MekJan skrev:Ska kolla på min s8sa när jag kommer i närheten om tidigast ett par dagar är på annan ort just nu.
Kanon, tusen tack!!
MekJan skrev:Ska kolla på min s8sa när jag kommer i närheten om tidigast ett par dagar är på annan ort just nu.
HVA59 skrev:Kanske har din 800rpm max? Verkar ju konstigt om det står i boken att det ska vara 1200 eller 1800, men din har kanske grejjer från svarvar med olika utväxling?
Har sett både 700, 800, och 1000 max, men vet inte om s8 hade 700? Har nog bara sett s10 med det
Den s10:an jag använde ett tag hade som sagt max 700, det var lite snålt tyckte jag, blev lite drygt att svarva grejjer under 20mm... Man vill ju gärna helt komma över 1000 varv, så mycket smidigare för smågrejjer, men inget måste. Har en stor svarv på jobbet som varvar 1800 max, men drivremmarna skriker så vid start över ca 900 varv, så kör sällan över det och det går fint ändå. Tar lite mer tid bara.
Kul att du fått in svarven och kunnat börja grejja med den i alla fall
Mattias Petterson skrev:Kan det vara så enkelt att det ska vara en 2800rpm motor?
Den där ser ju även väldigt liten ut.
MekJan skrev:Reverseringslåda anser jag lite bättre än tvåhastighetsmotor dels går det att smygstarta och så kostar motorn inte en förmögenhet !
torbjorn_forsman skrev:Kan det tänkas att remskivorna i den här hopplocks-svarven egentligen var tänkta för en svarv som skulle gå på export till något 60 Hz-land? Där går ju en fyrpolig asynkronmotor ca 1700 r/min istället för 1400.
Återgå till Projekt/renovering/restaurering
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster