Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexDiverseSnick Snack

Kyligt både inne och ute...

324 inlägg • Sida 5 av 22
Hit hör allt som ej passar in i något av de andra forumen ...

Blom 1

#61 » 09:20:20, 21-12-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

nu går det åt lite ved i småland också

Bild
Användarvisningsbild
Blom 1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:06:45, 25-03-2008
Ort: Småland, höglandet
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)



Holger

#62 » 10:13:57, 21-12-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vi hade minus 19 över helgen.
Kan bara säga att tyskarna blev överraskade som vanligt ... "Vaddå snö? Det är ju bara mitten av December juh!"
Det var ett rent helvete på vägarna!


Kan bara säga att tyskarna blev överraskade som vanligt ... "Vaddå snö? Det är ju bara mitten av December juh!"

STOPP! Innan ni börjar snacka skit!
På vägen hem i frdags var det som sagt världens trafikkaos här runt Hannover.
Precis innan min avfart (som jag nådde efter en timme istället för 10 minuter) står en snygg, ny, röd BMW 3-serie med varningsblinkers på sidospåret. Svensk nummerplåt. Jaha tänker jag, kanske slut på bensin/diesel. Stannar och går fram till bilen.
Två unga snygga brudar sitter fram, bilen (kombi) är full-lastad till max.
"Det går inte att köra" säger de.
Jag säger till dem att om de följer avfarten och över bron så kommer de till en stor mack med ansluten verkstad och motell.
"Jo, men kolla vad som händer när jag gasar!" säger föraren.
Hon gasar lite och bilen börjar gå på tvären bak.
Sommar- och lågprofildäck. Den perfekta kombinationen för snö och is.

Efter lite snack så fortsätter jag, jag kan inte hjälpa dem. De vet var motellet finns så de klarar sig.
I bakspegeln ser jag hur de försöker komma ut på autobahn-spåret igen, bilen står på tvären hela tiden. En miljon bilar och lastbilar bakom som stressar (naturligtvis alla med vinterdäck :vissla: ).

När jag passerar över bron står de på sidospåret igen.
Användarvisningsbild
Holger
Webmaster
Webmaster
 
Blev medlem: 10:54:48, 12-10-2003
Ort: Hannover
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Test

bearclow

#63 » 11:53:09, 21-12-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har varit myggfritt ett tag här med, det skulle fortsätta denna vecka med. Det var -34 när jag tänkte fota, men när man fått upp kameran var det nästan tö (-30).

Bild
Har haft: BM 650, BM 10.
Användarvisningsbild
bearclow
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:14:04, 31-12-2007
Ort: Hoting
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM 650
Kawasaki KLF

Bonken

#64 » 11:59:32, 21-12-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Helt fantastisk historia Holger! Dock alltför vanligt Förstår inte hur man kan köra på sommarsulor nu i Sverige. Det är ju som att åka skridskor utan skridskor!
Användarvisningsbild
Bonken
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:21:19, 01-06-2009
Ort: Kungsbacka
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Hanix H55DR, EC05B, Svab

Holger

#65 » 12:04:29, 21-12-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bonken skrev:Helt fantastisk historia Holger! Dock alltför vanligt Förstår inte hur man kan köra på sommarsulor nu i Sverige. Det är ju som att åka skridskor utan skridskor!

Detta hände utanför Hannover i Tyskland.
När jag tänker efter så finns en logisk förklaring: tjejerna kanske inte hade dubbfria vinterdäck. Man får inte köra med dubb här i Tyskland. Så de lät helt enkelt sommardäcken sitta kvar.
Användarvisningsbild
Holger
Webmaster
Webmaster
 
Blev medlem: 10:54:48, 12-10-2003
Ort: Hannover
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Test

Bonken

#66 » 12:06:07, 21-12-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja jo, men öppnat man ögonen lite och kollar media så ser man att det är kaos i Tyskland. Speciellt viktigt om man ska dit och köra =D
Användarvisningsbild
Bonken
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:21:19, 01-06-2009
Ort: Kungsbacka
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Hanix H55DR, EC05B, Svab

Mikael.Johansson

#67 » 12:08:02, 21-12-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Holger skrev:"Det går inte att köra" säger de.


Underbart uttryckt. :smile:
Nästan som mannen på vändplanen. "Det bara snurrar runt".

Jag hjälpte en som hade "fastnat" på en hållplats. Hon hade lagt i det närmaste alla sina kläder under bakhjulen för att få grepp och komma loss. Det var en framhjulsdriven Peugeot. :???:

Vad är detta, snö på vintern! Ska det inte vara global uppvärmning?
Till och med de sunda uteliggarna fryser ihjäl, i rent oförstånd.
Användarvisningsbild
Mikael.Johansson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:45:33, 09-11-2008
Ort: Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fe 35 S 1957
BM G-612 1965

Holger

#68 » 12:09:57, 21-12-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bonken: japp! Förmodar dock att de var på väg hem. Denna istid kom ganska överraskande för oss också. Tyska SMHI varnade inte förrän i onsdags.

Bild Tillägg efter 1 minut(er):

Mikael.Johansson skrev:Hon hade lagt i det närmaste alla sina kläder under bakhjulen

Intressanta bilder man kommer att tänka på :vissla:
Senast redigerad av Holger 12:10:21, 21-12-2009, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Holger
Webmaster
Webmaster
 
Blev medlem: 10:54:48, 12-10-2003
Ort: Hannover
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Test

Blom 1

#69 » 12:32:41, 21-12-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Holger skrev:
Mikael.Johansson skrev:Hon hade lagt i det närmaste alla sina kläder under bakhjulen

Intressanta bilder man kommer att tänka på :vissla:


Ja man skulle nog ha svårt att inte gapskratta :lmao:
Användarvisningsbild
Blom 1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:06:45, 25-03-2008
Ort: Småland, höglandet
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)

Fredrik_

#70 » 23:17:34, 21-12-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Holger skrev:Vi hade minus 19 över helgen.
Kan bara säga att tyskarna blev överraskade som vanligt ... "Vaddå snö? Det är ju bara mitten av December juh!"
Det var ett rent helvete på vägarna!


Kan bara säga att tyskarna blev överraskade som vanligt ... "Vaddå snö? Det är ju bara mitten av December juh!"

STOPP! Innan ni börjar snacka skit!
På vägen hem i frdags var det som sagt världens trafikkaos här runt Hannover.
Precis innan min avfart (som jag nådde efter en timme istället för 10 minuter) står en snygg, ny, röd BMW 3-serie med varningsblinkers på sidospåret. Svensk nummerplåt. Jaha tänker jag, kanske slut på bensin/diesel. Stannar och går fram till bilen.
Två unga snygga brudar sitter fram, bilen (kombi) är full-lastad till max.
"Det går inte att köra" säger de.
Jag säger till dem att om de följer avfarten och över bron så kommer de till en stor mack med ansluten verkstad och motell.
"Jo, men kolla vad som händer när jag gasar!" säger föraren.
Hon gasar lite och bilen börjar gå på tvären bak.
Sommar- och lågprofildäck. Den perfekta kombinationen för snö och is.

Efter lite snack så fortsätter jag, jag kan inte hjälpa dem. De vet var motellet finns så de klarar sig.
I bakspegeln ser jag hur de försöker komma ut på autobahn-spåret igen, bilen står på tvären hela tiden. En miljon bilar och lastbilar bakom som stressar (naturligtvis alla med vinterdäck :vissla: ).

När jag passerar över bron står de på sidospåret igen.


Återigen bevisat! :driver: Alkohol och bilkörning hör inte ihop. :mrgreen: :ohnej:
(Gissar de varit och bunkrat!)
Fredrik_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:18:38, 16-10-2008
Ort: Skogen NNO om Stockholm
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Robban_C

#71 » 00:11:09, 22-12-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

-19 gr här. Inte så kallt för er som bor uppåt men kallt för oss som bor här. -22 som kallast häromkvällen.

När jag kom hem vid 19:30 hade jag 10,5 gr där det var som varmast i huset. Detta med en värmepump som hade stått på hela dagen. Den räcker inte riktigt till kan man säga. :grin:
Efter 1,5 timme hade jag 19,5 gr i vardagsrummet. Kändes lite bättre.
Nu har jag 22,8 gr och har just lagt in ett par vedträn till.

Dags att sussa strax. :thumme:
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

Bonken

#72 » 10:51:00, 22-12-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja det kan man kalla att det är kallt inne :)
Användarvisningsbild
Bonken
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:21:19, 01-06-2009
Ort: Kungsbacka
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Hanix H55DR, EC05B, Svab

Holger

#73 » 10:52:35, 22-12-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fredrik_ skrev:Återigen bevisat! :driver: Alkohol och bilkörning hör inte ihop. :mrgreen: :ohnej:
(Gissar de varit och bunkrat!)

