Tror inte grannarna tycker om att jag harvar upp vägen med banden...
Nu blir det lite mer HC arbeten än bara oljebyten.
Etta navet bak läckte duktigt med
olja, hela fälgen var helt
svart och det som var kvar i lådan var som sagt vit grädde.
Blev att svetsa fast en fot så att klumpen blev lite mer hanterbar, väger väl nog kring 150 kg åtminstone...
Det var visst några konstiga "urspräckningar"(hittar inget bättre ord
) på axeln.
Kockum är kvalitet! Man har lösa anliggningsytor till tätningarna.
Det borde bonden ha tänkt på när han byggde röjare...
Här har jag svetsat på den slitna ytan, svarvat och slipat den och hoppas nu att det ska hålla tätt med lite klet kring urspräckningarna(liksom tidigare, syns lite silikonrester på bilden högre upp).
Nått geni hade monterat däcket med de koniska hjulmuttrarna fel väg, dvs utan nån centrering av fälgen. Detta medförde att jag hamnade att rensa gängorna ett varv i svarven för att få muttrarna att passa rätt väg(djupare på hjulbultarna).
Men nu så, är åtminstone det navet inshimsat, hopmonterat och helt i tipp topp!