Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenProjekt/renovering/restaurering

Min Saab 900 Turbo

236 inlägg • Sida 15 av 16
Diskutera dina projekt som renovering/restaurering här

Iznogoud

#211 » 10:52:56, 20-04-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har stött på flertalet bilar vars glidpinnar kärvar ihop på relativt kort tid trots rengöring och infettning, min vardagsbil är en av dom.
Vad för ok/tillverkare som sitter på den är okänt. 1 är ompackat, övriga är troligen orörda sedan 2007.
Generation G :hotar2:
If you tolerate this then your children will be next :vissla:
Användarvisningsbild
Iznogoud
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:25:52, 08-09-2016
Ort: Sandviken
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ford 2600 -76
Volvo LM 621 -72?
Jonsered LT2313 -19
Jeep Grand Cherokee -95 offroad, -96 dragbil + egen jeepskrot



sydstatare

#212 » 19:19:34, 20-04-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ok. Jag har haft bilar som varit orörda i 20 talet år och är nästan aldrig glidpinnarna som är problemet då. Hehe. Men är väl van vid det märket helt enkelt.

Fin saab o ursäkta tråd avbrottet. Dessa Saabar är på väg att bli populära igen så vårda den finns inte många kvar jämfört med innan.
De va bättre förr.. Tror ja.
Användarvisningsbild
sydstatare
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:41:50, 22-09-2016
Ort: Vena
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Gilson snöslunga - 79, Volvo T22 - 52, Fordson Super Major v8 -60, Ockelbo b16 -78, Ford cusomline -54, ett gäng mopeder, gammal Aktiv snöskoter, Rex Roadmaster -50 med mera, med mera...

meken49

#213 » 20:55:39, 20-04-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

torbjorn_forsman skrev:Nja, det är bara de gummidelar i ett bromsok som kommer i kontakt med bromsvätska (kolvtätningar, dammskydd mm) som kan vara tillverkade av EPDM eller naturgummi, som inte tål mineralolja eller vanligt smörjfett. Tätningar mm vid glidpinnar brukar vara av vanligt nitrilgummi eller liknande som utan vidare är oljebeständigt. Kan inte påminna mig att jag har sett någon biltillverkare föreskriva något annat än vanligt mineraloljebaserat smörjfett till glidpinnar mm, och det fett som brukar följa med i repsatser förefaller vara vanligt universalfett, möjligen blandat med något rött eller blått färgämne.

Tänk på att bilar som har mineralolja i bromshydrauliken (t ex många modeller av Citroën) har nitrilgummi även i kolvtätningar mm, i sådana fall är silikonfett bannlyst även där.

Håller inte med dig här. För många år sedan smörjde jag glidpinnarna med vanligt fett på en Volvo 245 men det resulterade i att jag fick byta dammskydden som satt över. Dom hade fullständigt tappat spänsten.
På alla repsatser till bromsok jag köpt genom åren har det alltid varit ofärgat klart silikonfett medskickat. Definitivt inte vanligt smörjfett.

1 person gillar det här inlägget.
meken49
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:19:18, 08-11-2015
Ort: Kramfors kommun
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: David Brown 850 Implematic Livedrive -61, Agria 2800D Berning Di 8-63, Agria 2800D Berning Di 10 -64, Agria 2800 D Hatz 10 hk -64.
Snöslunga Toro 828 , Snöskoter Ski-Doo Trapper -86.

DennisCA (trådstartaren)

#214 » 21:33:19, 20-04-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag använder detta fett till kolv och glidpinnar:
Bild

Inte så mycket som har hänt här ännu. Ena oket är rengjort på det värsta, hade ut kolven också och rengjorde inuti. Sen har det varit annat som kommit emellan, men fick hem nya bromsbelägg idag.

Här är en bild som jag hittade i telefonen
Bild

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
DennisCA
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:22:05, 16-09-2014
Ort: Österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Verkstadsmaskiner

torbjorn_forsman

#215 » 21:48:18, 20-04-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

meken49 skrev:
torbjorn_forsman skrev:Nja, det är bara de gummidelar i ett bromsok som kommer i kontakt med bromsvätska (kolvtätningar, dammskydd mm) som kan vara tillverkade av EPDM eller naturgummi, som inte tål mineralolja eller vanligt smörjfett. Tätningar mm vid glidpinnar brukar vara av vanligt nitrilgummi eller liknande som utan vidare är oljebeständigt. Kan inte påminna mig att jag har sett någon biltillverkare föreskriva något annat än vanligt mineraloljebaserat smörjfett till glidpinnar mm, och det fett som brukar följa med i repsatser förefaller vara vanligt universalfett, möjligen blandat med något rött eller blått färgämne.

Tänk på att bilar som har mineralolja i bromshydrauliken (t ex många modeller av Citroën) har nitrilgummi även i kolvtätningar mm, i sådana fall är silikonfett bannlyst även där.

