Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumLastmaskinerHjullastare/minilastare

Projekt bygga midjestyrd mini_hjullastare

71 inlägg • Sida 5 av 5
Diskutera hjullastare och minilastare här

Erland Karlsson

#61 » 08:55:19, 07-02-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag byggde in kullager i en startmotor en gång, hade den i en prototyp till en "depåmoppe". Körde den däremot inte så mycket att jag hann få kläm på det där med kylning :???:
Användarvisningsbild
Erland Karlsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:31:36, 03-01-2010
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Terex HR2.0



JonasBerglund

#62 » 01:29:41, 08-02-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

JoBy skrev:Startmotorer kan iofs lämna bra med effekt, men dom har varken lager eller kylning för att klara mer kontinuerlig drift.
Nej visst är det så dom klarar inte att man kör dom nån längre stund, Inte på full effekt iaf men dom har rätt bra maxvrid rätt bra toppvarv och (eftersom det här projektet inte får kosta nåt) går att få tag på för väldigt lite pengar. Och sen beror det ju på hur man drevar den men det får inte bli så ofta den ska behöva varken maxvrid eller maxvarv om det ska funka. Om du kör en 12v startmotor konstant på säg 4 volt så bör den ju inte bli så varm ändå. Går kanske att bygga fläktkylning på dom om man vill Eller en 24v på 8v kanske skulle kanske gå att hitta från 2 gamla lastbilar
JonasBerglund
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 00:32:53, 17-11-2007
Ort: skellefteå
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Maskiner på firman just nu:
Kobelco sk200 sr -00
NH-kobelco E70 sr -06
Huddig 1160 -02
Lännen 8800G -11
JCB 416S -08
Volvo EW 150 C -97
John-deere 8630 med DSC14 -76
Claas dominator 38 -86
Snöslungemaskinen Hajen -12
Merca W123 plogbil med stora bm-fästet 85-12
Firmabilar: Mercedes geländewagen, S210, S124, W201, Chevrolet Silverado med tipp, Scania 143 med tipp, Scania 76 Buss med bo & verkstadsinredning.

JonasBerglund

#63 » 01:49:34, 08-02-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om man skulle använda 4 startmotorer istället 2 för fram o 2 för körning bakåt skulle man ju kunna nyttja dom precis som dom är bara bygga på en startkrans på fram o en på bakaxeln en startmotor åt varje håll fram och bak också slå till solenoiden på dom 2 man ska köra för tillfället. Då hinner motorerna vila lite också medans man kör åt andra hållet. Kan nog bli ganska lämplig utväxling så också skulle jag tro.
Men egentligen tror jag ju mest på hydrostatlösningen iom att du ändå har hydraulik iaf. Alla andra lösningar blir ganska mycket krångel för att spara ganska lite pengar jämfört med att helt enkelt köpa en eller helst 2 nya hydraulmotorer och ett ventilpaket med 4 funktioner lyft, tilt, styrning, drivning också gör du ett länkage så man kan köra drivningen med foten. Några enkla kulventiler (alt snabbkoppel om du riktigt vill snåla) så kan du parralell eller seriekoppla motorerna så dubblerar du antingen max dragkraft eller maxhastigheten direkt.
Sätt styrningen före drivningen bara så tappar du fart på drivningen om du styr o inte tvärtom. Om du tappar fart när du styr eller kör lastaren gör väl inte så mycket med ditt tänkta arbetsområde, Det gör ju gamla Volvo också 4400:an tappar ju den lilla fart den kommer upp i så fort man tar på hydrauliken
JonasBerglund
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 00:32:53, 17-11-2007
Ort: skellefteå
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Maskiner på firman just nu:
Kobelco sk200 sr -00
NH-kobelco E70 sr -06
Huddig 1160 -02
Lännen 8800G -11
JCB 416S -08
Volvo EW 150 C -97
John-deere 8630 med DSC14 -76
Claas dominator 38 -86
Snöslungemaskinen Hajen -12
Merca W123 plogbil med stora bm-fästet 85-12
Firmabilar: Mercedes geländewagen, S210, S124, W201, Chevrolet Silverado med tipp, Scania 143 med tipp, Scania 76 Buss med bo & verkstadsinredning.

Ptr

#64 » 03:29:19, 08-02-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Men den lösningen vore ju rolig!

