Forumindex

ForumindexForumindexDownloads

Visa forum för datorns webbläsare

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenAllmänna verkstadsteman

Vad göra med mitt hala stålhållarfäste

21 inlägg • Sida 1 av 2
Diskutera allmänna verkstadsteman här. Allt som inte passar in någon annanstans.

mikber

22:26:18, 07-09-2023

Jag har en Emcomat 7 metallsvarv. Jag svarvar en del på hobbynivå och har ingen utbildning för ändamålet. Jag har ett problem med mitt stålhållarfäste. Det sitter på en bult och lossar man den så kan man ställa hela fästet i olika infallsvinklar. Men oftast vill man ju ha det 90 grader mot svarvens längdriktning. Oftast sitter det tillräkligt bra fast när jag drar åt bulten men ibland, speciellt när jag ska sticka av, så blir trycket för stort och hela hållaren svänger ur vinkel. Jag drar så hårt jag vågar för att inte dra sönder gängorna på bulten. Ytan under hållaren och även motstående yta på svarven känns hala...ska väl inte vara så? Vad gör man? Talk? skolkrita?

Bild
Bild
Bild



Mattias Petterson

22:33:40, 07-09-2023

Borra ett hål rakt igenom fästet ner i sliden och stoppa I en axelstump.
Så är det på både min blomqvist och min örn
Bild
Det finns två sorters människor:
De som gillar hårdrock... Och de som inte lärt sig gilla hårdrock ännu...

HVA59

22:50:45, 07-09-2023

Så som Mattias Skriver har det varit på alla svarvar med snabbfäste jag sett med, på en svarv hade de även borrat fler hål i själva toppsliden, så att man fick ett antal "presets" man lätt kunde ställa den i, typ 45, 90 grader mm. Det tror jag dock försvagar toppsliden onödigt mycket så ett hål räcker nog :thumme:
Är man dum i huvet så får hela kroppen lida...

//Erik

1 person gillar det här inlägget.

Dexxas

06:58:03, 08-09-2023

Du skriver att du svarvar på hobbynivå och har ingen utbildning.....

Om du har en litegrannn för hög centrumhöjd vid sticksvarvning ökar skärkrafterna enormt just vid avstickning,då det inte är eggen på stålet som skär utan stålet nästan pressar bort materialet.
Det räcker med någon tiondels mm för att ställa till skit i en vek svarv.
Testa med lite lägre höjd...... :shake_hands:
Pensionär... Världens farligaste jobb... Ingen har överlevt.

mikber

10:19:33, 08-09-2023

Jo jag har förstått detta med exakt höjd på stålet. Jag slipar också stålet extra noga. Jag har slipat mycket stål till träsvarvning, så det kan jag rätt bra! Lite svårt att ställa på tiondelen tycker jag. Det är nog inte den bästa hållaren jag har.

X-IL

11:51:51, 08-09-2023

Hur är anliggningen mellan fästet och toppsliden? Inte några höga punkter på den som gör att du inte får tillräckligt med friktion? Att skava in botten av fästet och toppen av toppsliden har jag läst fler som gjort för att också få mer stadiga skär utan resonans.

mikber

12:25:13, 09-09-2023

Jo det har jag också läst...men jag har nog inte förmågan att skava rätt, tyvärr. Nu har jag tvättat av ytorna med ett bra medel (Isopropan....något tror jag det heter) så ska jag försöka förlita mig på att det fungerar. Det är ju lite bra att veta att jag kanske behöver sänka stålet eller slipa också. Då indikerar ju hållaren att tryckas åt sidan.

kimmen

12:43:49, 09-09-2023

Tror att du bara har friktion nära bulthålet, och nästan ingenting längre ur från hålet
Kan du kanske slipa eller skava bort lite material nära hålet så att du ökar friktionen längre ut
"Ett väl definierat problem är ett till hälften löst problem."

1 person gillar det här inlägget.

BengtP

13:34:04, 09-09-2023

Färga in ena ytan med tex spritpenna om du inte har ritsfärg hemma.
Sen trycker du ner stålhållaren mot topsliden och vrider runt lite.
Då lär du se på den färgade ytan hur mycket kontakt du har.
Om någon har dragit åt skruven för kung och fosterland nån gång så kan ytan runt skruven vara högre än omgivande yta.

1 person gillar det här inlägget.

mikber

21:20:49, 10-09-2023

Det var två bra svar som jag definitivt ska använda mig av. Javisst, "någon" kan ha dragit åt, åtminstone för prins och kommun, och då kanske en försämring av ytan skett. Jag återkommer.... : )

mikber

19:26:17, 11-09-2023

Nu har jag testat. Resultatet blev att stålhållaren är helt plan men svarvens anliggningsyta går upp runt skruvfästet. Jag har försökt att få den delen att ligga helt plant i min lilla fräs för att eventuellt kunna fräsa den plan. Himla pill att få den plan i mitt enkla maskinskruvstycke. Jag har försökt att shimsa upp ena sidan. Men jag kanske är fel ute. Man ska kankse inte fräsa ytan? Skava brukar det stå, men vad använder man då? Skavstål har jag inte. Jag har därimot gott om skarpa järn för träsvarvning, både HSS och en del hårdmetall. Kan det fungera? Nu har jag repat ytan med ett 2 mm. frässtål för att försöka få ytan plan. SE bild.
Bild

X-IL

19:46:58, 11-09-2023

Är det tillräckligt lite kan det gå att få ner med ett bryne, men annars finns det många varianter av hemmagjorda skavstål. Är du riktigt lätt på handen så kan man faktiskt ”grovskava” med vinkelslip också. Huvudsaken är att du tar på de höga delarna och kollar mellan varven när du fått det plant.

mikber

20:06:13, 11-09-2023

OK, brynen eller vinkelslip. Jag tror jag ska googla på skavstål och se om jag tror mig fixa det. Avfräsning är kanske feltänk, eller?

noften

20:18:34, 11-09-2023

det går att ta en fil och slipa som ett skavstål.

1 person gillar det här inlägget.

mikber

20:28:39, 11-09-2023

Det lönar sig ofta att googla! Och jag hade tur, efter ett tag såg jag ett verktyg som jag trodde jag hade! Efter ett snabbt nerspring till garaget så kunde jag efter lite letande finna det! Jag hade alltid trott att det var någon dålig upprymmare eller liknande men nu vet jag, det är ett skavstål! Så ny blir det skavning i morgon! :hurra: