Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenSvetsning

Tips av migsvets.

42 inlägg • Sida 2 av 3
Diskutera svetsning här

Robban_C

#16 » 00:54:40, 24-12-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Enligt en säljare (på Migatronic!!!) fanns det 80 (jag tror det var 80, men minnet sviktar något) Migatronic och två Esab på hela bygget.
Han var därmed inte alls glad över en tidningsartikel i nån lokalblaska om bygget där det bara syntes gula svetsar. :grin:

Men detta sades alltså av en säljare från Migatronic. Man kan ju inte med full visshet veta om det är sant.
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17



Wärnehall

#17 » 01:38:22, 24-12-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Stora märken är bara inte störst, för de gör de bästa maskinerna
utan även för att de lägger stora pengar på
marknadsföring. :idee3: De har resurser för att ta fram det bästa
i svetsväg... :eat:
Men.. det finns även mindre nordiska tillverkare som är
minst lika bra på detta... :dancing_geek:
Senast redigerad av Wärnehall 01:40:14, 24-12-2009, redigerad totalt 1 gång.
Mvh Wärnehall

Fritidsgrävmaskinist-wannabe :-)
Än så länge sköter min Rottweiler-hane jobbet!!!
Med varierande resultat...
Användarvisningsbild
Wärnehall
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:19:19, 29-08-2008
Ort: Skåne
Maskintyp: Ej angivet

dimorep

#18 » 11:25:26, 24-12-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Robban_C skrev:Enligt en säljare (på Migatronic!!!) fanns det 80 (jag tror det var 80, men minnet sviktar något) Migatronic och två Esab på hela bygget.
Han var därmed inte alls glad över en tidningsartikel i nån lokalblaska om bygget där det bara syntes gula svetsar. :grin:

Men detta sades alltså av en säljare från Migatronic. Man kan ju inte med full visshet veta om det är sant.

Ja-ja dessa säljare (enda "folkslaget" som kan vara envisare än en forumanvändare)... :mrgreen:
Körde en del på de "lilla bygget" och var även med på auktionsvisningen i Malmö då bygginventarierna såldes ut. Många gula svetsar var där då, bla. en jag känner köpte 3 st ESAB svetsar där! :/

Men det kan ju kvitta här och nu!
Tycker själv att ESAB maskinerna är lite väl överreklamerade till både pris och kvalite. Finns maskiner som är bättre att svetsa med till betydligt lägre pris.
Erfarenhet är inget som går att köpa, det måste man slita hårt och länge för att få tillgång till!

Inte dött, -bara tröttnat och slutat att skriva på forumet...
Användarvisningsbild
dimorep
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:23:49, 10-08-2009
Ort: Skåneland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skruvar betydligt mera i maskiner än kör.

Hansborg

#19 » 14:44:05, 24-12-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Finns det någon som har åsikter om svetsen Erfi...??
Har själv en Erfi 260 mig, en sak som passar mig är att den sköter trådmatningen automatisk med effektutaget.. en plus/minus ratt för finliret/ tråddimension.
Användarvisningsbild
Hansborg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:47:29, 17-04-2008
Ort: närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Valmet 8100
Atlas 1304
MF 165
Leyland 472 + Fmg731
Ford 4500

Micke W

#20 » 19:40:08, 24-12-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag kan rekomendera MINARCMIG ADAPTIVE 150 som jag köpte i höstas när min 20 år gamla migg pajjade. Jag svetsar mycket fyrkantprofiler (4mm) samt tunnplåt och svetsen går som en dröm, man kan inte tro att den är en enfasare. Lätt att bära är den oxå end. 9,4 kg och med snabbkopling till gasen. Köpte även en Minarc pinnsvets som jag svetsar balkar med, behöver inte ens stå på max för att svetsa 3,25:er. Även den en enfasare och lätt att bära. Har inte rört min gamla trefasare sedan dess.

För dig kanske en "MinarcMig Adaptive 180 som är avsedd för MIG/MAG-svetsning av aluminium, stål och rostfritt stål. Vid svetsning med den automatiska funktionen visas svetsström och spänning, trådmatningshastighet samt kombinationen material och gas i displayen. Belastbarheten för denna modell är 180 A med 25% intermittens."
www.kemppi.com
Senast redigerad av Micke W 19:42:12, 24-12-2009, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
Micke W
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 14:35:36, 27-05-2007
Ort: Tungelsta
Maskin: Åkerman H7bLC
Komatsu PW95
Volvo 861DR
HOLDER P70
MasseyFerguson 165
Fordson Major

Robban_C

#21 » 00:43:15, 25-12-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hansborg skrev:... en sak som passar mig är att den sköter trådmatningen automatisk med effektutaget. ...

En del (alla?) tillverkare kallar detta för "synergi". Det finns på min svets och jag är benägen att hålla med. Det är smidigt, man bar vrider på mer trådmatning och då höjs spänningen enligt en inporgrammerad kurva och det fungerar faktiskt. :thumme:
Sen kan finjustera spänningen med en annan ratt för olika svetssituationer etc.

Sen finns det även möjlighet att programmera in alla andra parametrar separat. Nu minns jag inte dem alla här och nu men det är typ tråddiameter och sort, gas före och gas efter, ström efter för att bränna av tråden, matning före ström för att få fram ny tråd etc. Ja, som sagt, jag minns inte alla parametrar och kanske blandar ihop några här och nu men det fungerar förvånansvärt bra med inställningarna, i alla fall på min svets.
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

Micke_81

#22 » 14:48:54, 25-12-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag håller också på leta en migsvets, men en lite större för att kunna svetsa lite grövre saker, t.ex. skopor. Men de finns ju ibland lite begagnat ute och b.la har jag sett fronius Vario Synergic 5000 för runt 20-25000:-. Är de något att satsa på, eller ska jag kolla efter något annat?
Micke_81
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:56:49, 06-01-2008

Marcus

#23 » 15:42:33, 25-12-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har en Erfi 260 och en migatronic 415.

Skitnöjd med båda. Pris och kvalitet. Köpt båda nya och dom bara knallar och går.

En liiiiten nackdel med min Migatronic är vattenkylningen, det är en kolvpump och inte kugghjulspump som på de flesta andra.... den väsnas en del. Migatronics reparatör var här och byggde om den lite när jag klaga och det blev mycket bättre men den låter fortfarande en del.... men jag är rätt ljudkräsen oxå, tror dom flesta inte skulle bry sig.

Kan rekomendera båda... Erfis ökning automatiskt av trådmatningen när man höjer styrkan är otroligt smidig.... kostar ju inget extra och sparar massa rattande...

Bild Tillägg efter 1 minut(er):

Micke_81 skrev:Jag håller också på leta en migsvets, men en lite större för att kunna svetsa lite grövre saker, t.ex. skopor. Men de finns ju ibland lite begagnat ute och b.la har jag sett fronius Vario Synergic 5000 för runt 20-25000:-. Är de något att satsa på, eller ska jag kolla efter något annat?


Jag gav 24k ny för min migatronic... 415A, vattenkylning och ett jädra blås.... iofs manuell... men jag skulle nog skruva bort mig om det var för många rattar... :mrgreen:
Lider av megalomani, men det gör inget!
Marcus
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:56:42, 06-09-2005
Maskintyp: Ej angivet

Robban_C

#24 » 21:24:13, 25-12-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Marcus_borås skrev:... En liiiiten nackdel med min Migatronic är vattenkylningen, det är en kolvpump och inte kugghjulspump som på de flesta andra.... den väsnas en del. ...

Intygas! Men jag tror det är membranpump. I alla fall är det så i min svets. Och jag tror att det är två stycken! :slag: :slag:
Men man glömmer den inte påslagen, det kan jag lova! :mrgreen: :thumme:
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

Marcus

#25 » 22:04:20, 25-12-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Robban_C skrev:Intygas! Men jag tror det är membranpump.


