Hmm, fick nån timme med fräsen i går kväll. Tänkte att jag skulle få ihop lite mer rena delar så jag snart kan få ihop den, men lyckades göra fler baksteg än framsteg...
Störde mig plötsligt på att den läcker
olja från matningsväxellådan, så bestämde mig för att försöka åtgärda det... Det innebär att börja demontera baksidan av fräsen
Där är lagom kletigt av oljeläckage som all världens smuts fastnat i..
Längst ner sitter den mekaniska kylpumpen, den snurrar, men är urkopplad och ersatt av en elektrisk pump, så antar att något är fel med den...
Stora remskivan var lätt att ta av. Under den sitter kåpan till matningens drivning. Drivningen är en kedja som löper i oljebad från ingående
axel ner till växellådan. Jag tror detta är den enda Sajo modellen jag sett med kedjedrift till matningen? De äldre har ju remdrift, och de nyare har separat motor i knäet...
En spännande sak var att det verkar läcka olja där remhjulet ska sitta, oljan slungas upp med kedjan, och sen är där ingen
packbox runt axeln, utan bara nåt som liknar nån sorts labyrint
tätning? Undrar hur man ska kunna få det tätt?
Kylpumpen ur, skulle vara lättare att rengöra med den ute tänkte jag... Tänkte tagit ur motorn med, och tvätta ur den då den är lite geggig, men den ser tung ut, och är säkert eländig både att lyfta i och ur själv, så det kanske jag hoppar över... Den snurrar fint och låter inget så den är nog inte dålig i alla fall.
Bråkade länge med hur jag skulle få ut kedjan, förstod det bara inte, men till sist visade det sig att den var delbar, bara det att den inte hade vanligt lås, utan där är en extra grov länk som man bara kunde peta ur med en
skruvmejsel Känns lite konstigt.
Var tight att få ut kedjan, även om den var rätt slak. Kedjan är visst gjord av CEJ! Synd att man inte verkar kunna spänna kedjan för den är slak så den ligger emot botten av kåpan...
Under drevet satt skruvarna som höll fast kåpan.
Lyckades skada en
STEFA tätning som satt i kåpan, men denna var nog inte orsaken till läckaget, då den inte var styv.
Kom inte längre än så. Är lite osäker nu. Gissar på att oljeläckaget antingen kommer från den där mysko labyrint tätningen, och sedan rinner ner längs kåpan, och längs undersidan av växellådan. Eller att det läcker i tätningen där växellådan sitter bultad mot fräskroppen. Kan också bero på att växellådan visst var fylld med
ungefär dubbelt så mycket olja som där skulle vara
Svårt att veta. Velar lite på om man ska våga chansa och plocka av växellådan eller inte.