Forumindex

ForumindexForumindexDownloads

Visa forum för datorns webbläsare

ForumindexMaskinforumÖvriga entreprenadmaskinerVäghyvlar

Hyveltekniker och inställningar

41 inlägg • Sida 2 av 3
Diskutera väghyvlar här

BlackLuck

22:14:59, 13-07-2009

Conny Kolsjö skrev:
BlackLuck skrev:Conny >> Jag Är lite sugen på närbilder på den där stenkastaren naturligvis :eat:


Patent intrång :desperado: :lmao:


Antar att det då blir en fråga för hur många öl man lyckas lura i dig vid rätt tillfälle... :bira:



Robban_C

22:23:54, 13-07-2009

BL o k-g:
Tack för info om övergång till anslutande väg.
Jag får nog ta upp det med bonn´. Frågan är bara om han kan ändra vinkel på bladet on-the-fly så att säga men det reder sig nog.
Har slutat på forumet!

diesel_rök

11:41:22, 14-07-2009

BlackLuck skrev:Det där med hur man skall/kan göra som avslutning mot belagd väg var lite intressant. Själv brukar jag rakställa bladet när jag närmar mig och försöka nolla ut. Att bakdra från kanten skulle kanske funka men jag har inte testat..

)


Iregel bruka de alltid vara en massa pottisar i anslutning till beläggningen och om du bara nollar ut bruka de va svårt att få igen hålen ordentligt. men okcså de K-G säger att dra över gruset på andra sidan de ha ja aldrig tänkt på men riktigt smart

BlackLuck

21:34:11, 14-07-2009

diesel_rök skrev:
BlackLuck skrev:Det där med hur man skall/kan göra som avslutning mot belagd väg var lite intressant. Själv brukar jag rakställa bladet när jag närmar mig och försöka nolla ut. Att bakdra från kanten skulle kanske funka men jag har inte testat..

)


Iregel bruka de alltid vara en massa pottisar i anslutning till beläggningen och om du bara nollar ut bruka de va svårt att få igen hålen ordentligt. men okcså de K-G säger att dra över gruset på andra sidan de ha ja aldrig tänkt på men riktigt smart


Jo jag förstår poängen.
Men hur menar du k-g? Hur får du över gruset på andra sidan så nära anslutande väg? Backar du med bladet på diagonalen också då eller?

diesel_rök

12:12:50, 15-07-2009

ja skulle tro man går bara med bladet snett och lägger över strängen på andra sidan sedan så drar man ut den.genom att backa? de tycker ja känndes som en bra grej :D

BlackLuck

12:40:25, 15-07-2009

diesel_rök skrev:ja skulle tro man går bara med bladet snett och lägger över strängen på andra sidan sedan så drar man ut den.genom att backa? de tycker ja känndes som en bra grej :D


Jo men om man gör så kommer ju höger kant på bladet att stypa i beläggningen... Lyfter man innan beläggningen med bladet snedställt så får man ju händå ett "hål" på vänster kant...? Eller är det bara jag som tänker tokigt nu...?

k-g

19:52:52, 15-07-2009

BlackLuck skrev:
diesel_rök skrev:ja skulle tro man går bara med bladet snett och lägger över strängen på andra sidan sedan så drar man ut den.genom att backa? de tycker ja känndes som en bra grej :D


Jo men om man gör så kommer ju höger kant på bladet att stypa i beläggningen... Lyfter man innan beläggningen med bladet snedställt så får man ju händå ett "hål" på vänster kant...? Eller är det bara jag som tänker tokigt nu...?

Nä då du tänker rätt men vrid bladet så det rakt mot kanten sen bruka jag backa med frontbladet men det var vridbart har ni inte de så är det lättare med hyvelbladet men tänk på att har ni 2000 system så undvik att backa med matrial för det brukar bli skit i dubben så dom stannar tränger in upp i från

diesel_rök

20:19:58, 15-07-2009

Hur gör ni vid järnvägs övergångar på vintern?
Själv så lyfter ja bladet ganska långt före järnvägen och kör sedan över spåret sen går ja över på felsida av vägen och sätter ner blad just vid kanten och sen hyvlar jag bort i från ca 20 meter och sen tar ja vänster sida och när man kommer från andra håller så gör ja lika dant de tycker ja är skit smidigt om man inte har en traktor som går och städar efter sig förstås :D

:off_topic:

På 50-talet var det ju mycket grusvägar i Västerbottens inland och Vägförvaltningen var ju den som skötte skrapningen med dåtidens Volvo med strängspridare som såg ut att vara enkomt gjord för ändamålet. Inga konstigheter.
Det vattnades och sedan kom skrapan och den hade bladet horisontalt snedställt med en aning lutning inåt för att få vägen att dränera. Efter följde strängspridaren som var som en kratta och lämnade ett par cm. grus som bilarna fick platta till altefter som. Det var mycket skönt att bli kvitt potthålen och en bra hyvlad landsväg är ibland bättre än en asfalterad dito. När vägbanan hade blivit hård var den härlig att åka på.

Roll on
Lars-Gunnar :smile:
Volvofrälst är den som föredrar Volvo framför Scania
Volvo saved is he as prefer Volvo in front of Scania

k-g

20:38:22, 15-07-2009

diesel_rök skrev:Hur gör ni vid järnvägs övergångar på vintern?
Själv så lyfter ja bladet ganska långt före järnvägen och kör sedan över spåret sen går ja över på felsida av vägen och sätter ner blad just vid kanten och sen hyvlar jag bort i från ca 20 meter och sen tar ja vänster sida och när man kommer från andra håller så gör ja lika dant de tycker ja är skit smidigt om man inte har en traktor som går och städar efter sig förstås :D

Har bara kört som vanligt har aldrig tänkt på att de skulle vara något specielt vid järnvägen alldrig någon som sagt något heller

diesel_rök

22:22:15, 15-07-2009

ja bruka va så rädd att man ska haka tag i spåret och så slipper man dra in massa snö in på spåret :D

soft

10:12:12, 19-07-2009

Är det lämpligt att köra med system 2000 på grusvägar? Har hört båda delarna... tycker det fungerar bra, blir ju lättare att riva ner till botten på pott-hålen. Vilken vinkel mot vägen brukar ni ha dubben?

diesel_rök

19:16:42, 19-07-2009

jodå man slipper ju slå om stålen :D men när man ska justera så är de väl slätstål som gäller. jag bruka tillta bakåt max och sedan fram några grader. det är bara så att inte man nöter i tandköttet så att säga.
man får gå ut å titta i början men sen lär man sig ganska snabbt hur man ska ha blad tilten.

k-g

19:30:57, 20-07-2009

Ca 55 grader lutning på bladet när bladet har rätt vinkel och alla dubb roterar så går hyvel lätt o fint går man på djupet o bryter upp en hård grusväg så känns det i gången på hyvel när vinkel är rätt

fyrdungboy

10:45:30, 18-03-2011

diesel_rök skrev:jodå man slipper ju slå om stålen :D men när man ska justera så är de väl slätstål som gäller. jag bruka tillta bakåt max och sedan fram några grader. det är bara så att inte man nöter i tandköttet så att säga.
man får gå ut å titta i början men sen lär man sig ganska snabbt hur man ska ha blad tilten.


>¨år lika fint att justera med 2000