAC ändå?!?
Hursomhelst så har jag bara själva kompressorblocket, ingen tank, ingen motor, etc. Då är det nog säkert billigare/bättre att köpa en hel ny/begagnad istället för att lägga ut pengar för att laga den här (om nu delarna skulle finnas) ?
Kanske någon annan som har samma block med nåt annat som är tråsig? Den kommer att hamnar i min brå å ha låda framöver ifall någon skulle behöva delar till en sån :mrgreen:

Någon här som har handlat reservdelar till Biltemas produkter någon gång? Har dem verkligen delar till deras maskiner som kommer med sprängskiss?

Nisse
Senast redigerad av nisse 22:42:38, 28-12-2009, redigerad totalt 1 gång.
nisse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:56:59, 01-12-2006
Ort: Jämtland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fordson Super Dexta
John Deere JD400
MF615 (Venieri 463C)

Robban_C

#20 » 22:57:11, 28-12-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har vanliga kopparrör på min stora kompressor. Minns inte dimension men 19 eller 25 mm eller nåt däremellan skulle jag tro att det är.
Har fungerat i typ 10 år eller nåt sånt så det duger nog. Men koppar är dyrt.

PEM borde gå bra. Det finns ju med tryckklass PN10 = godkänt för 10 bar kontinuerligt tryck. Snabbt och smidigt att bygga med, billiga grenar och skarvar men ser kanske lite billigt ut på plats. Ändock tror jag det är ett bra alternativ.

Angående svårigheten att gänga svarta rör:
Inget svårt alls. Köp rör, dom brukar vara gängade i ändarna. Kapa till önskad längd, på den ogängade änden svetsar du fast en delad skarv. Det finns alltså skarvar som är typ nån dm långa med gäng i båda ändar och släta däremellan. Kapa mitt i den släta delen så har du två bitar för fastsvetsning på en ogängad rörände.

Att det skulle vara svårt att få dit en extra anslutning på svarta rör? Nänä. Gör stammen av grövre rör, kanske tvåtum eller nåt sånt. Behöver du sen ta ut ett extra utttag nånstans så skär du bara hål med skärbrännar´n och svetsar på en bit i önskad dimension. Sen är det bara att gänga (eller svetsa) hejvilt därifrån.
Tänk bara på brandfaran!

Bild Tillägg efter 2 minut(er):

Vevstaken:
Kan du inte arborra ur bussningen och sen svarva en ny bussning? Det ser ju ut att finnas material i bussningen så att det räcker i alla fall.
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

nisse (trådstartaren)

#21 » 23:13:11, 28-12-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har fungerat i typ 10 år eller nåt sånt så det duger nog. Men koppar är dyrt.


Jag har några meter över från när jag bytte till vattenburen. Men då måste det hårdlödas antar jag? Kanske dags att lära sig?

skärbrännar´n och svetsar på en bit i önskad dimension. Sen är det bara att gänga (eller svetsa) hejvilt därifrån.
Tänk bara på brandfaran!


Det är nog största faran (parat med en ickeproffssvetsare :vissla: )

Vevstaken:
Kan du inte arborra ur bussningen och sen svarva en ny bussning?

Inte jag i alla fall, men kanske någon annan på jobbet kan. Det är kanske inte så tydlig på bilden, men bussningen ersattes av vevstakens material dem senaste 2-500 drifttimmer. Det är alltså ett rätt ovalt hål 20mm mot 17mm mätt med tumstock. Men gods finns det, det stämmer. Hm, kanske ett nållager istället? :klia:

Nisse
nisse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:56:59, 01-12-2006
Ort: Jämtland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fordson Super Dexta
John Deere JD400
MF615 (Venieri 463C)

Robban_C

#22 » 23:19:41, 28-12-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nållager är tveksamt eftersom vevstaken då måste vara hård nog, annars kommer den att slitas hårt.
Jaså, är det tre mm slitage nedåt i staken? Ja, då kanske materialet inte räcker till?
Det är i alla fall läge att mäta lite noggrannare om materialet räcker.

Löda kopparrör:
Det håller nog att mjuklöda men det är så lätt och kul att silverlöda det där så det ska du lära dig. :thumme:
Du kan ju börja läsa här:
http://www.maskinisten.net/viewtopic.php?t=13800
:grin:
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

Hansborg

#23 » 23:21:30, 28-12-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Oskar Möre... Pneumatik...
Tillverkning och Mekanisering
Bild


Bild


Bild
Användarvisningsbild
Hansborg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:47:29, 17-04-2008
Ort: närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Valmet 8100
Atlas 1304
MF 165
Leyland 472 + Fmg731
Ford 4500

Gossebear

#24 » 11:08:22, 29-12-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Körde 1 tums svart rör när jag drog in. Gängade på hederligt sätt med gängklubban och fick det tätt direkt.