Sen skulle det kunna vara en startmotor som var fast som parkering/hållbroms när de andra är urkopplade. Skulle motverka att man slår i drift åt fel håll när det rullar.

Sen skulle det väl gå att skippa difrentialen helt och bara ha kuggkransar på trumbromsens plats.

Med fyra startmotorer så blir nog kraften tillräckligt i alla fall.

Det skulle ju gå att bygga på bara axeln vid skopan först och sen kompletera när det funkar.

En annan galen idé är att bygga den trehjulig, med sväng på bakhjulet, men då faller den ur tråden och det är ju inte bra.

Ptr
Ptr
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:09:27, 03-03-2011
Ort: Norra Skarabog
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Fyrbent dragare med galoppväxel samt numera även Yanmar 401 w

mats757

#65 » 12:12:42, 08-02-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

http://www.ebay.com/sch/i.html?_nkw=law ... ansmission

På den här köp-saiten finns det stor utbud med beg och nya hydrostater. i olika storlekar.
Mats
mats757
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 08:49:15, 17-09-2009
Ort: Hedemora
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: MF35
Case Poclain 125

Bengt Elvegard

#66 » 01:04:02, 13-03-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Intressant....

du får köpa mitt projekt då jag inte hinner med å göra klart det

vw golf diesel, automat, midjestyrning med styrservo och pendlande bakaxel volvo 240 axlar 4wd,
den saknar hydraul pump, ventil-paket, tilt kolv, redskapsfäste ,m,m

fullt körbar inga bromsar pga kärvande/rostiga broms ok.

fler bilder http://imageshack.us/homepage/?user=offroader65
Bengt 070-3715402
Bild
[/img]
Senast redigerad av Bengt Elvegard 01:06:04, 13-03-2012, redigerad totalt 1 gång.
Bengt Elvegard
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 15:44:42, 12-09-2006
Ort: Ludvika Dalarna

kvarnis1

#67 » 11:06:47, 15-03-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag fick tag i två dragtruckar fabrikat Lansing Bagnall som har fina bakaxlar med diff och elmotor.
Har tänkt att ha bägge till en fyrhjulsdriven midjestyrd lastare. Motorn är på 48V/3,3 hk kontinuerligt. Total dragkraft blir ca 900 kg (Avant hade 750 kg på en modell så det borde räcka).
48V hydraulpump räknar jag med att ta från en truck. Här är en bild på axeln:
Bild
Hjulen var smala så jag tillverkar fälgbreddning för att få på rejäla hjul. Fälgarna är tvådelade så det är smidigt. Valde ett ämnesrör för att få inbyggda hjulvikter:
Bild
Komplett fälg:
Bild
Jag siktar på en totalvikt med batterier på ca 800-1000 kg och en lastförmåga på ca 5-600 kg.

/Ola
kvarnis1
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 17:39:49, 22-02-2008
Ort: Vimmerby
Maskintyp: Traktorgrävare

Enkel

#68 » 18:01:50, 15-03-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

@kvarnis1
Vad blir det för däck?
Klarar du vikten med massa tunga batterier?

Fortsätt lägga lägga upp bilder på byggnationen. :thumme:
Användarvisningsbild
Enkel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:52:51, 06-10-2007
Ort: Gotland/Skåne
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Liebherr A916
Tidigare Volvo EW160E Blackedition
Instagram: @hjulmaskinisten
Merlo Multifarmer 30.9
JD 6420s, Metsjö metaflex 11
EW160

kvarnis1

#69 » 18:47:30, 15-03-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Däcken är 20x10x8 tum. Vikten är bara en uppskattning.
Projektets tempo sjönk rejält när jag köpte min lilla traktorgrävare...

/Ola
kvarnis1
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 17:39:49, 22-02-2008
Ort: Vimmerby
Maskintyp: Traktorgrävare

joakim72

#70 » 19:25:35, 15-03-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

litet tips bara.... startmotorer går bara en väg oberoende polaritet.
joakim72
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:14:17, 15-03-2011
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: CNC

Robban_C

#71 » 22:32:03, 15-03-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

joakim72 skrev:litet tips bara.... startmotorer går bara en väg oberoende polaritet.

Stämmer men man kan ju göra en polvändning mellan stator och rotor så löser det sig med det.
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17


Återgå till Hjullastare/minilastare

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se