Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenProjekt/renovering/restaurering

Något att påta i rabatterna med

128 inlägg • Sida 9 av 9
Diskutera dina projekt som renovering/restaurering här

Tom N (trådstartaren)

#121 » 19:47:13, 18-02-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Idag var det lite behagligare väder för utomhusskruvning. Det var riktigt härligt att stå i solen och byta cylinder :grin:

Bild

Bild

Fick lite feeling och dekaltrimmade med lite reflextape. Så nu är vi redo för grävsäsongen :driver:

9 personer gillar det här inlägget.
Tom N
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:48:49, 12-04-2020
Ort: Marks Kommun
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Buster 400



Tom N (trådstartaren)

#122 » 19:26:18, 19-05-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Idag har lill-grävarn fått slita ont!

Började plocka lite sten kring infiltrationen så där går att köra med gräsklipparen så man slippe gå med trimmern. Men så var där ju en tråkig björk-stubbe också mitt i alltihop.

Det tog i princip hela dagen men nu är den uppe :grin:


Bild

Bild

Stubben är lite drygt 35 cm. Det är ju tydligt att man byggt en 5-6 ton för liten maskin :skratta3:

Men den har tuffat på så snällt utan haverier så den får väl få nåt extra pump med fettsprutan imorgon :grin:

10 personer gillar det här inlägget.
Tom N
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:48:49, 12-04-2020
Ort: Marks Kommun
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Buster 400

Skru'are

#123 » 20:07:41, 19-05-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Även med en 5-6 ton större maskin hamnar du i situationer då du skulle behövt en 5-6 ton större maskin än den...
Solen skiner, fåglarna sjunger, hobbygräver på egen mark, du kör med en nytrimmad egenbyggd maskin som fungerar och du får njuta av det hela dagen..
Kan du ha det bättre? :hurra:

8 personer gillar det här inlägget.
Skru'are
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:03:01, 20-07-2015
Sverige
Maskintyp: Traktor

Tom N (trådstartaren)

#124 » 19:27:01, 30-07-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vi kan väl skoja till det med en liten uppdatering i semestertider :smile:

Då det kom ett litet avbrott i nederbörden så kan man ju ägna sig åt lite trädgårdsarbete. Jag har ett ställe där det är tänkt att fyllas ut lite för eventuell framtida parkeringsyta. Jag började med att gräva bort sly och allmän vegetation.


Bild
Bild

Detta var egentligen allt jag tänkte göra.

Kompisen var förbi med lite fylle häromveckan att börja med, tanken var att han skulle svänga förbi med en riktig maskin och ösa ner det. Men man kan ju alltid känna lite på högen :klia:

Bild

Detta är nog själva definitionen av att "ta sig vatten över huvudet" skulle jag tro :skratta3:

Men, vafasen jag fick det att röra sig lite i högen, så det var ju bara att pröva.

Bild

Bild

Till slut hade jag lyckats krångla ner hela högen, det tog sin lilla tid men det gick.


Bild

Tänk om entreprenörerna i byn skulle se ett sånt här ekipage lura i buskarna, då skulle dom nog bli bra nervösa :skratta3:


Bild

Då det fanns lite eftermiddag kvar så roade jag mig med att köra dit några stenhögar jag hade liggandes så blev jag av med dom med. Måhända inte så vansinnigt rationellt men man kommer inte åt med maskin där det låg. Bättre än skottkärra, sämre än att låta det ligga kanske!? Nu är det gjort iaf.

Härnäst hägrar väl ett oljebyte på Kinamotorn, 50 driftstimmar är passerade. Men nu skulle det nog regna några dagar igen så vi får väl se när det blir.

7 personer gillar det här inlägget.
Tom N
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:48:49, 12-04-2020
Ort: Marks Kommun
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Buster 400

Mattias_E

#125 » 19:44:23, 30-07-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den lilla maskinen som kan.... :buga:

En annan hade inte ens försökt peta med den i den högen.... :myzsko:

Vad är det för rolig axel på vagnen till den lilla stordragaren? Ser ut som att den är höj- och sänkbar :idee:
Användarvisningsbild
Mattias_E
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:48:15, 06-10-2017
Ort: NÖ Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 35 -61
IH 454 -72

Tom N (trådstartaren)

#126 » 20:01:05, 30-07-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den ”roliga” axeln är till tippen, bara ett rör och ett par brythjul. Kärran ska inte synas så noga, det är ett hastverk jag gjorde härom året när jag skulle köra in veden i vedboden så där är ingen större finish.

1 person gillar det här inlägget.
Tom N
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:48:49, 12-04-2020
Ort: Marks Kommun
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Buster 400

Tom N (trådstartaren)

#127 » 20:16:33, 02-08-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Aj aj, haveri!

Bild
Bild

Som tur är så har jag en outnyttjad slid i ena ventilen så jag kunde norpa spakhuset från den så länge.

Jaja, är det inte värre än så får kan man väl leva med det.

3 personer gillar det här inlägget.
Tom N
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:48:49, 12-04-2020
Ort: Marks Kommun
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Buster 400

Tom N (trådstartaren)

#128 » 17:29:09, 31-12-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

En liten nyårs-uppdatering kanske :coffee:

Det blev lite tid nu i mellandagarna att färdigställa hålet jag började fylla igen i somras.


Bild
Bild

Det är lite utav en utmaning med en sån här liten hobby-maskin att planera logistiken av material så man inte behöver flytta högarna mer än nödvändigt. Tur man inte kör på ackord :grin:

Ska se om jag kan nosa fram en padda och köra över några vändor och finjustera lite, sen är det bara att se sig om efter nya grävprojekt :driver:

Gott Nytt År!

9 personer gillar det här inlägget.
Tom N
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:48:49, 12-04-2020
Ort: Marks Kommun
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Buster 400


Återgå till Projekt/renovering/restaurering

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se