Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumLastmaskinerHjullastare/minilastare

Projekt bygga midjestyrd mini_hjullastare

71 inlägg • Sida 3 av 5
Diskutera hjullastare och minilastare här

Robban_C

#31 » 22:55:29, 29-01-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ta servopumpen också så behöver du inte fundera på rätt eller fel tryck.
Dessutom fungerar styrningen i alla lägen vare sig du kör lastaren eller inte.
Dvs du behöver inte fundera över prioriteringen.

Använder du en pump till allting så måste du antingen acceptera att oljan går till den funktion som kräver minst tryck för stunden eller så måste du lösa prioriteringen, ex vis genom att koppla det viktigaste (styrningen) först.

Men menar du att du ska ta komplett kuggstång och montera i midjan på en lastare?
Hmmm, det tål att funderas på. Ovanlig lösning.
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17



elbozze (trådstartaren)

#32 » 15:35:11, 30-01-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har provat ställdonet nu med 2 plankbitar som ska föreställa en midja,
sätter man ställdonet nära midjan går det nog så snabbt, så tror det kan fungera, och tror det blir billigast.
Om man kan tänka sig lyften i filmen nedan och flytta ställdonet närmare midjan.

http://www.youtube.com/watch?v=PahXPf88 ... re=related

Och vill man trimma ställdonet från 10mm/sec. till 300mm/sec. kan man kolla filmen nedan :driver:

http://www.youtube.com/watch?v=DCuk5Hp9QC0

Sen blir det mer och mer vanligt med elektrisk servostyrning i bilar, googla på electric power stearing.
Senast redigerad av elbozze 15:46:30, 30-01-2012, redigerad totalt 1 gång.
elbozze
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 18:56:12, 29-01-2011
Maskintyp: Traktor

elbozze (trådstartaren)

#33 » 21:42:12, 01-02-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Verkar som att framtiden är elektrisk :smile:
Finns ställdon nu som trycker 50.000N och kan dom göra det nu, så om 10 år trycker dom 500.000N ? eller mer ?

http://www.skf.com/portal/skf_mec/home/ ... 35&lang=en
elbozze
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 18:56:12, 29-01-2011
Maskintyp: Traktor

Robban_C

#34 » 22:50:35, 01-02-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

elbozze skrev:... sätter man ställdonet nära midjan går det nog så snabbt, ...

Då kommer ställdonet att få jobba väldigt hårt. Det här är ju en fråga om utväxling.
En tekniskt korrekt installation är sådan att ställdonet får jobba med hela sin slaglängd.
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

JoBy

#35 » 02:01:37, 02-02-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om man ska bygga midja med elstyrning så tror jag mer på denna variant.
Det är ingen skillnad på motorstyrningen om man ska ha variabel svänghastighet.
Det finns säkert fler lämpliga motorstorlekar och växellådor att välja på. Snäckväxel är antagligen att föredra. Denna använder en elmotor och växellåda från en Permobil. Lilla drevet sitter på hjulaxeln.
Styrkan och snabbheten kan man påverka själv genom att välja lämplig storlek på kedjedreven.
Man får samma svänghastighet genom hela rörelsen, med ställdon blir den snabbare närmast ändlägena.


Bild
Senast redigerad av JoBy 02:02:23, 02-02-2012, redigerad totalt 1 gång.
JoBy
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:25:07, 30-01-2011
Ort: Timrå
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Toro Groundsmaster 217D konverterad till baklastare med bilmotor.

Erland Karlsson

#36 » 08:03:58, 02-02-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har sett lite olika lösningar på hembyggda midjestyrda "älgdragare", där man använt servostyrsnäckor från personbilar med ganska bra resultat.
en tryckstång som överför kraften till midjan bara.
Användarvisningsbild
Erland Karlsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:31:36, 03-01-2010
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Terex HR2.0

Conny Kolsjö

#37 » 08:19:34, 02-02-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Robban_C skrev:400 kg matchvikt och 300 kg lyftkraft?
Det kanske kan vara intressant att jämföra med vad en "stor" lastmaskin lyfter. Den lyfter halva sin egen vikt vid tipplast (ungefär).


?????? Hur tänkte du nu??? Ex: L120C tipplast 13,9 ton och egenvikt 18,53 ton

Det blir 75% av vikten i tipplast :wink:
Senast redigerad av Conny Kolsjö 08:20:30, 02-02-2012, redigerad totalt 1 gång.
Kan man inte göra det med maskin så bör man låta bli!!
Användarvisningsbild
Conny Kolsjö
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:52:39, 25-12-2006
Ort: Västerljung
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Åkerman H7C
Åkerman EC300"b"
Hanix H26B
Lamborgini Racing 190
Mattsson 266
Clark Michigan 75B
Volvo FL6


Givetvis avatarbildens Nordverk Puma från -61
Samt diverse annat.




Medlems nummer 1528

elbozze (trådstartaren)

#38 » 20:01:57, 03-02-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Erland Karlsson skrev:Jag har sett lite olika lösningar på hembyggda midjestyrda "älgdragare", där man använt servostyrsnäckor från personbilar med ganska bra resultat.
en tryckstång som överför kraften till midjan bara.


Tackar för tipset, det verkar ju vara den enklaste och billigaste lösningen, finns drivor av det på skroten, sen kan man ju växla ut det hur man vill :smile:
elbozze
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 18:56:12, 29-01-2011
Maskintyp: Traktor

elbozze (trådstartaren)

#39 » 20:19:12, 03-02-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vill än en gång tipsa om den här motorn med inbyggd hydraulik medans pundet står förhållandevis lågt :smile:
Bild

3200:- hem till dörren fick jag den för, och med snabbkopplingar går den använda till precis allt man kan tänka sig, tex. lastare till midjestyrd traktor, vedklyvare , timmervagn mm. har svårt för att tänka mig att man kommer billigare undan med el-hydraulik, men det kanske kommer ?
Och det bästa av allt, om man nu skulle ledsna på sitt projekt så tror jag man får igen de mesta av pengarna, så ett tips passa på, tror inte det blir billigare :???:

http://www.ebay.co.uk/itm/5-5HP-PETROL- ... 3a6b98ea4f

Men själva hjuldrivningen tror jag på el-drift som det billigaste och enklaste alternativet om man ska 4-hjuls-drift
elbozze
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 18:56:12, 29-01-2011
Maskintyp: Traktor

Fredrik_

#40 » 20:33:03, 03-02-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ska du då ha både bensinmotorpaketet OCH batterier med dig?
Eller ska du bygga dit någon större/kraftigare generator för att driva hjulmotorerna...
Verkar bli lite onödigt tillkrånglat i vilket fall! :???:
Fredrik_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:18:38, 16-10-2008
Ort: Skogen NNO om Stockholm
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

elbozze (trådstartaren)

#41 » 20:41:45, 03-02-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fredrik_ skrev:Ska du då ha både bensinmotorpaketet OCH batterier med dig?
Eller ska du bygga dit någon större/kraftigare generator för att driva hjulmotorerna...
Verkar bli lite onödigt tillkrånglat i vilket fall! :???:


Iden till bensin-motorpaketet fick jag här.

http://www.foxxinnovation.com/products/c-ros.php

Har en 4x4 atv, men insåg att en atv är en dålig lösning, motför det här.

http://www.youtube.com/watch?v=TWGiOE3B2VI

Atv har för kort hjulbas, tungstyrd, man måste steloperera dämpningen fram + en massa andra nackdelar.

Men hybrid med midja, kan nog bli ganska bra ?
elbozze
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 18:56:12, 29-01-2011
Maskintyp: Traktor

elbozze (trådstartaren)

#42 » 20:57:33, 03-02-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fredrik_ skrev:Ska du då ha både bensinmotorpaketet OCH batterier med dig?
Eller ska du bygga dit någon större/kraftigare generator för att driva hjulmotorerna...
Verkar bli lite onödigt tillkrånglat i vilket fall! :???:


Glömde skriva att tyngden bak är bara en fördel med bensinmotorpaket och batterrier :smile:
elbozze
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 18:56:12, 29-01-2011
Maskintyp: Traktor

Robban_C

#43 » 22:59:24, 03-02-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Conny Kolsjö skrev:
Robban_C skrev:400 kg matchvikt och 300 kg lyftkraft?
Det kanske kan vara intressant att jämföra med vad en "stor" lastmaskin lyfter. Den lyfter halva sin egen vikt vid tipplast (ungefär).


?????? Hur tänkte du nu??? Ex: L120C tipplast 13,9 ton och egenvikt 18,53 ton

Det blir 75% av vikten i tipplast :wink:

4200:
5,7-6,1 ton. Tipplast 3,4. 55-60%.

4300:
8,575 ton. Tipplast 5,6. 65%.

4400:
11,15 ton. Tipplast 8,05. 72%

4500:
13,92 ton. Tipplast 10,26. 74%

4600:
21,1 Tipplast 15,3. 72,5%


Finns tydligen en del olika "förhållanden" mellan vikt och tipplast.
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

