Har stött på flertalet bilar vars glidpinnar kärvar ihop på relativt kort tid trots rengöring och infettning, min vardagsbil är en av dom.
Vad för ok/tillverkare som sitter på den är okänt. 1 är ompackat, övriga är troligen orörda sedan 2007.
torbjorn_forsman skrev:Nja, det är bara de gummidelar i ett bromsok som kommer i kontakt med bromsvätska (kolvtätningar, dammskydd mm) som kan vara tillverkade av EPDM eller naturgummi, som inte tål mineralolja eller vanligt smörjfett. Tätningar mm vid glidpinnar brukar vara av vanligt nitrilgummi eller liknande som utan vidare är oljebeständigt. Kan inte påminna mig att jag har sett någon biltillverkare föreskriva något annat än vanligt mineraloljebaserat smörjfett till glidpinnar mm, och det fett som brukar följa med i repsatser förefaller vara vanligt universalfett, möjligen blandat med något rött eller blått färgämne.
Tänk på att bilar som har mineralolja i bromshydrauliken (t ex många modeller av Citroën) har nitrilgummi även i kolvtätningar mm, i sådana fall är silikonfett bannlyst även där.
meken49 skrev:torbjorn_forsman skrev:Nja, det är bara de gummidelar i ett bromsok som kommer i kontakt med bromsvätska (kolvtätningar, dammskydd mm) som kan vara tillverkade av EPDM eller naturgummi, som inte tål mineralolja eller vanligt smörjfett. Tätningar mm vid glidpinnar brukar vara av vanligt nitrilgummi eller liknande som utan vidare är oljebeständigt. Kan inte påminna mig att jag har sett någon biltillverkare föreskriva något annat än vanligt mineraloljebaserat smörjfett till glidpinnar mm, och det fett som brukar följa med i repsatser förefaller vara vanligt universalfett, möjligen blandat med något rött eller blått färgämne.
Tänk på att bilar som har mineralolja i bromshydrauliken (t ex många modeller av Citroën) har nitrilgummi även i kolvtätningar mm, i sådana fall är silikonfett bannlyst även där.
Håller inte med dig här. För många år sedan smörjde jag glidpinnarna med vanligt fett på en Volvo 245 men det resulterade i att jag fick byta dammskydden som satt över. Dom hade fullständigt tappat spänsten.
På alla repsatser till bromsok jag köpt genom åren har det alltid varit ofärgat klart silikonfett medskickat. Definitivt inte vanligt smörjfett.
torbjorn_forsman skrev:meken49 skrev:torbjorn_forsman skrev:Nja, det är bara de gummidelar i ett bromsok som kommer i kontakt med bromsvätska (kolvtätningar, dammskydd mm) som kan vara tillverkade av EPDM eller naturgummi, som inte tål mineralolja eller vanligt smörjfett. Tätningar mm vid glidpinnar brukar vara av vanligt nitrilgummi eller liknande som utan vidare är oljebeständigt. Kan inte påminna mig att jag har sett någon biltillverkare föreskriva något annat än vanligt mineraloljebaserat smörjfett till glidpinnar mm, och det fett som brukar följa med i repsatser förefaller vara vanligt universalfett, möjligen blandat med något rött eller blått färgämne.
Tänk på att bilar som har mineralolja i bromshydrauliken (t ex många modeller av Citroën) har nitrilgummi även i kolvtätningar mm, i sådana fall är silikonfett bannlyst även där.
Håller inte med dig här. För många år sedan smörjde jag glidpinnarna med vanligt fett på en Volvo 245 men det resulterade i att jag fick byta dammskydden som satt över. Dom hade fullständigt tappat spänsten.
På alla repsatser till bromsok jag köpt genom åren har det alltid varit ofärgat klart silikonfett medskickat. Definitivt inte vanligt smörjfett.
Volvo 240 har väl inga glidpinnar på bromsoken? De har ju fasta ok med kolvar på bägge sidor.
På den senaste glidpinnesats jag köpte, så följde det med något rödaktigt som verkade vara vanligt mineraloljebaserat fett. Däremot skulle det ju kunna följa med silikonfett för att smörja in kolv och kolvtätning, om det är en repsats som innehåller sådana delar och inte bara sånt som har med glidpinnarna att göra.
6 Skruva på justermuttern vid handbromsspaken.
7 Innan mittkonsolen monteras ska handbromsen justeras enligt följande: Placera ett bladmått 1.0 mm mellan hävarmen och anslaget på den bakre bromsenheten och skruva sedan justermuttern, under handbromsspaken, tills bladmåttet faller ner.
Återgå till Projekt/renovering/restaurering
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst