Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenSvetsning

Fylla på "friköpt" flaska?

33 inlägg • Sida 2 av 3
Diskutera svetsning här

Henric Johansson

#16 » 13:55:52, 23-06-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bengt Erik Eriksson skrev:Blir gansla snygga grindstolpar av dem..


Vill ha :idee3:
Någon som vill bli av med två gammla 20 l flaskor :shake_hands:
du kan göra saker på två sätt, riktigt eller inte alls
Användarvisningsbild
Henric Johansson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 02:00:32, 13-09-2009
Ort: Emmaboda
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: SCANIA 110 lbs (Nisse)
Volvo 142 (Arnold)
BM 230 viktor
Volvo BM 350 skogsBoxern



mats_o

#17 » 14:08:36, 23-06-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Borde gå att göra en vältrulle av dem också. Dvs till en sån där sladd och vältpryl :)
mats_o
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:12:55, 27-03-2010
Ort: Sundsvall
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

PerJohansson

#18 » 14:27:57, 23-06-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Dom blir inte nöjda om man kommer och försöker lämna in dom på metallåtervinningen iaf, har jag hört...
PerJohansson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:56:29, 15-08-2009
Ort: Fageråsen
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ferguson TEA 20
Ursus 385 De Luxe -80
SL55

Michael Meier

#19 » 12:06:58, 24-06-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Enligt praxis, Tuberna är inte i kundens ägo utan under kundens ansvar och är fortfarande aga's egendom.

"kunden" är den som en gång tog ut tuberna från aga depå, ansvaret fortsätter inte i fem led efter det, enda sättet att föra över ansvaret (till "kund nummer 2) är skriftligt via aga representantens underskrift.

De senaste (minst) tjugo åren har alltså aga egendom ute på vift som dom inte kan kräva in, eftersom de inte kan kräva något av någon som inte är bunden till ett skriftligt avtal.

Det gick inte att låsa en tubindivid till en speciell kund (innan chipmärkningen).

Man kan alltid söka göra en deal med tubägaren eller representant om man har ett gäng stående,
(att man transporterar in dessa tuber till depå mot att få något av aga)
exempelvis en årshyra eller en keps... men värdet på tuberna har försämrats av väder och vind, så idag vet jag inte hur aga ställer sei till ett sådant erbjudande.

Men eftersom aga fortfarande ägaren så har de ansvaret för tuben när det inte finns någon kund som har ansvaret...

Rent juridiskt så får man inte använda aga's tuber till något annat än vad dom är konstruerade för, men att lyckas med en anmälan kräver mye energi och intresse och det tror jag ingen på aga har idag mera.
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

dejvi

#20 » 13:10:09, 26-06-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

kan bara konstatera att det skiljer ganska mycket mellan länderna... Här är det inga konstigheter att få in en gammal flaska i systemet, kostar ju lite men sen har man en egen!

Provtryckning ca 200€
besiktning vart 10e år också ca 200€
men annars bara att tuta och köra!

Fullt frisk flaska stämplas för 200bar, gammal eller "dålig" flaska stämplas för 150bar och ännu äldre, ännu sämre flaskor kan man få till kolsyreflaskor ännu ~60bar!
Fick för ett tag sen göra om en 40l flaska/tub till kolsyretub till svetsen, undrar hur länge den skall räcka, tycker det aldrig tar slut :) men oj så skönt med en rejäl flaska till svetsen!
dejvi
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:34:17, 06-12-2010
Ort: Korsholm
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: -

Henric Johansson

#21 » 00:11:24, 27-06-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du kan fortfarande typa om flaskor i Sverige , men kostnaden är sällan försvarbar. Ny kran krävs oftast sen div intyg. Ekma- luft i Mullsjö är väl störst i södra landsändan, de gör det mesta när det kommer till gasflaskor och analyser. Per är kompetent och trevlig att ha att göra med.
du kan göra saker på två sätt, riktigt eller inte alls
Användarvisningsbild
Henric Johansson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 02:00:32, 13-09-2009
Ort: Emmaboda
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: SCANIA 110 lbs (Nisse)
Volvo 142 (Arnold)
BM 230 viktor
Volvo BM 350 skogsBoxern

a.Holm

#22 » 15:39:18, 04-07-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har en 20L flaska utan pappaer, avsedd för mison.

Brukar hyra en flaska lite då och då hos AGA eller motsv.
Direkt när man fått hem den fyller jag över halva hyrflaskan till min "svartflaska" med hjälp av hydraulslang med rätt kopplingar.
Sedan svetsar man det man ska och lämnar igen hyrflaskan när den är slut eller när man inte behöver mer.
Då har man en halv tub att leva ett tag på.
a.Holm
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 01:01:58, 08-05-2011
Ort: Grängesberg
Sverige
Maskin: Hemmabyggd bandvagn

Alelale

#23 » 18:50:47, 15-07-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

a.Holm skrev:Jag har en 20L flaska utan pappaer, avsedd för mison.

Brukar hyra en flaska lite då och då hos AGA eller motsv.
Direkt när man fått hem den fyller jag över halva hyrflaskan till min "svartflaska" med hjälp av hydraulslang med rätt kopplingar.
Sedan svetsar man det man ska och lämnar igen hyrflaskan när den är slut eller när man inte behöver mer.
Då har man en halv tub att leva ett tag på.



Är det bara att öppna båda ventilerna eller hur gör man?

