Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenSvarvning/fräsning/borrning/slipning

Skära kugghjul

39 inlägg • Sida 3 av 3
Diskutera skärande bearbetning (svarvning, fräsning, borrning, slipning) här

dejvi

#31 » 09:14:59, 16-01-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Snyggt jobb! Och trevligt med bilder! :thummar:
dejvi
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:34:17, 06-12-2010
Ort: Korsholm
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: -



oler

#32 » 18:39:09, 17-01-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tackar.

ja-bond77 skrev:Fantastiskt! Tycker det ska vara svårt att få till glappfri anliggning mot snäckan men det gick alltså bra? Går det att justera glappet på något sätt?


Det går ju att koppla i och ur skruven för när man kör snabbdelning. Sen sitter det en stoppskruv för att justera max ingrepp på skruv mot snäckdrev. Denna är ställd så att jag får minimalt med glapp vid H/V gång men utan att skruven ska tvingas i kuggen. Under förutsättning att man varit konsekvent så att alla kugg är skurna likadant och med samma djup, samt att drevet är centrerat på bordsskivan så får man ju alltid samma ingrepp mellan skruv och drev.
Ett par sekunder får man ju i dödgång på veven om man vänder riktning, men det är ingenting mot hur det var innan.

Jag får ju ha i åtanke när jag använder bordet sen att drevet inte är något precisionsslipat kvalitetsdrev. Min kuggprofil är ju inte helt optimal heller. Men till att borra lite hålbilder, fräsa någon radie och liknande ska det duga till tycker jag.
//Olof
oler
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 00:40:47, 09-05-2010
Ort: Kristianstad
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Yanmar sv100
Ljungby 1016
Valtra 8950Ht, M130

Div. Verktygsmaskiner

jörgen.ottosson

#33 » 18:43:47, 17-01-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det duger säkert till mycket mer, bara man tänker på hur man använder det. :thumme:
Deus ex machina
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

Maleen

#34 » 19:25:45, 17-01-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Läckert! Förbaskat läckert! :buga:
Maleen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:38:47, 29-11-2009
Ort: Västra Götaland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Bm 650-76 Trima 1610p

torlin

#35 » 15:13:49, 18-01-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Snyggt :thumme:
oler skrev:Har skurit i tre steg. Först ett 30° till fullt djup, byta till 45° och slutligen 90° att fasa kuggtopparna med.

Innebär det att du får lite kantig profil på kuggen eller har du mjukat upp övergången på nåt sätt.?
Drygt 100 ton och 1500 hk
Användarvisningsbild
torlin
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 17:20:55, 28-04-2009
Ort: Luleå
Maskin: Kockum-Landsverk KL 132
Volvo BM LM 1240
Michigan 125 IIIA
Volvo BM T 650
Bolinder-Munktell BM 35
Scania SBAT 111S (TGB 40)
Scania SBA 111 (TGB 30)
Scania LA 82
Volvo L 495 Titan

oler

#36 » 17:51:07, 18-01-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo, det blir ju lite kantig profil. Bottenvinkeln gör att skruven når fullt djup och toppfasningen gör att skruven inte griper när kuggen släpper och ändrar vinkel vid rotationen. Funderade ett tag på att köra något varv fasning men såg vid test att det inte gjort någon nytta i detta fallet. funderade lite på om man kunde byggt en sliprigg till verktygsslipen så att man kunde profilslipa, men det blir nog knepigt på snäckhjul. Kanske om kan slipar med stift?
Viktigaste är ju att det drar lika hela tiden. Ska man göra kugg på "riktigt" är det ju en hel vetenskap att räkna ut vinklar och radier på profilen. Då skulle nog en riktig kuggfräs varit mer aktuell. Men priser avskräcker kanske lite.
//Olof
oler
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 00:40:47, 09-05-2010
Ort: Kristianstad
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Yanmar sv100
Ljungby 1016
Valtra 8950Ht, M130

Div. Verktygsmaskiner

torlin

#37 » 18:25:43, 18-01-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fast kantigheten kanske inte spelar så stor roll. Antagligen slits den lite fortare, men då slits den ju mot rätt form.
(snäckskruven är nog hårdare så slitaget sker väl främst på dennas kanter)
Går det bara att justera efter så är det ju inget problem.
Drygt 100 ton och 1500 hk
Användarvisningsbild
torlin
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 17:20:55, 28-04-2009
Ort: Luleå
Maskin: Kockum-Landsverk KL 132
Volvo BM LM 1240
Michigan 125 IIIA
Volvo BM T 650
Bolinder-Munktell BM 35
Scania SBAT 111S (TGB 40)
Scania SBA 111 (TGB 30)
Scania LA 82
Volvo L 495 Titan

oler

#38 » 19:32:01, 18-01-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lite så jag tänkte också. Med tanke på att gamla drevet var skadat av slitage så lär ju skruven vara hårdare material.
//Olof
oler
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 00:40:47, 09-05-2010
Ort: Kristianstad
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Yanmar sv100
Ljungby 1016
Valtra 8950Ht, M130

Div. Verktygsmaskiner

skogsgurra

#39 » 10:06:31, 20-01-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den här tråden har jag missat helt! Det var Skjutmåttet som ledde mig rätt.

Jag har något som jag tror skulle kunna vara en delningsfunktion på min nygamla Lorch. Men fattar inte hur jag ska få till det. skogsgurra @ Lorch LAS svarv från femtiotalet - kontroll och test.

Kolla gärna och om du vet eller lurar ut hur det funkar så skulle det vara smutt med en förklaring.
När det finns olika teorier så brukar verkligheten vara vad som gäller.
skogsgurra
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:31:11, 29-07-2019
Ort: Ställdalen mellan Örebro och Ludvika
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Dåligt utnyttjad Nissan NV400 2016 - slapp skattehöjning!
Köping BF1. Liten Sieg M1 som efter en del justeringar nu är betydligt bättre än sitt rykte.
Lite klen är den, med en svarvchuck på BF1 kan jag komma förbi det problemet. Tips?


Återgå till Svarvning/fräsning/borrning/slipning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se