Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexDiverseSnick Snack

Diverse & ev lite bygge av minilastare m hydrostat

8862 inlägg • Sida 65 av 591
Hit hör allt som ej passar in i något av de andra forumen ...

pelle3 (trådstartaren)

#961 » 04:08:45, 30-01-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild
Bild
Bild
Bild

Nu är dom skitigare en sist, allt blir skitigt av gjutjärn.

Så här blev det, den stora skivan sitter på axeln med kil, o den lilla skivan styrs i navet av en fläns, sen skruvar jag fast den med m8, sex st kanske. Den lilla är till arbetshydrauliken, det blir ca 1:1 utväxling, kommer att köra med a, rep där.

Sen mattias, flyttade jag startlåset, där tror jag det funkar.
Imorron kommer hulda o då drar vi lite el, köpte en massa dosor o kablar idag oxå, det blev en sån där dyr dag, o inte nog med det, skogaholmslimpan tog slut idag o då är skivorna så där små,imorron blir det en ny o det är lika illa, det blir några fjuttskivor innan man kommer en bit in i limpan, tidigast lördag räknar jag med att det blir ordning på limpan, sen blir det nerförs backe igen, nää man skulle inte få baka limper på dä viset.

imorron kväll så ska jag göra skivorna klara, har en b, skiva som jag ska göra ett nav till, det kan bli så att jag provar stickmaskin, mycke spakar är det , får nog ha hjälm på mej , allafall första repan.

gonatt

3 personer gillar det här inlägget.
pelle3
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:58:15, 30-06-2014
Ort: motala
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: 1641



Bengt Erik Eriksson

#962 » 06:14:46, 30-01-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Pelle3, Det är så händer som gör något ser ut. Allt annat är bara parasitism..
Utan lantbruk blir du naken, hungrig och nykter.

"Erfarenhet är den hårdaste läraren. Den ger dej provet först och lektionen efteråt" Oscar Wilde

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Bengt Erik Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:22, 31-10-2008
Ort: Gotland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: AVANT 218 -11
MF 575-77
Farmall M -52 konverterad till perkinspuffra.
Zetor 3011 -63
Zetor 5511-71
Famall EMD50-54
Bm Volvo LM 640-69

Ptr

#963 » 07:21:32, 30-01-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Varför inte sätta nyckel och alltihop där upp vid mätarna så är man av med de ur vägen.

Ingen anledning att behöva vrida på nyckel och ratt samtidigt.
Ptr
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:09:27, 03-03-2011
Ort: Norra Skarabog
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Fyrbent dragare med galoppväxel samt numera även Yanmar 401 w

redheat

#964 » 07:53:43, 30-01-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

pelle3 skrev:Bild
Bild


här är lådan,36cm mellan dom yttre axlarna 1:1 .



vad ha den lådan varit till ??
redheat
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 13:19:33, 20-11-2011
Ort: Dalsland
Maskintyp: Traktor
Maskin: traktor BM Terrier -57 ,lastmaskin Ahlmann AL70 -95

JengaPRO

#965 » 08:29:48, 30-01-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

pelle3 skrev:Var det så du menade, då är ja med. Kan du inte hitta några passande drev från någon maskin?
Björn u,, har gjort en fördelningslåda till sitt minilastar bygge, har du kollat på det?
tyckte det såg riktigt bra ut.


Ska inte solka ner din tråd med mina funderingar. Ska kolla in Björns låda. :) Det är ju det här med tiden... Jag har hållit på ett år och inte kommit särskilt långt så det gäller att spendera tiden klokt.
JengaPRO
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:53:27, 04-08-2012
Ort: Linköping
Maskintyp: Traktor
Maskin: Sajo UF 52 STR
Somantec 1330
EVO Picotig plus
Migatronic 355

pelle3 (trådstartaren)

#966 » 10:30:33, 30-01-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo däruppe hade varit bra, men då skulle panelen gjorts större åt sidorna, ja det är inte försent , plåt har jag, och den är gratis.
Lådan har varit till en brandbil f85, till pumpdrivningen.

Mej gör det ingenting om ni lånar tråden o pratar egna ideer. Jag såg att björn använde drev o kedja i oljebad, då går det väl mycke tystare.

jag går nog ut o tittar lite på remskivorna innan hulda kommer.
pelle3
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:58:15, 30-06-2014
Ort: motala
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: 1641

Mattias Petterson

#967 » 11:22:27, 30-01-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Slår du inte i knäna när du ska i/ ur istället?
Det finns två sorters människor:
De som gillar hårdrock... Och de som inte lärt sig gilla hårdrock ännu...
Mattias Petterson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:14:17, 30-06-2009
Ort: Ekerö
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Örn skolsvarv
Blomqvist bs 600
Fräs okänd
Reime verktygsslip
Och andra bra och ha prylar

MagnusS

#968 » 18:43:27, 30-01-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fantastisk tråd att följa, Men en tanke jag fick när jag såg placeringen/utformningen av lådan med tändningslås var att all snö/regnvatten samlas i den o rinner ner. Kanske inte optimalt?

Eller ska du ha hytt?

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
MagnusS
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:07:01, 07-07-2008
Ort: Kalmar
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 35

pelle3 (trådstartaren)

#969 » 20:24:19, 30-01-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nej magnus, ingen hytt , jag håller med er, det är inte nåt bra det här, vet inte riktigt vilket som blir bäst för knän o regnvatten.

Idag bjöd hulda på stekt torsk, det var gött, o sen har vi dragit lite el, lillhulda älskar väggutag har jag lagt märke till.
Nu ska jag gå ut och borra ihop remskivorna, det blir m10 6st, jagtänker inte använda kilspåret utan det får räcka med skruvarna, jag hann med o göra en distans på 5mm i aluminium innan hulda kom på förmiddan
O under tiden så lurar jag på instrumentpanel-lösningar.

1 person gillar det här inlägget.
pelle3
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:58:15, 30-06-2014
Ort: motala
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: 1641

LillHulda

#970 » 20:56:59, 30-01-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

MagnusS skrev:Fantastisk tråd att följa, Men en tanke jag fick när jag såg placeringen/utformningen av lådan med tändningslås var att all snö/regnvatten samlas i den o rinner ner. Kanske inte optimalt?

Eller ska du ha hytt?



Jatack med värme också :buga:
Allt blir på nåt sätt och lite är bättre än inget.
LillHulda
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:01:00, 19-11-2014
Ort: Motala
Sverige
Maskintyp: Redskapsbärare
Maskin: 56-Anderssson

Roine.e

#971 » 23:08:26, 30-01-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tänker på vad du säger om att "allt blir skitigt av gjutjärn" farsan jobbade på BIAB under.hela åttiotalet, där bearbetades ju gjutjärn i mängder inne på maskinverkstan o j*vlar vad damm det var överallt.. Vid konkursen köpte han loss en stor ett år gammal Arboga pelarborr. Totalt igenbeckad.. Efter ett år! Kommer ihåg glittret i luften när solen lyste in där..
Hobbymaskinist som planterar buskar i trädgården med traktorgrävare. Styr lite snö då å då med en Wille 655 oxå.
Roine.e
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:22:35, 05-09-2006
Ort: Ludvika
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: BM Volvo LM218 -61
Hembyggd minigrävare typ Digger.
Wille 655c (på jobbet)

pelle3 (trådstartaren)

#972 » 23:44:22, 30-01-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tänk på sommarn lillhulda, svalt o skönt.
Det kan ja tänka mej roine, gjutjärn är en plåga för dammet skull, hade en sprillans ny chuck som jag svarva en remskiva med i gjutjärn, den skar ihop, jag fick aldrig loss på den, skrot, det tog lång tid o hämta sej efter den upplevelsen, det gör ont bara jag tänker påt.
nu är hålen borrade o gängade, med maskin, det är ju smidigt, den reverserar så fort jag drar upp, sen planförsänkte jag för insex-skallen.
Andra ronden blir att göra pump remskivan.
Bild
Bild

Bild
Bild

4 personer gillar det här inlägget.
pelle3
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:58:15, 30-06-2014
Ort: motala
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: 1641

pelle3 (trådstartaren)

#973 » 03:37:15, 31-01-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild
Bild
Bild
Så här vart det, jag tror det funkar.

Glömde o ta bild på remskivan till pumpen, det var en tre, spårig som blev en, spårig, kapa dän ett spår i bandsågen o svarva bort det andra, jag började med ett nav till remskivan oxå, remskivans hål var 40mm o pumpaxel är 25mm, så det blir ett nav o bussning i en smäll, navet kommer jag att svetsa fast på axel o skruva i remskivan, då är det löst, bra.

Kom att tänka på en händelse för många år sen, farsgubben hade en affär i motala, ett par kåkar bort så var det ett skrotupplag som drevs av en lite udda person som hette vigren, tomten o huset hyrde han av en fin gentleman, vet inte namnet men han var av lite högre rang.

vigren gillade alkohol o hans vänner likaså, vid ett tillfälle var det full fart inne hos vigren, då dyker hyresvärden upp, vigren får se han komma uppför grusgången,,,,,,,,, nu kommer gubbtjyven o ska ha hyran som skulle betalts för två veckor sedan, sa vigren,,,,,,,,,,,,, inga problem sa kompisarna,, göm dej i garderoben så tar vi hand om gubben,,,,,,,, så vigren kröp in i garderoben,,,,,,,,, o gubben knackar på, blir insläppt o frågar efter herr vigren,,,,,,,,, jo då han är hemma, sa kompisarna, han är i rummet där o pekade på garderobsdörrn.
Gubben kliver fram o öppnar dörren o där sitter vigren på huk i den trånga o mörka garderoben,,,,,,,, gubben höll masken, han rörde inte en min, han upplyste bara vigren om att han låg efter med hyran.

Jag önskar att man hade fått vara med o sett minen på vigren.

Det här är säkert 30 år sen, så aktörerna är borta för länge sedan.

imorron ska jag försöka få dit lagrena till pumparna o göra axlarna klara, sen ska det ju bli svinkallt o då vill jag inte vara i kalla verkstan, utan då blir det kanske lite tvåhjulings bygge i svarvrummet.

Gonatt

5 personer gillar det här inlägget.
pelle3
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:58:15, 30-06-2014
Ort: motala
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: 1641

Patrik Stenbäck

#974 » 10:07:58, 31-01-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej pelle3, vad snyggt det blir :thummar:
en liten tanke om instrument/knapp placering , gammla kalmar truckar brukar ha en panel som sticker ut åt sidan från ratten. Nu menar jag absolut inte att det är något fel på det du skapat :shake_hands:
Typ såhär
Bild

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Patrik Stenbäck
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:31:15, 21-12-2014
Ort: Norrköping
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: kubota kx 161-3

JengaPRO

#975 » 13:24:09, 31-01-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Måste hålla med om att den ser ut att kunna bli rätt snygg. Det är mycket roligare med ett hemmabygge som ser ut för något än bara funkar.
Gäller att lägga lite energi på huven över motorn sen. Den gör rätt mycket för intrycket. Rattpelaren blev riktigt bra tycker jag.

2 personer gillar det här inlägget.
JengaPRO
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:53:27, 04-08-2012
Ort: Linköping
Maskintyp: Traktor
Maskin: Sajo UF 52 STR
Somantec 1330
EVO Picotig plus
Migatronic 355


Återgå till Snick Snack

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: robson och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se