Sida 1 av 3

Kraftöverföringsaxel

InläggPostat: 15:33:34, 24-11-2006
av Andreas B
Hejsan!
Jag funderar på att bygga en ramstyrning på en driven skogsvagn. Jag vill ha möjligheten att i efterhand kunna uppdatera från den nuvarande kraföverföringsaxeln till en med vidvinkelknut. Problemet är att jag inte vet hur stor plats en vidvinkel knut tar. På mina skisser ser det ut som om det kan bli trångt.
Jag kan tänka mig att jag behöver en axel som är för över 60 hk.

Finns det någon som har en sådanaxel med vidvinkelknut som kan hjälpa hig att mäta lite?

Skickar med en liten skiss på vad jag vill ha för mått, hoppas att ni förstår min skiss.

sv: Kraftöverföringsaxel

InläggPostat: 18:24:55, 24-11-2006
av ja-bond77
Hej, har själv byggt om en gammal Volvo SM868 till drivande traktorskogsvagn. Ska jag va ärlig så e den inte helt färdig.... :???:

Ska ut och mäta dina mått ikväll... Min axel är ca 25 år gammal, trekantrör, skulle tro att det är en Bondioli&Pavesi men inte helt säker(länge sen det fanns några märkesskydd på :???: ). Med min Valtra 8150 hitec(125hk) så får man nog den 8 mm grova brytbulten att stritta(ifall du e intresserad av en jämförelse).
Bild
Bild

sv: Kraftöverföringsaxel

InläggPostat: 21:26:59, 24-11-2006
av ja-bond77
Här kommer måtten...
Bild

sv: Kraftöverföringsaxel

InläggPostat: 23:21:29, 24-11-2006
av Anders A.
Hejsan Ja-bond, snyggt bygge. Kanske enklaste vägen att få lite mera krut o komfort i en gammal skotare.
Jag gillar även din frontlyfts-ram skarpt, det går att trolla fram mycket roliga saker med svetsen.

Lycka till // Anders :thummar:

sv: Kraftöverföringsaxel

InläggPostat: 08:52:59, 25-11-2006
av ja-bond77
Anders Andersen skrev:det går att trolla fram mycket roliga saker med svetsen.



Jo absolut, det är ju väldigt intressant att fundera ut förbättringar på existerande maskiner. Man slipper ju en massa arbete med att bygga upp en helt ny maskin. Förmånligt är det också mot att byta in t ex traktorn till en med den sista tekniken, frontlyft mm. Har man bara tiden och orken så...

Skogsvagnen är nog ett ganska tilltaget bygge måste jag säga. Men det var ju vagnen som bestämde dimensioneringen av gaffelbomen mm så då blev det sådär. Väger nog en hel del, men dragkraften är nog i en klass för sig. Bogserkättingar som vi använd i allan tid för att dra loss nerkörda maskiner så strittar bara som att knäppa med fingrarna när man drar med denna kombination.

Ännu så måste jag ha en stödfot byggd. Kanske en hydraulisk tryckstång(för att ta sig över diken) samt en midjebroms. Ett avjämningsblad skulle också få konstrueras framför boggien för sladdning av privata åker- och skogsvägar.
Vet inte om allt detta blir gjort men åtminstone är det tänkt så. :???: Den är inte i så stor användning heller så...men billig är den åtminstone. Vi skaffade skotaren för ca 15 år sedan.
Framändan står och samlar dam än så länge...
Bild

sv: Kraftöverföringsaxel

InläggPostat: 14:20:47, 26-11-2006
av Andreas B
Tack för måtten på axeln.
Tror att en sådan vidvinkel ska kunna få plats, vet du om en sådan går att köpa fortfarande?
Intressant bygge du håller på med, är det tänkt att den ska fästas i traktorns bakaxel eller hur får du fast den på traktorn? Är det rätt hastighet på traktorns drivhjulsberoende i förhållande till vagnen eller måste du dreva om vagnen?

sv: Kraftöverföringsaxel

InläggPostat: 18:24:16, 26-11-2006
av ja-bond77
Ingen orsak! :cool:

Andreas B skrev:vet du om en sådan går att köpa fortfarande?


Ingensomhelst aning, hur konstruktionen(och således måtten) är i dagens läge vet jag inte heller. Har tänkt så småningom investera i en till dylik axel, kanske ännu lite kraftigare. Den är ju ganska tung att flytta runt mellan vagnarna... :???: ...men fördelarna överväger nog nackdelarna ändå. :thumme:

Här e länk till bp´s sidor:
http://www.bondioli-pavesi.com/index.jsp?lingua=eng

Jo jag fäster skogsvagnen i kulor som jag har monterat i fästen som är fastskruvade kring bakaxeln. Tvåspakssystemet är monterat på ett par flaklås så att man fäller ner spakarna litegrann medan man krokar i gaffelbomen. Efter det viker man upp spakarna inne i hytten(genom nedre bakrutan) och kopplar i ventilbordslänken i etta tryckstångsfästet s att man får spakarna att följa med traktorn när man kör i ojämn terräng.

Drivningen lappade jag ihop med två stycken omkastare med olika utväxlingar eftersom jag använder kraftuttaget till kranens öppna hydraulsystem också(kopplar ur vagnsdrivningen under tiden). Vagnsdrivning, spärr, broms, bomsväng, bomlyft - allt detta går med traktorns hydraulik.
Bild

sv: Kraftöverföringsaxel

InläggPostat: 00:49:56, 30-11-2006
av Andreas B
Ditt fäste för vagnen liknar det från Kronos som jag såg på Elmia för några årsedan.
Använder du kraftuttaget för driva både hydraulpump och för att driva vagnen?

sv: Kraftöverföringsaxel

InläggPostat: 18:21:57, 30-11-2006
av ja-bond77
Andreas B skrev:Använder du kraftuttaget för driva både hydraulpump och för att driva vagnen?


Jajamen :thumme:

Jo, Kronos har nånting ganska lika. Tror nog att det finns lite andra märken också med gaffelbom.

sv: Kraftöverföringsaxel

InläggPostat: 19:59:38, 02-12-2006
av Nordling Roger
Fint bygge .. men själv mår jag mest illa av bilderna :grin: då jag själv har nyrenoverat en SM 868 Till "nyskick"...

Eftersom jag e nyfiken av mig så undrar jag bara varför du slutat att köra med den otroliga maskin du en gång hade?? Måste vara bra mycket smidigare att sitta i skotaren och lasta än i en traktor, Då du både kan köra baklänges och lasta samtidigt med skotaren. går mycket smidigare.


Lycka till MVH Roger

sv: Kraftöverföringsaxel

InläggPostat: 21:06:36, 02-12-2006
av ja-bond77
All respekt till SM 868 :buga:

Främsta orsaken var nog att jag brände lamellerna i växellådan och de lär inte va billiga precis... :uupps:
Har måsta ha upp växellådan ett flertal gånger för att byta div lager och tätningar så det var man nog alldeles less på. Mot slutet började tätningarna mellan powershiftlådan och dropboxen läcka så att man efter en dags körning måste tömma dropboxen/bakaxeln på 20 liter olja och tömma över i turbinlådan. En dag blev man lite för lat och då brändes ju lamellerna... Hur dum får man bli... :slag:

Skulle nog annars vilja påstå att min kombination är ganska effektiv.
- Vigheten är ju i en helt annan klass än 868
- Dragkraften likaså, speciellt som framdäcken var ganska släta på 868.
- Min kombination går bättre när det är blött, går helt bra att köra fast spåren blir kanske 60 cm djupa bara det är stadigt under. Fråga inte var jag fått det provat... :cool:
- Markfrigången är betydligt bättre, tippar på 10 cm bättre.
mm

sv: Kraftöverföringsaxel

InläggPostat: 18:55:17, 04-12-2006
av Andreas B
Hur många varv per meter förflyttning snurrat kraftuttaget på din Valmet 8150?

sv: Kraftöverföringsaxel

InläggPostat: 21:39:14, 04-12-2006
av ja-bond77
Efter lite sökande bland mina klottpapper från gamla projekt har jag följande: På 10m betonggolv snurrade traktorbakdäcket ca 1,8 varv, tappen snurrade 72 varv. På SM 868 vagndelen snurrade hjulen ca 2,85 varv och drivaxeln 110.

Mäter man detta på betonggolv måste man beakta att traktorn går långsammare i terräng än när den går på ribbtopparna. Detta beaktade inte jag vid beräkningen så min skogsvagn trycker nog på lite väl mycket i kurvorna när vagnen genar litet.

Du måste nog hursomhelst räkna varven själv eftersom det är extremt noga och kan variera beroende bl a på däck, lufttryck mm.

Vad har du för traktor förresten? Ändå vagnen, hemmabygge hela vägen igenom eller? Lägg upp lite bilder vetja. :mon:

sv: Kraftöverföringsaxel

InläggPostat: 23:28:42, 07-12-2006
av Andreas B
Faktum är att jag inte har något eget skogsekipage. Men jag lånar en MF Kubik av min kusin, och det är vagnen till den som jag funderar lite på att bygga om.

sv: Kraftöverföringsaxel

InläggPostat: 23:50:54, 07-12-2006
av Andreas B
Glömde ju att tillägga att traktorn fyller 40 år nu i dagarna, hur firar man en lagom sliten 40 åring?