Nja, tror knappast det. Hannover ligger för långt ner.
Såg mer ut som om de varit på nått sportevenemang ... tävling osv.
Användarvisningsbild
Holger
Webmaster
Webmaster
 
Blev medlem: 10:54:48, 12-10-2003
Ort: Hannover
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Test

bearclow

#74 » 22:32:41, 05-01-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Verkar vara rätt kyligt i hela landet, nu är det -30 här. Det har pendlat mellan -20 till -35 sedan den 16:e December med undantag för en dag då det var nere på -10 mitt på dagen.

Det är så tråkigt att inte kunna åka skidor nu när det är bra med snö, man får motionera inomhus framför darttavlan istället med en :bira:
Har haft: BM 650, BM 10.
Användarvisningsbild
bearclow
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:14:04, 31-12-2007
Ort: Hoting
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM 650
Kawasaki KLF

Robban_C

#75 » 23:04:35, 05-01-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

I morse hade vi -21 så jag ringde "J" och föreslog att vi skulle ta ledigt en stund på förmiddagen tills det blir lite varmare. Vid 11-tiden ringde jag igen, då var det -23. :slag:
Vi beslöt att ta ledigt resten av dagen. Det är bättre att sitta och elda kaminen än att pina sk*ten ur både maskiner och folk.

Släppte ut katterna en stund vid lunch och skulle ta in dom en stund senare. Då var det -21 gr.
När jag skulle ta in dom efter lunch var båda två försvunna och termometern ägnade sig åt bungy jump unplugged. Kändes sisådär.
Var tvungen att åka in till stan och hämta några enkubiks tankar som vi har fått. Kom hem och Gustaf dök upp ganska så omedelbart och ville in i värmen men ingen Lilleman. Han var fortfarande ute på vift och då var det -26. Kändes inte alls så bra. Hur mycket tål en stackars katt innan den fryser ihjäl?

Sen eftermiddag var jag ute och letade efter kattskrället utan resultat.
Sen var jag tvungen att åka in till stan och då hade tempen sjunkit till -28 gr. Ingen katt i sikte. Satte mig i bilen, så fort jag kom ner på rakan här nedanför sjönk tempen till -31 gr.
In till stan och tillbaks hem på kvällen i ett tempo som man inte vill skryta om för bylingen. Letade överallt men ingen katt. Frös som en övergiven katt kan man säga.

In och tände i kaminen och sen på med skoteroverallen, vackra pälsmössan, handskar etc. Ut och letade i vartenda uthus, varenda lada, allt med tak över. Försökte spåra färska kattspår i snön men det var inte så lätt bland gamla spår av katter, harar etc. Lyste med fotolampan på nallen eftersom ficklampan hade gett upp.

Gav till slut upp och gick in igen. Efter ett tag beslutade jag att ställa fram lite torrfoder i en matskål utanför dörren för den händelse att han skulle dyka upp på natten. Dessutom bestämde jag mig för att sova tillsammans med äggklockan, dvs gå upp en gång i timmen och gå ner och öppna dörren för att se om han är där.
När jag öppnade dörren för att ställa ut matskålen så kommer fanstyget knallande som om inget har hänt. Han var lite snabbare in genom dörren än annars, det var allt.

Nu luktar han illa, dammigt halm, han har väl hittat lite halm på loftet eller gammalt spannmål i magasinet och legat där och hållit sig varm förstås. Men det gör inget att han luktar illa. Han är ju hemma och det är det viktiga.
Nu ligger dom här i soffan och latar sig, precis som vanligt. Nöjda efter att ha fått dela på en burk tonfisk. Kvällen till ära så micrade jag det lite också så dom skulle få ljummen mat.

Jag får väl erkänna att jag har varit hemskt orolig hela kvällen över tanken på att jag har låtit Lilleman frysa ihjäl.
Hur mycket orolig och hur jag har mått vill jag inte ens gå in på. Men nu vet jag varför farsan alltid var så orolig när jag var ute hela nätterna i de sena tonåren. Det har alltså tagit mig typ 25 år att fatta det och det behövdes en katt som lärare.

-28 grader just nu.
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17


Återgå till Snick Snack

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: ackelius, GC59 och 11 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se