Men vill man ha det enkelt så är ju armerade plast rör att föredra, vet dock inte hur dyra kopplingarna är där.
Frågar man så lär man sig.
Gossebear
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:44:30, 07-08-2007
Ort: Göteborg
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: XC70 D5,-16 justerad till 275 hk.
Fronuis TPLS500, Esab 2000i, Kemppi 2200
Fräs XZ45 Svarv Örn,
Och en satans massa andra saker.

nixs

#25 » 11:14:16, 29-12-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Plaströren har nackdelen att de tål inte minsta svetsloppa...
Det finns två sorters människor, de som får saker gjorda och de som tar åt sig äran.
Det gäller att tillhöra den förstnämnda för i den är det lägre konkurrens!

Dubito, ergo cogito, ergo sum
nixs
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:29:17, 06-01-2006
Maskintyp: Ej angivet

Grett

#26 » 11:53:03, 29-12-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lagom lutning och avtappningsställen verkar vara ett krav. Är inte det ganska besvärligt att få till med en bångstyrig PEM slang?
Grett
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:18:15, 05-08-2008
Ort: Norrland
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: BM425 Terrier -59

Gossebear

#27 » 13:04:15, 29-12-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nja du får ju inte hörnen direkt fyrkantiga om du hade tänkt att dra det enbart utmed väggen. Sedan går det med lite rör-hållare att nivilera pem-slang.

Skulle hellre kört på koppar rör och hårdlödat eller pressat dessa än att gå på pem-slang.
Frågar man så lär man sig.
Gossebear
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:44:30, 07-08-2007
Ort: Göteborg
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: XC70 D5,-16 justerad till 275 hk.
Fronuis TPLS500, Esab 2000i, Kemppi 2200
Fräs XZ45 Svarv Örn,
Och en satans massa andra saker.

nixs

#28 » 13:32:13, 29-12-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Gossebear skrev:Nja du får ju inte hörnen direkt fyrkantiga om du hade tänkt att dra det enbart utmed väggen..


Får man det med kopparrör då? :huh: :idee: :ohnej:
Det finns två sorters människor, de som får saker gjorda och de som tar åt sig äran.
Det gäller att tillhöra den förstnämnda för i den är det lägre konkurrens!

Dubito, ergo cogito, ergo sum
nixs
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:29:17, 06-01-2006
Maskintyp: Ej angivet

nisse (trådstartaren)

#29 » 13:50:02, 29-12-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Visst funkar det att trycka kopparrör i hörnet. Det blir bara större tryckfall :mrgreen:

Jag tror jag satsa på något som behöver ingen värme. Lite jobbigt att löda i ett timmerhus med sågspån i bjälklaget. Det blir kanske några löda bitar för att få det lite snyggare.

Ringde till Biltema Kundservice idag. Deras sprängskiss på hemsidan överensstämma inte med kompressorblocket som dem har på bilden (och inte med min heller) Dem hade dock bara luftfiltern hemma så det var liksom inte så viktig om sprängskissen stämmer eller inte :mrgreen: Men serviceansvarige var inte på plats idag och han skulle ringer up mig (mest troligen nästa år). Han borde har rätt sprängskiss. Det blir spännande att testa om det finns reservdelar till en kines :eat: (mest troligen bär sig det inte, men man kan ju prova)

Nisse
nisse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:56:59, 01-12-2006
Ort: Jämtland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fordson Super Dexta
John Deere JD400
MF615 (Venieri 463C)

dimorep

#30 » 18:32:02, 29-12-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nämnde "MA-press" tidigare i tråden, borde vara ett utmärkt alternativ då du vill ha hårda rör och varken gänga eller svetsa i de, finns i galvat / rostf. och i koppar. :thumme:
Erfarenhet är inget som går att köpa, det måste man slita hårt och länge för att få tillgång till!

Inte dött, -bara tröttnat och slutat att skriva på forumet...
Användarvisningsbild
dimorep
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:23:49, 10-08-2009
Ort: Skåneland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skruvar betydligt mera i maskiner än kör.


Återgå till Allmänna verkstadsteman

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se