Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenProjekt/renovering/restaurering

HVA59:s diverse små projekt

355 inlägg • Sida 24 av 24
Diskutera dina projekt som renovering/restaurering här

torbjorn_forsman

#346 » 20:26:27, 24-04-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ingefära har också rekommenderats, förmodligen fungerar den ungefär som kanel. Ett annat gammalt patentknep lär vara koksaska (dock lite svårt att komma över nuförtiden).

2 personer gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514



Stridis2

#347 » 22:15:00, 24-04-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

I min ungdoms glada dagar ägde jag en Saab 99 (ja, ja, men det är så länge sedan att det borde vara preskiberat nu. Har aldrig blivit fler Saab i min familj efter den!). Körde upp till Falun en mycket varm sommar. Av någon anledning så lät jag bilen gå medan jag gick framför fronten. Döm om min förvåning när jag ser en kanske 3 mm tjock vattenstråle spruta rakt ut från kylaren genom grillen och landa en halvmeter framför bilen! :uupps:
Sagt och gjort, köpte två burkar kylarcement och hällde i. Körde en hel del i Falun den veckan, sedan skulle jag ner till Borgholm. Tankade ytterligare tre burkar, plus en massa vatten på vägen. Under nästa vecka gick det två burkar till, så sammanlagt totalt sju burkar. Minskade läckaget även om det inte försvann. Förbrukade ca 1 dl vatten per mil, men jag klarade all körning och kom hem med bilen, totalt ungefär 100 mil. Men sedan bytte jag kylare... :vissla:
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.

4 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

HVA59 (trådstartaren)

#348 » 23:07:32, 25-04-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tja, hurvida det fungerar eller inte vet jag inte, jag har aldrig provat just kanel, men Kotten har ju gjort det med gott resultat :mrgreen: Det är bara smått droppande, även om det är på flera ställen. Så med lite tur funkar det kanske.
Och skulle det inte funka så finns det mer lödtenn och packningsmaterial att använda :thumme:

Ikväll la jag en liten stund på att i princip göra klart avgasröret i alla fall
Bild
Bild
Bild
Ka bara bli lite klämmor att hålla ihop det med och nåt fäste med när jag vet var det ska vara :thumme:
Är man dum i huvet så får hela kroppen lida...

//Erik

10 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
HVA59
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:18:22, 31-07-2018
Ort: Norraskåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo PV 544 -1960
Ferguson TEA-20 -1949
Massey-Harris 102 Junior -1945-46 (såld men saknad...)
Farmall DF -1953
Munktells BM-10 -1950
ATO Traktor -1944
Zetor 25A -1957
Zetor 25 -1952
Munktells BM-20 -1950
DKW Diamant ~1937
Berg VL-3 -1930/40 talet, 3st
Lister D -1935
Solo H2 -1946
Solo S21 -1947
Albin AL-1 -1936
Karl-Erik stationärmotor -1926?
Benzona modell H -1925
Eureka Storebro S.I.T -1918
Och en massa veteranmopeder och annat...

HVA59 (trådstartaren)

#349 » 23:55:22, 28-04-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Denna helgen har varit trevlig, mycket översyn av maskiner, stora som små! Första provstart för vissa, och allmän reparation för andra, men det får Kotten skriva mer om själv :mrgreen: Även en veteranplöjning besöktes idag :thumme:

I alla fall, mellan varven skruvade jag lite med ATO:n. Fick så småningom ihop kylsystemet, vilket kunde provfyllas. Det läckte faktiskt inte mycket alls, inte till en början i alla fall :mrgreen: Tändningen ställde jag om med, rätt mycket tidigare än innan. Kändes mer rätt där tyckte jag.

Bild
Bild

Sen var det inte mycket mer att göra än att rulla ut och försöka dra igång den. Den visade först inga livstecken, men efter lite felsökning visade det sig vara dålig jord från batteriet. Med det åtgärdat hostade den genast igång och gick faktiskt riktigt bra! Vilket drag där var i motorn med tändningen lite bättre inställd! Glädjen var dock kortlivad då den hostade till igen efter en minut eller så och sedan gick avsevärt sämre... Fick tyvärr ingen video på när den gick bra, men en när den gick lite halvkasst!

Med lite tur kan kanske kotten ha lite roligare videor på gång :mrgreen:

Det var spännande, för den gick som sagt bra i början, sedan sämre, men när vi kört en bit hostade den plötsligt till igen och gick bra en liten stund, för att sedan gå sämre... Undrar om det kan vara skit i förgasaren eller vad, hade isär den igen men hittade inget direkt, återstår att se om en rengörning hjälpte...

Vattenpumpen läckte faktiskt inte, men "nöp" två gånger... Remmen bara slirade, men när man stannat gick det lätt att snurra den för hand :klia: Mysko. Den är välsmord och låter inget konstigt så vet inte varför...

Det var klart spännande att försöka köra utan stol, vi fick stå på varsin sida om ratten så en fick koppla, och den andra gasa/bromsa :mrgreen: :cool: kändes lite som att köra en bil från något gammalt tecknat barnprogram då den studsar fram lite med! Tur den inte går så fort, men se det vill vi ju ändra på :mrgreen:
Så efter turen ville vi ju bland annat kolla lite på växellådorna, den främre verkade jobbig att göra något med, locket satt fast i styrväxeln som i sin tur var svetsad i ramen :sad: men det fanns ett litet lock som bara satt med en mutter mitt i locket, så genom det kunde man kanske se något? :klia: Lossa muttern gick, men där var ett avlångt spår under bara, och muttern kunde skjutas mot andra änden av spåret :huh: efter lite mätande så visade det sig att den muttern håller främre växelföraren, så genom att skjuta fram den hamnar främre lådan i 2:an istället för 1:an :uupps: Så lätt trimmad var den! Nu rullar traktorn ca 250mm på ett motorvarv i 3:ans växel, jämfört med ca 150 innan. Så den förra toppfarten på ca 14kmh borde vara lite mer lagom nu! Ska bli spännande att provköra!

Idag lyckades jag mickla dit avgasröret med, lite fästen fick byggas, sedan passade det rätt okej! Får kanske kapa av lite av slutröret bara, kanske aningen långt!
Bild
Bild
Bild

Ett nytt problem på ATOn verkar vara att generatorn blir både väldigt varm, och gnisslar illa med. Vet inte varför, jag har ju haft isär den, bytt lager, och smort upp bussningen på den? Men den blev extremt varm och lät illa...

Blev ett hoppigt inlägg, men jag är trött i huvudet, skyller på det :insomnia: Lämnar in för natten med en sista bild jag nog råkade ta av misstag
Bild
Är man dum i huvet så får hela kroppen lida...

//Erik

15 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
HVA59
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:18:22, 31-07-2018
Ort: Norraskåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo PV 544 -1960
Ferguson TEA-20 -1949
Massey-Harris 102 Junior -1945-46 (såld men saknad...)
Farmall DF -1953
Munktells BM-10 -1950
ATO Traktor -1944
Zetor 25A -1957
Zetor 25 -1952
Munktells BM-20 -1950
DKW Diamant ~1937
Berg VL-3 -1930/40 talet, 3st
Lister D -1935
Solo H2 -1946
Solo S21 -1947
Albin AL-1 -1936
Karl-Erik stationärmotor -1926?
Benzona modell H -1925
Eureka Storebro S.I.T -1918
Och en massa veteranmopeder och annat...

Hidsmekolek

#350 » 08:36:22, 29-04-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Snyggt jobbat!
Angående generatorn så är det väl en "trekols"?
Isåfall bör dom vara kopplade till batteriet eller att utgående jordas till chassie annars kan dom skena uppåt 100volt och brinna upp..
-"Obstacles are those frightful things you see when you take your eyes off your goal" - Henry Ford.

1 person gillar det här inlägget.
Hidsmekolek
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:49:27, 29-11-2012
Ort: Östra Frölunda
Sverige
Maskintyp: Traktor

christianmoller

#351 » 08:51:43, 29-04-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hallåj,
Hittade lite lampdelar på Blocket
https://www.blocket.se/annons/jonkoping ... 1400327770
Maskiner ÄR kul!
Det var bättre förr när allt var lite sämre
https://www.youtube.com/user/Mr7an/videos

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
christianmoller
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:10:08, 09-08-2012
Ort: kungälv
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: A ford pickup 1931
Ford D series 0910
Värnamo R150 TNC355
Datsun 260Z-74

Kotten

#352 » 10:52:26, 29-04-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Här är ett par ihopslagna videoklipp med ATOn, ser fram emot att provköra nästa gång då den borde gå iallafall 23km/h :smile:



När motorn gick bra var den extremt lätt att starta med veven!
"Allt du gör med skyffel och spade gör du fel" - okänd

7 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Kotten
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:39:13, 03-05-2017
Ort: Norra Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz D10006 -74
Munktell C1 "långa hund" väghyvel -39
2st Deutz F2l514 Hochrad -52
Porsche Standard Diesel 218 -59
Volvo T43 Hesselman ~45
BM 21 ~51
SAME 450V -64
Poclain 60PL -83
Kockum Landsverk 121B -72
Fuchs 301 lingrävare -63
Åkerman 300 lingrävare - 41
Åkerman 350 lingrävare -53
Åkerman 200D lingrävare -58
Priestman Cub Dragline ~60
Midwest Utilitor -1919
Saab V4 -73

HVA59 (trådstartaren)

#353 » 21:53:00, 29-04-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack! Jo det stämmer att där var 3 kol, har inte varit med om att liknande hänt om man inte haft generatorn kopplad på andra fordon, men kanske har de generatorerna kass redan :klia: Vore ju snyggt om man grillat lindningarna i denna nu :ohnej:
Men om jag förstår dig rätt så hade det räckt med att koppla en kabel från den rödmarkerade polen till jord för att undvika det?
(jag är ju sådär tvärkass på el helt ärligt tyvärr...)
Bild

Tack Christian! Det var en rejäl samling lampor! Jag har redan budat hem lampor på tradera som jag hoppas passar, men saknar en reflektor ändå så får väll slå blocketannonsören en signal om det när jag vet om resterande delar jag köpte passar!

Ja den startade ju faktiskt lätt med veven när den kände för det! Ska bli spännande att höra om ljuddämparen gör nån nytta med nästa gång...
Är man dum i huvet så får hela kroppen lida...

//Erik

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
HVA59
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:18:22, 31-07-2018
Ort: Norraskåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo PV 544 -1960
Ferguson TEA-20 -1949
Massey-Harris 102 Junior -1945-46 (såld men saknad...)
Farmall DF -1953
Munktells BM-10 -1950
ATO Traktor -1944
Zetor 25A -1957
Zetor 25 -1952
Munktells BM-20 -1950
DKW Diamant ~1937
Berg VL-3 -1930/40 talet, 3st
Lister D -1935
Solo H2 -1946
Solo S21 -1947
Albin AL-1 -1936
Karl-Erik stationärmotor -1926?
Benzona modell H -1925
Eureka Storebro S.I.T -1918
Och en massa veteranmopeder och annat...

torbjorn_forsman

#354 » 21:58:37, 29-04-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Eller kanske ännu hellre kortsluta den blå kabeln mellan generatorn och bakströmsrelät till jord. Då klarar sig generatorn även om relät inte är friskt.

En annan metod är att ta ur kolen ur generatorn. Antingen ta ur allihop eller bara det "tredje" kolet som sitter i ungefär 45 graders vinkel från de båda huvudkolen. En del generatorer - vet dock ej om det gäller just A-fordens - har en säkring i serie med fältlindningen som man kan ta bort för att oskadliggöra generatorn.

De generatorer man kan råka bränna upp om de är helt oanslutna är framför allt just de där gamla "treborstgeneratorerna" som sköter spänningsregleringen utan laddningsregulator, dock inte till någon större belåtenhet.

2 personer gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

HVA59 (trådstartaren)

#355 » 23:26:56, 03-05-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för förklaringen Torbjörn! Ska kortsluta sladden då. Hoppas jag inte bränt den, men oddsen är väll dåliga...
Är man dum i huvet så får hela kroppen lida...

//Erik
Användarvisningsbild
HVA59
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:18:22, 31-07-2018
Ort: Norraskåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo PV 544 -1960
Ferguson TEA-20 -1949
Massey-Harris 102 Junior -1945-46 (såld men saknad...)
Farmall DF -1953
Munktells BM-10 -1950
ATO Traktor -1944
Zetor 25A -1957
Zetor 25 -1952
Munktells BM-20 -1950
DKW Diamant ~1937
Berg VL-3 -1930/40 talet, 3st
Lister D -1935
Solo H2 -1946
Solo S21 -1947
Albin AL-1 -1936
Karl-Erik stationärmotor -1926?
Benzona modell H -1925
Eureka Storebro S.I.T -1918
Och en massa veteranmopeder och annat...


Återgå till Projekt/renovering/restaurering

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se