Tjoff så hade det visst gått några månader utan uppdateringar.
Det står inte helt still med svarven men det går givetvis inte i den takten man skulle önska. Sommaren brukar historiskt ge mindre verkstadstid än vintern även om man alltid tänker att semester och långa kvällar borde medföra mer tid att lägga.
Hur som, har fortsatt med måleriet och rengöring. Hela högra delen av svarven och bädden är färdigmålad och jag är nu inne på spindelsidan. Har lite svårt med att ta allt för stora genvägar så vill gärna ta loss och granska allt ganska noggrant istället för att bara kladda över med färg. Men ibland får man göra undantag...
Nortonlådan satt mer eller mindre fast när jag fick hem maskinen och jag var lite orolig för hur jag skulle angripa den. Den är stor och tung och krånglig att lyfta i så jag bestämde mig för att försöka lirka igång den på plats. Duschade in WD40 i omgångar och gick och lirkade och knackade försiktigt och rätt var det var så kom den igång fint. Hoppas att det sista släpper när väl maskinen startas så småningom och den kommer i mer konstant rotation.
Lite bilder på framdrift nedan.
Roade mig med att försöka kopiera vevhandtagen till köpingen.
Saknar i vissa storlekar men har många av andra så gjort en modell som är enkel att skala men där formen ska hänga med.
Insåg att dessa smörjnipplar inte alls är vad som ska sitta där. Slits mellan de klassiska oljenipplarna med helt rundat huvud eller en kulnippel som man smörjer med spetsad nos på oljekannan. Tror det blir med rundat huvud för att kunna använda samma smörjkanna på alla maskiner.
Grundfärg på nortonlådan.
Och färdigfärg på
iaf halva underkroppen.
Saknar även skylten som ska sitta på vänster skåpfot så ritade av från bilder och gjorde en 3D-modell i Fusion 360. Typsnittet fick ändras manuellt och logotypen lyckades jag hacka ut genom inkscape så att det blev en dxf som jag sedan importerade i en sketch och skalade om.
Blev riktigt skaplig. Tanken är att 3D-printa och eventuellt också prova gjuta i aluminium så småningom då en kompis har grejer för det. Har man inget att göra så skaffar man sig något att göra
Rune, kan uppenbarligen gubben innan mig ha hetat. Hursom, så här ser länkaget ut som kommer från manöveraxeln på framsidan bädden och som sköter tillslaget i reverseringslådan. Man startar alltså motorn först utan att spindeln snurrar och kopplar sedan ur i reverseringslådan varpå spindeln börjar snurra. Är lite hemmasnickrade grejer här och var i länkaget som skulle kunna snyggas till så småningom men för nu låter jag det vara.
Här på gaveln kommer drevsatsens låda sitta. Den är spacklad utvändigt och målad med motorfärg invändigt så är inte så långt bort från montering faktiskt.
Här ser man hela reverseringslådan. Motorn sitter monterad ovanpå på en tiltbar brygga som sköter remspänningen.
Lite färg nu även på reverseringslådan.
Och till slut, näst sista dagen på semestern(idag) så fick jag tummen ur och målat även spindelhuset och locket till det.
Nu är det en strykning till på många av delarna som gäller. Sen börjas återmontering men tvätt och målning av alla små och stora grejer såsom dubbdocka, förkläde, skåpsluckor, remskydd osv.
Jag behöver även börja skissa på elsystemet och hur det ska utformas och dimensioneras så höstens kvällar är nog att betrakta som räddade.