JonasBerglund

#44 » 01:34:04, 05-02-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hur billiga elmotorer räknar du med att hitta till drivningen egentligen ? och hur har du tänkt att lösa hastighetsregleringen ? Känns som att det skulle bli bra mycket dyrare och framförallt mer komplicerat än att bara sätta dit en hydraulmotor eller 2. Hydraulpump och förbränningsmotor har du ju redan vad ger den för tryck o flöde ? Om du nöjer dig med en vanlig enkel hydraulmotor typ som den till rotortilten så är dom ju väldigt billiga o det kanske inte är jätteviktigt med hög verkningsgrad på dom heller för dig. Kör du med 2 motorer kan du enkelt göra hög o lågväxel också genom att parrallel eller seriekoppla dom. Alternativt kan du ju försöka hitta nån gammal begagnad pump eller motor. Styrningen är klart enklast att göra med en hydraulcylinder kan ju gå att hitta nån gammal från nåt redskapslås eller nåt sånt. Hydraulik har du ju redan så. Annars om man vill göra det lite mer komplicerat kan man ju ta en servostyrsnäcka o en servopump från nån gammbil fördelen med det är att den går att styra även om motorn dör sen är det ju lite lättare att köra fort om man har ratt istället för spakstyrning. Normalt sett går ju inte den funktion som går lättast i ett hydraulsystem utan den funktion som får oljan först iom att oljan inte fortsätter förbi om man kör en ventil. Midjan bygger du enklast av 3 vanliga 50:s kulor o kulhandskar en där nere o 2 däruppe med ett stag emellan så får du samtidigt pendling. O ska du ha glidstyrning så bygg inte med framback brytare gör så att man trycker pedalerna åt olika håll istället. Vill du riktigt snåla med hydraulsystemet så går det ju faktiskt att använda gamla servopumpar till alltihop en eller flera för varje funktion. Och bara styra flödet med kulventiler typ. o sen en gammal gräsklipparmotor som driver dom. Men det skulle då inte jag ha gjort.
JonasBerglund
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 00:32:53, 17-11-2007
Ort: skellefteå
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Maskiner på firman just nu:
Kobelco sk200 sr -00
NH-kobelco E70 sr -06
Huddig 1160 -02
Lännen 8800G -11
JCB 416S -08
Volvo EW 150 C -97
John-deere 8630 med DSC14 -76
Claas dominator 38 -86
Snöslungemaskinen Hajen -12
Merca W123 plogbil med stora bm-fästet 85-12
Firmabilar: Mercedes geländewagen, S210, S124, W201, Chevrolet Silverado med tipp, Scania 143 med tipp, Scania 76 Buss med bo & verkstadsinredning.

elbozze (trådstartaren)

#45 » 12:50:53, 05-02-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

JonasBerglund skrev:Hur billiga elmotorer räknar du med att hitta till drivningen egentligen ? och hur har du tänkt att lösa hastighetsregleringen ? Känns som att det skulle bli bra mycket dyrare och framförallt mer komplicerat än att bara sätta dit en hydraulmotor eller 2. Hydraulpump och förbränningsmotor har du ju redan vad ger den för tryck o flöde ? Om du nöjer dig med en vanlig enkel hydraulmotor typ som den till rotortilten så är dom ju väldigt billiga o det kanske inte är jätteviktigt med hög verkningsgrad på dom heller för dig. Kör du med 2 motorer kan du enkelt göra hög o lågväxel också genom att parrallel eller seriekoppla dom. Alternativt kan du ju försöka hitta nån gammal begagnad pump eller motor. Styrningen är klart enklast att göra med en hydraulcylinder kan ju gå att hitta nån gammal från nåt redskapslås eller nåt sånt. Hydraulik har du ju redan så. Annars om man vill göra det lite mer komplicerat kan man ju ta en servostyrsnäcka o en servopump från nån gammbil fördelen med det är att den går att styra även om motorn dör sen är det ju lite lättare att köra fort om man har ratt istället för spakstyrning. Normalt sett går ju inte den funktion som går lättast i ett hydraulsystem utan den funktion som får oljan först iom att oljan inte fortsätter förbi om man kör en ventil. Midjan bygger du enklast av 3 vanliga 50:s kulor o kulhandskar en där nere o 2 däruppe med ett stag emellan så får du samtidigt pendling. O ska du ha glidstyrning så bygg inte med framback brytare gör så att man trycker pedalerna åt olika håll istället. Vill du riktigt snåla med hydraulsystemet så går det ju faktiskt att använda gamla servopumpar till alltihop en eller flera för varje funktion. Och bara styra flödet med kulventiler typ. o sen en gammal gräsklipparmotor som driver dom. Men det skulle då inte jag ha gjort.


Hade tänkt ta elmotorer och gaspedal härifrån, finns säkert billigare på ebay.
http://www.rull.se/?sID=30&p=webshop&m= ... l=2&id=411
elmotor 350w 24 volt med fartreglage 995:-/st, gaspedal = 149kr/st
700w borde räcka om man växlar ner den så att den max går 7km/h

2: Hydraulbensinmotorn ger 11,1lit/min och 3045PSI, tror hydraulmotorer blir dyrare med alla ventiler och slangar men har i och för sig inte kollat upp det ordenligt.

Glidstyrning är enklast, men utesluter det pga river sönder för mycket på gräs mm.
Midjan: skulle det inte räcka med styrleder från biltema? annars såg jag en variant här på maskinisten.

Bild
elbozze
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 18:56:12, 29-01-2011
Maskintyp: Traktor


Återgå till Hjullastare/minilastare

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se