Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenProjekt/renovering/restaurering

8x8 size M

1631 inlägg • Sida 107 av 109
Diskutera dina projekt som renovering/restaurering här

nimbus

#1591 » 09:21:17, 18-09-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

I manuella maskiner är det mer eller mindre glapp i alla skruvar, även när det är nytt. Gör det nåt att den är sliten?
- "it always impossible until it´s done"

Favorit ordspråk: "så går det"
nimbus
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:20:15, 13-01-2010
Ort: Västra Götaland
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: "Tjugotalet verkstadsmaskiner"



JengaPRO (trådstartaren)

#1592 » 13:34:15, 18-09-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja det går inte att gänga i den. Tror det beror på halvmuttern.
JengaPRO
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:53:27, 04-08-2012
Ort: Linköping
Maskintyp: Traktor
Maskin: Sajo UF 52 STR
Somantec 1330
EVO Picotig plus
Migatronic 355

nimbus

#1593 » 20:25:52, 18-09-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad skulle va fel menar du? Om skruven drar släden så är det inget fel på halvmuttern
- "it always impossible until it´s done"

Favorit ordspråk: "så går det"
nimbus
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:20:15, 13-01-2010
Ort: Västra Götaland
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: "Tjugotalet verkstadsmaskiner"

JengaPRO (trådstartaren)

#1594 » 21:28:23, 18-09-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har läst på andra forum att den kan vara problemet.
Om muttern är sliten så är den glapp. När kraft ligger på så kommer halvmuttern vilja pressas i sär radiellt pga vinkeln på gängan. Troligen ökar den kraften ju mer sliten muttern är. När muttern pressas i sär så får det till effekt att stigningen blir mindre än tänkt. När sedan halvmuttern når ett jämviktsläge dvs strukturen håller emot fullt ut så blir stigningen den inställda.
Som det är nu så är inte stigningen konstant och det är alltid i början av gängan (från det håll jag börjar gänga) dvs gängan blir tjock i början och som den ska vara lite längre ifrån starten på gängan. Det som talar emot mitt resonemang är att det inte verkar spela någon roll om jag gängar åt höger eller åt vänster, där jag initierar gängningen så blir gängan tjock. Halvmuttern är mer sliten på ena sidan av gängan än den andra. Det är ganska naturligt att det är så i och med att man matar mer åt det ena hållet än det andra.

Undra om man kan vända halvmuttern 180 grader och då slita på andra sidan av gängan?
JengaPRO
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:53:27, 04-08-2012
Ort: Linköping
Maskintyp: Traktor
Maskin: Sajo UF 52 STR
Somantec 1330
EVO Picotig plus
Migatronic 355

nimbus

#1595 » 22:03:06, 18-09-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det borde väl synas om muttern är påväg isär när du kör?
- "it always impossible until it´s done"

Favorit ordspråk: "så går det"
nimbus
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:20:15, 13-01-2010
Ort: Västra Götaland
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: "Tjugotalet verkstadsmaskiner"

JengaPRO (trådstartaren)

#1596 » 07:23:28, 19-09-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vi snackar tiondelar!
JengaPRO
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:53:27, 04-08-2012
Ort: Linköping
Maskintyp: Traktor
Maskin: Sajo UF 52 STR
Somantec 1330
EVO Picotig plus
Migatronic 355

nimbus

#1597 » 14:50:21, 19-09-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om du tar väldigt små djup samt flera passeringar på samma mått när du skär gängor borde det funka även om muttern delar sej vid belastning.
Kolla mekanismen som håller ihop muttern, där borde felet ligga isf. shimsa? låser den med en fjädrande kula?
Är skruven sliten?
Sätt en indikatorklocka på släden för o se om släden rör sej med rätt stigning när du snurrar för hand 20varv resp10varv på några olika ställen på skruven
tryck lite på släden o se om stigningen ändrar sej
Den är ju inga större skärtryck vid gängning
Prova även med att låta bli att lägga i och ut gängmatningen
- "it always impossible until it´s done"

Favorit ordspråk: "så går det"

1 person gillar det här inlägget.
nimbus
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:20:15, 13-01-2010
Ort: Västra Götaland
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: "Tjugotalet verkstadsmaskiner"

atlashjul

#1598 » 20:22:50, 19-09-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vet inte om det funkar, Men om det går att ta ut mutterdelen ur fästet. Och blanda ihop glasfiberspackell / kem-metall eller liknande och "gjuta" en ny mutter mot skruven, som nog måste ha ett lager olja på så det inte fastnar. Sen testköra med denna lite försiktigt när det härdat och se om stigningen håller sig.. Detta förutsätter nog att skruven är ok..