Håller inte med dig här. För många år sedan smörjde jag glidpinnarna med vanligt fett på en Volvo 245 men det resulterade i att jag fick byta dammskydden som satt över. Dom hade fullständigt tappat spänsten.
På alla repsatser till bromsok jag köpt genom åren har det alltid varit ofärgat klart silikonfett medskickat. Definitivt inte vanligt smörjfett.


Volvo 240 har väl inga glidpinnar på bromsoken? De har ju fasta ok med kolvar på bägge sidor.
På den senaste glidpinnesats jag köpte, så följde det med något rödaktigt som verkade vara vanligt mineraloljebaserat fett. Däremot skulle det ju kunna följa med silikonfett för att smörja in kolv och kolvtätning, om det är en repsats som innehåller sådana delar och inte bara sånt som har med glidpinnarna att göra.

2 personer gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

meken49

#216 » 22:10:03, 20-04-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

torbjorn_forsman skrev:
meken49 skrev:
torbjorn_forsman skrev:Nja, det är bara de gummidelar i ett bromsok som kommer i kontakt med bromsvätska (kolvtätningar, dammskydd mm) som kan vara tillverkade av EPDM eller naturgummi, som inte tål mineralolja eller vanligt smörjfett. Tätningar mm vid glidpinnar brukar vara av vanligt nitrilgummi eller liknande som utan vidare är oljebeständigt. Kan inte påminna mig att jag har sett någon biltillverkare föreskriva något annat än vanligt mineraloljebaserat smörjfett till glidpinnar mm, och det fett som brukar följa med i repsatser förefaller vara vanligt universalfett, möjligen blandat med något rött eller blått färgämne.

Tänk på att bilar som har mineralolja i bromshydrauliken (t ex många modeller av Citroën) har nitrilgummi även i kolvtätningar mm, i sådana fall är silikonfett bannlyst även där.

Håller inte med dig här. För många år sedan smörjde jag glidpinnarna med vanligt fett på en Volvo 245 men det resulterade i att jag fick byta dammskydden som satt över. Dom hade fullständigt tappat spänsten.
På alla repsatser till bromsok jag köpt genom åren har det alltid varit ofärgat klart silikonfett medskickat. Definitivt inte vanligt smörjfett.


Volvo 240 har väl inga glidpinnar på bromsoken? De har ju fasta ok med kolvar på bägge sidor.
På den senaste glidpinnesats jag köpte, så följde det med något rödaktigt som verkade vara vanligt mineraloljebaserat fett. Däremot skulle det ju kunna följa med silikonfett för att smörja in kolv och kolvtätning, om det är en repsats som innehåller sådana delar och inte bara sånt som har med glidpinnarna att göra.

Ok. Det kanske var den 740 som jag hade, som dammskydden tappade formen på :smile:
meken49
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:19:18, 08-11-2015
Ort: Kramfors kommun
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: David Brown 850 Implematic Livedrive -61, Agria 2800D Berning Di 8-63, Agria 2800D Berning Di 10 -64, Agria 2800 D Hatz 10 hk -64.
Snöslunga Toro 828 , Snöskoter Ski-Doo Trapper -86.

torbjorn_forsman

#217 » 22:18:28, 20-04-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo, 740 är ju en annan sak. Det slog mig nu att möjligen skulle det kunna sitta nån annan sorts främre bromsok på en riktigt sen 240 med ABS.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

sydstatare

#218 » 23:14:48, 20-04-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

På min xc90 är gummina till pinnarna slappare än 20 år gamla strumpor. Hehe. Lackade oken förra veckan o hade isär dem. O gummina orkar nog inte stå emot en dragkamp med en fluga. Men de fungerar ändå. Och vanligt fett eller silicon har ja fått lära mig är de bästa. Rött hade vi från Mekonomen förr men de som följde med var vitt. Men aldrig nånsin kopparfett. För de typ torkade o satte fast dem jäklar. Vet ja skulle värma lite på en ok hållare till där pinnen sitter. Men då small den hållaren hål på då gjutgodset är tunnt o pinnen satt fast. Så fick svetsa igen hålet så ja inte hade nån annan ok hållare.
De va bättre förr.. Tror ja.
Användarvisningsbild
sydstatare
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:41:50, 22-09-2016
Ort: Vena
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Gilson snöslunga - 79, Volvo T22 - 52, Fordson Super Major v8 -60, Ockelbo b16 -78, Ford cusomline -54, ett gäng mopeder, gammal Aktiv snöskoter, Rex Roadmaster -50 med mera, med mera...

DennisCA (trådstartaren)

#219 » 09:13:11, 22-04-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tyvärr gick det åt helvete igår med sista bromsoket. De tidigare tre oken inga problem att få bort luftnippeln, även om det krävdes lite gasol och krypolja. Här hjälpte det inte ett skit och till sist råkade det braka av. Försökte diverse olika tricks men metallen det var gjort av är så jäkla mjuk. Jag tog till sist beslutet att borra ut den, men sabbade gängorna så jag kollade biltema och de har M8 luftnipplar som jag har passande tapp för.

Borrat upp och gängat om för större gänga, jag hoppas jag inte skadat sätet men vi får se efter jobbet idag då jag köpt nytt. Jag har ingen passande gradfräs, ser ut som det ska vara 45 grader eller 90 grader beroende på hur man ser på det. Men om det behövs kan jag köra läppningspasta istället tänker jag.
Användarvisningsbild
DennisCA
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:22:05, 16-09-2014
Ort: Österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Verkstadsmaskiner

bmrobban

#220 » 10:06:17, 22-04-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om du inte får till sätet så kan du fila ytan runt gängan plan och skruva i en vanlig m8 med kopparbricka.
Så har jag gjort ibland, blir dock lite söligare när man ska o lufta :smile:

2 personer gillar det här inlägget.
bmrobban
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:00:22, 29-05-2010
Ort: Åkers styckebruk
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Yanmar Vio 57-12
Case ih 5150 PRO-98
Ursus C-385-78

DennisCA (trådstartaren)

#221 » 10:17:00, 22-04-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jepp det är plan B men jag tar en sats med kopparbrickor idag från biltema också! Jag har svarv och fräs så jag bör kunna få detta fixat, men inget är garanterat. Alltid är problemet att ett visst verktyg eller tillbehör saknas...
Användarvisningsbild
DennisCA
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:22:05, 16-09-2014
Ort: Österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Verkstadsmaskiner

DennisCA (trådstartaren)

#222 » 05:24:57, 23-04-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det blev plan B igår, fick inte sätet att täta tyvärr. Efter jag monterat på oket igen så tyckte jag bromswiren var tajt men jag fick på den till sist. Men då jag skulle testa å dra i handbromsspaken hände nånting och nu drar den inte åt handbromsarna längre. Så från ett problem till ett annat. Kanske ska va ny wire då...
Användarvisningsbild
DennisCA
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:22:05, 16-09-2014
Ort: Österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Verkstadsmaskiner

DennisCA (trådstartaren)

#223 » 09:40:44, 24-04-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lokaliserat felet på handbromsen, dessa hylsor som vajern skruvas i så hade hoppat ur då jag motionerade vajern så det satt inte som det ska. Litet störande att de kan hoppa ut och kärva till det.

Bild

Igår tog jag av bromsoket IGEN för det läckte ännu litet genom tätningen på fixen jag gjorde. De här kopparbrickorna är för hårda, jag värmde upp en med gasol och smälte den... Hoppsan provar igen och jo denna blev jättemjuk. Nu håller det tätt. Servade även oket med lite nya gummidelar.

Nu ska bromsvajern ställas in ännu det tar inte tillräckligt på höger sida ännu. Lite mysko för jag ställde kolven hårdare på den sidan trots allt. Tur vädret är så skit, jag hade ändå inte kunnat köra saaben med sommarringarna på. Lånar föräldrarnas bil med vinterringar som står parkerad vid oss då dom är på resa. Mazda 626 -98 rullat snart 441,000km drar under 0,5 litern men vill bara ha 98ans bensin.

Som tack får dom ny radio för den gamla har gått sönder, kanske jag provar fixa den gamla stereon. Detta är radion jag tog ur saaben.

Bild

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
DennisCA
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:22:05, 16-09-2014
Ort: Österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Verkstadsmaskiner

Zukram

#224 » 15:59:56, 26-04-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag undviker mineralbaserat fett i närheten av gummi och i synnerhet i bromssystem om det inte är uppenbart att gummisorten är gjord för att tåla det.
Mineraloljor och fett torkar ut många gummisorter och gör dem spröda som fnöske. I bromssystem är det ofta sådant gummi.

Den goda nyheten är att biltemas silikonfett fungerar utmärkt och kostar inte mycket.
Zukram
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:56:34, 31-10-2013
Ort: Medelpad
Sverige
Maskintyp: Traktor

DennisCA (trådstartaren)

#225 » 10:43:44, 29-04-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag hade gjort fel med handbromsarna så det blev att börja om på det. Kollade manualen och så här justeras handbromsen på 900, för 88-93 åtminstone.

6 Skruva på justermuttern vid handbromsspaken.
7 Innan mittkonsolen monteras ska handbromsen justeras enligt följande: Placera ett bladmått 1.0 mm mellan hävarmen och anslaget på den bakre bromsenheten och skruva sedan justermuttern, under handbromsspaken, tills bladmåttet faller ner.


Bild

Bild

Nu har jag problem med att det ser ut att vara vakuumläckage i bromsservon, där vid centerstången som är kopplad till pedalen. Problemet verkar vara intermittent och läckaget litet. Börjar det pysa kan man pumpa bromsen så brukar det ta stopp. Men det ska väl vara ny servo.
Användarvisningsbild
DennisCA
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:22:05, 16-09-2014
Ort: Österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Verkstadsmaskiner


Återgå till Projekt/renovering/restaurering

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se