Har 4-5 stycken svarta flaskor i bra skick nämligen.
Alelale
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 16:13:07, 10-11-2012
Maskintyp: Ej angivet

LeifAndersson

#24 » 19:40:59, 15-07-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

:wave: Innan ni experimenterar med sådant så måste ni vara fullständigt övertygad om att den mottagande flaskan är godkänd för det aktuella trycket, och att även utrustningen verkligen är rätt dimensionerad. Fylla över mellan tryckbehållare utan att ha 100% koll är livsfarligt. :!:
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

MickeR

#25 » 21:05:06, 15-07-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kan bara hålla med siste talare! Ha respekt för gas under höga tryck, tänker för och se till att utrustning/flaskor är avsedd för ändamålet och nyttja sunt förnuft, för annars smäller det!
Om man vill hålla på och har dålig koll så håller sportdykarfirmor blender kurser för att fylla och blandagaser vid höga tryck.
Dessa kurser är inte alltför blodigt dyra (Gissar på runt 2000kr). Dessa kurser behandlar även fyllning av syrgas som kan vara väldigt lömsk vid felaktig hantering.


//Micke
MickeR
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:02:29, 31-01-2010
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin:
JCB 410
Hanix H36B

dimorep

#26 » 22:33:52, 15-07-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lite :off_topic: men ändå inte...

Byggde upp en snabbfyllstation för andningsluftstuber, kopplade in en extra kompressor och monterade fjärrstyrda nödavstängningsventiler i ett befintligt system för några år sedan. Ett 300 Bars system med enbart rostfria rördelar.

När jag skulle trycksätta en ny sektion (ca 6 m rör) för första gången och öppnade kulventilen lite försiktigt så bara small det till typ en halvmeter från mig. :uupps: :sad:
Visade sig att en skärring hade inte skurit in i röret som den skulle, utan mera "vikt sig" och kasat utan på röret (dolt av muttern). Trots att systemet var långtifrån uppfyllt och väldigt liten luftvolym i den "nya delen" (6 mm rör utv) så tog det ett bra tag innan det tystnat och ändå så stängde jag den intill placerade ventilen direkt efter smällen.

Vid senare kontroll av skadan så visar det sig att rören skjutits isär en bra bit, dragit sönder dess hållare på båda håll och där röret var bockat 90* (i ett rum brevid) så hade rörböjen tryckts långt in i den bakomvarande plyfaskivan.
Så det är ENORMA krafter i komprimerade medier, vill inte veta vad som hade hänt om var fullt tryck i systemet när det hände.. :svettas:

Finns en anl. till varför slangar i sådana system ska vara separat säkrade i varje ände utanför ord. kopplingar i samband med fast installation. Då de verkligen kan göra skada om de skulle gå av och en ände "komma fri", något att tänka på vid "hemmafyllning" av div tryckkärl...
Erfarenhet är inget som går att köpa, det måste man slita hårt och länge för att få tillgång till!

Inte dött, -bara tröttnat och slutat att skriva på forumet...
Användarvisningsbild
dimorep
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:23:49, 10-08-2009
Ort: Skåneland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skruvar betydligt mera i maskiner än kör.

taxidriver

#27 » 07:43:10, 08-08-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja det är ju lite synd att det inte finns någon typ av "hittelön" för gamla flaskor. Är det någon här som vet hur det fungerar med gastuberna i vårat fina grannland Norge? (jag har ju närmare dit än till finnland)
Användarvisningsbild
taxidriver
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 12:30:01, 24-12-2011
Ort: uddevalla
Maskintyp: Traktor
Maskin: volvo bm 35/36

a.Holm

#28 » 15:21:29, 04-09-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

LeifAndersson skrev::wave: Innan ni experimenterar med sådant så måste ni vara fullständigt övertygad om att den mottagande flaskan är godkänd för det aktuella trycket, och att även utrustningen verkligen är rätt dimensionerad. Fylla över mellan tryckbehållare utan att ha 100% koll är livsfarligt. :!:

Självklart har man grejer som är anpassade för trycket.
Använder en 1/4" hydraulslang som kopplas mellan flaskorna.
Den klarar över 400bar.
Jag kopplar samman flaskorna.
Öppnar kranen på den tomma tuben helt.
Öppnar sedan kranen på den fulla tuben lite grann, så pass att det börjar pysa lite.
Sedan får det stå och pysa över tills båda tuberna har samma tryck.
Låter det ta 5-10 min.
a.Holm
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 01:01:58, 08-05-2011
Ort: Grängesberg
Sverige
Maskin: Hemmabyggd bandvagn

Bengt Erik Eriksson

#29 » 19:53:27, 04-09-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hydraulslang har ju en säkerhets faktor på 4. vi kör tex en 35 mpa slang till portopowern som ju är som andra domkrafter på 700bar... Nemas problemas där.. Men använd denna kunskap med omtanke!!!

En sak till som kanske nämnts men tål att påpekas.. Smörj INTE oxygen utrustning.
Användarvisningsbild
Bengt Erik Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:22, 31-10-2008
Ort: Gotland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: AVANT 218 -11
MF 575-77
Farmall M -52 konverterad till perkinspuffra.
Zetor 3011 -63
Zetor 5511-71
Famall EMD50-54
Bm Volvo LM 640-69

Mappe

#30 » 22:37:54, 04-09-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har 2 ggr kollat med Aga via mail om det går att göra något med gamla svets/skär tuber Acytelen/Syrgas och dem vill gärna ha in dem verkar det som.

Har blivit erbjuden 1års hyra på stora tuber eller 5L tuber i utbytte.

Dock inte gjort slag i saken!

Mvh /Martin
På gården BM 2650 BM810T BM Boxer 350, Ålö lastar med betgrep. MF35. Huddig 960 C6
Mappe
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 09:46:29, 13-03-2010
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM 2650
Volvo BM 810T
Volvo BM 350 Boxer
MF 35


Återgå till Svetsning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se