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
atlashjul
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:17:50, 18-11-2007
Ort: Värmland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Har:Hitachi EX100. Scania TGB-30.Hanomag B6.
Deutz dx85. Deutz dx3,50. Atlas 1122och1004 Mf 165.
Claas Dominator-48.Mf 65.Scania 110.Volvo fl-614.
Mf 205(ombyggd till Berol)

JengaPRO (trådstartaren)

#1599 » 17:01:48, 30-09-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fått svar på härdningen och det var HRC 36 efter och 32 innan så knappt någon skillnad precis som jag trodde. Ska göra ett försök till där jag går upp till 1050 grader. Eventuellt kyla i olja.

Sen har jag lejt bort gängandet av mina axlar. Det kostade en slant men det var bara å göra om den är fördelningslådan ska bli klar i år. Hade förhoppningar om att den skulle ha varit klar i våras. Sen som vanligt.

Bild

Sen var jag och "fyndade" på en auktionssite. La budet först och läste texten till efteråt :S
Det visade sig att vinscharna var listade som renoveringsobjekt. Tror dock att de som jag var ute efter är hela och bara behöver lite rengöring och lite färg så är de ok. Tänkte ha den ena på kranen och den andra i fronten.
De var lite större än jag trodde... men ändå inte så tunga som de ser ut att vara. Min ÖSA-81 vinsch kommer jag sälja samt två av de andra vinscharna jag fick med. De Andra två är på tre ton de också tror. Åtminstone den ena. Båda saknar hydraulmotorerna dock som dock lyckats paja. Möjligen att jag behåller en....vi får se.
Finns risk att den jag ska ha på kran kommer att gå lite långsamt och är lite väl stark. Det går såklart att lösa med en mindre hydraulmotor men att hitta en sådan som passar och är i rätt storlek är kanske inte det enklaste....om man inte vill hosta upp dvs.
Vajern som sitter på Sepson-vinschen jag ska ha fram verkar på tok för grov för den vinschen. Har två sådana vinschar till som ligger i bitar och behöver nya hus typ. Kanske går att göra nya enkla hus.

Bild
Bild
Bild

1 person gillar det här inlägget.
JengaPRO
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:53:27, 04-08-2012
Ort: Linköping
Maskintyp: Traktor
Maskin: Sajo UF 52 STR
Somantec 1330
EVO Picotig plus
Migatronic 355

JengaPRO (trådstartaren)

#1600 » 18:33:43, 30-09-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nackdelen med kranvinschen är att den troligen har en snäckväxel. De är ju inte effektiva direkt och går inte att frikoppla.
Vi får se...
JengaPRO
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:53:27, 04-08-2012
Ort: Linköping
Maskintyp: Traktor
Maskin: Sajo UF 52 STR
Somantec 1330
EVO Picotig plus
Migatronic 355

danne mähl

#1601 » 13:36:32, 01-10-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Och då underlättar det om man har radiostyrning till vinschen om man inte är två pers.
brukar behövas dra i vajern samtidig som man matar ut. men det vet du säker redan :mrgreen:
danne mähl
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:02:05, 03-11-2008
Ort: Stockholm / Ekerö
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Huddig 1260 kabel
waldung Tippkärra ramstyrning TG7

Hymas TM 9 1984

JengaPRO (trådstartaren)

#1602 » 17:41:14, 01-10-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Radiostyrning kommer jag att ha men ja det underlättar och det är dumt om det krävs.
Just nu är jag rik på vinschar. Jag har velat lite fram och tillbaka under en längre tid vad jag ska satsa på.
Från början hade jag tänkt att ha min ÖSA-81 i fronten. Sen kom jag på att jag nog inte skulle ha så stor användning av den där samt att den är både stor och förbannat tung. Nu är visserligen vikten på rätt ställe på maskinen om den sitter där. Sen tänkte jag att jag sätter den i kranfoten istället så kan jag kanske använda den både för lunning och och bärgning, ungefär som på Blondinen. Den är dock fortfarande tung och stor.
Sen tänkte jag att en sån lite Sepson skulle sitta bra fram då dom inte så stora och tunga. Tanken då var att ha en sån Ticovinsch på kran.
Nu ropade jag in ett packe vinschar varav de flesta är trasiga. Tre av fyra är Sepson. Ticovinschen har jag så smått kommit fram till att den inte är så bra att ha att vinscha med samt att den är större än vad jag föreställde mig. Den är en fin vinsch men..
Sen har jag som sagt några Sepsonvinschar med trasigt hus på och en med trasig hydraulmotor på. Den sista är en fin vinsch som verkar vara tvåväxlad (mer om det senare).

Den här har jag tänkt ha fram på maskin. Efter en del funderande har jag dock kommit fram till att det finns en nackdel med att ha den fram och det är att den är lite känslig i och med att huset är i aluminium. Om man skulle vilja butta omkull något träd eller så sitter den lite exponerat. Det finns dock en fin sak med den och det är att det finns ett snabbfäste på den så man kan flytta omkring den. Så man skulle kunna ha ett snabbfäste fram, ett bak och ett i ett parkeringsläge på sidan där den är skyddad. Den är ganska lätt så det är inget problem att bära den. Vajern som sitter på är på tok för grov. Har en jag ska byta till.
Bild

Sen har jag som sagt två trasiga liknande vinschar. Just nu leker jag med tanken att göra ett dubbelhus åt dom och sätta på kranfoten.
Då skulle man antingen behöva mindre hydraulmotorer alt större trummor så man får lite mer fart på dom. Det är ju bara bra om dom inte är för starka när man ska vinscha via kranen. Som dom är nu så är dom inte värda något. Dock så är jag inte hundra på om jag har alla delar till dom. Lagren och hydraulmotorerna hade kärvat ihop på dom. Jag har fått ordning på lagren och ena hydraulmotorn.
Det syns på kugghjulen i ena vinschen att den haft ett hårt liv men inget allvarligt.
Bild
Bild

Sen har jag som sagt en vinsch till med en hydraulmotor med trasig axel på (röd uppe till vänster). Den är nog den finaste av dom alla (förutom ÖSA-81:an). Jag klurar så smått på om den går att ta isär och göra en ny axel till. Den har ju inget värde som den är nu så kostar inget annat än tid att prova (något jag inte har visserligen).
Nu har jag inte tänkt vinna tävlingen "flest hydraulvinschar när han dör" så det blir till och avyttra de flesta. Ska ta och rita på en möjlig dubbelvinsch. Det är också bra att alla Sepson-vinscharna går att frikoppla.
JengaPRO
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:53:27, 04-08-2012
Ort: Linköping
Maskintyp: Traktor
Maskin: Sajo UF 52 STR
Somantec 1330
EVO Picotig plus
Migatronic 355

Joe

#1603 » 23:06:17, 01-10-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kan vara intresserad av delar till en Sepson så jag kan byta ifrån elmotor till hydraulmotor på min vinsch.
Joe
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:23:59, 17-06-2007
Ort: Södermanland
Sverige
Maskin: 870T, EX35.2, HD1000, JD2130, mm.

JengaPRO (trådstartaren)

#1604 » 08:20:36, 02-10-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Joe skrev:Kan vara intresserad av delar till en Sepson så jag kan byta ifrån elmotor till hydraulmotor på min vinsch.

Kan vara bra att veta när jag bestämt mig för hur jag ska göra med dom.
JengaPRO
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:53:27, 04-08-2012
Ort: Linköping
Maskintyp: Traktor
Maskin: Sajo UF 52 STR
Somantec 1330
EVO Picotig plus
Migatronic 355

Simnil

#1605 » 13:12:57, 02-10-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

När det gäller kylning vid härdning så finns det även en annan variant man kan testa och det är att ha ordentlig cirkulation på vattnet man kyler i. För kan man bara se till att inte få det isolerande bubblellagret utanpå stålbiten så kyler vatten bättre än olja. Så det skulle alltså kunna fungera med en lite större balja och en rejäl pump som rör runt vattnet och "spolar bort" bubblorna. En näthylla eller något annat som håller men inte skymmer/isolerar som hindrar att biten lägger sig på botten kan också vara smart att ha i.
Simnil
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:31:12, 12-10-2015
Ort: Norra Västerbotten
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Autodesk Inventor Pro 2021


Återgå till Projekt/renovering/restaurering

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google Adsense [Bot] och 16 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se