Hei Magnus,
Jan Sverre her fra Drammen i Norge her.. Nå har jeg også kjøpt meg en IZH1I611P, fra 1974, så den er nok eldre enn din (min har avrundende kanter osv).
Skal ladde opp den Franske brosjyren som jeg fikk med (tror at den Svenske brukermanualen som jeg har funnet her på forumet er en kopi av den Russiske, så den er jo allerede tilgjengelig).
Svarven har levd et godt liv hos en eier, virker ikke noe særlig slitt og mye av originalmaling er kvar (han har ikke degreas'et den ordentlig engang). Virker som en meget bra
svarv!. Det eneste jeg reagerer på er finishen på "scraping under saddle".. den kunne jeg gjort like bra/bedre! Chatter marks langs kantene.. Jeg snakker om finish, ikke bruksmessig/performance osv. Den funker sikkert meget bra. Etterhvert har jeg sett en del ulike typer scraping på forskjellige maskiner og siden det er ulike metoder osv. mht. denne enkeltoperasjonen/håndverket f.eks. Russland vs. Sverige, eller USA, Sveits, England, Japan oa. ser det ulikt ut. Nå er jeg er kun amatør, så jeg skal nok passe meg for å mene for mye bastant om "performance/finish".. kun som en observasjon.
Det er også fettet inn en del deler som var ment å skulle smøres med
olje, og jeg har fjernet
grease f.eks. fra apron der hvor det er et oljebad/reservoir. Greasen har nok funket, men siden det er trykksmøring og oljekanaler "overalt" må dette være ment å brukes!?. Er litt usikker på om det er originalt gjort på fabrikken, eller hos importør i Norge. Eieren har bestemt ikke vært "inni" maskinen..
Uansett, har sett at det står "Industrial
oil W30a etter spec GOST 20799-75, totalt 11liter..
Har ikke klart å finne ut hvilken ekvivalent olje dette er? Hva har du benyttet?
Mvh
Jan Sverre Haugjord
+4792036935