Så är det nog....
Lider av megalomani, men det gör inget!
Marcus
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:56:42, 06-09-2005
Maskintyp: Ej angivet

Ozzi

#26 » 23:00:59, 25-12-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

När det ändå talas kylvattenpumpar så kan det vara på sin plats med en upplysning om pumparna på kemppis maskiner från mitten -90 o typ ett antal år framåt inte är några höjdare, vi har på företaget haft inte bara ett problem med dessa pumpar,men annars är vi jäklit nöjda med deras maskiner
-Förargelsen över dålig kvalitet sitter i längre än glädjen över ett lågt pris-
-Om bättre är möjligt är bra inte bra nog-
Användarvisningsbild
Ozzi
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:49:55, 23-02-2009
Maskintyp: Ej angivet

gixxsu (trådstartaren)

#27 » 21:18:44, 28-12-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hejsan igen!
Ja det har inte blivit något köp ännu av migsvets...
Är det någon som vet om Oerlikon citypar 450 är något att sattsa på?

Ha det gött!
Jonas
gixxsu
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 10:09:46, 02-11-2009
Ort: Ödskölt Dalsland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Takeuchi TB145
Case 685xl
A-Ford Coupe -30

Ozzi

#28 » 21:28:07, 28-12-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

gixxsu skrev:Hejsan igen!
Ja det har inte blivit något köp ännu av migsvets...
Är det någon som vet om Oerlikon citypar 450 är något att sattsa på?

Ha det gött!
Jonas


En enkel kraftig maskin som inte brukar ge några större problem dock befriad från finesser.
-Förargelsen över dålig kvalitet sitter i längre än glädjen över ett lågt pris-
-Om bättre är möjligt är bra inte bra nog-
Användarvisningsbild
Ozzi
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:49:55, 23-02-2009
Maskintyp: Ej angivet

Sa.Ro

#29 » 01:21:39, 06-01-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej.

Ska säga på en gång att jag bara skummat igenom tråden. Jag tänker berätta lite om mina åsikter och erfarenheter av svetsmaskiner.

När det kommer till att svetsa halvautomat som jag valt att kalla det för att inte det ska bli några mig/mag/rörtråd krockar så är mina erfarenheter följande:

Idag svetsar jag med Kemppi fastmig 400 luftkyld (vattenkylning är klart överreklamerat) med 10m mellanledare och synergipanel som är programerbar. Denna maskin är okej. Trotts att det är ett av Kemppis senaste alster och ska vara bland de bättre de erbjuder nu så når den inte upp till de föregående maskinerna som jag använt. Kemppi har i nästan 20 år fått till rätt små och lätta maskiner med en prestanda som gör mig tårögd. Men just nu så är jag lite besviken.
Om man nu ska säga något gott om Kemppi också är det deras nya FITweld 300 som imponerar. Denna maskin har svetsegenskaper som gör att jag skulle heldre svetsa än att vara kvar i sängen en söndagsmorgon med frugan.. Den måste upplevas. Enda minus med denna kan tyckas är att den bara tar 5kg rullar och att priset då stiger lite på tråden. Fördelen är att du har en 300A maskin som med slangpaket och rulle väger 22kg..
Nästa kemppi som jag kört en del med på varvet när jag lånade ut min Weldforce 4500 (åå kärlek) är kempact 2530 och 2520. Skillnaden i dessa är att ena tar 15kg rullar och den andra 5kg rullar. Denna går riktigt bra men är inte helt kompis med den när man ska köra rotsträngar på mindre ångledningar. Den är inte helt precis vid låg trådmatning och känns lite ojämn. Troligtvis duger den för den glade amatören som inte helt har de absolut högsta kraven men den fungerar bra..

Fronius är väl de som jag tycker är mest innovativ och just nu tillverkar bäst maskiner. Iaf om man ska ha fullstora halvautomater med bra intermittens och funktion för att köra pinne och kolbåga med. Sen har fronius massor med coola svetsmetoder som de är rätt ensam om. Me like.

Migatronic. Säkert jättebra svetsar men ska i vissa fall vara en del strul. Jag har faktiskt tappat ett migatronicmatarverk uppe ifrån sidobalken på en a35 eller om den var ännu större rakt ner i betongen och det blev en buckla i hörnet men nog fan fungera det.
Pinnmaskinerna är jag inte imponerad av..

Esab: ??? har nog fan aldrig sett en esab där jag jobbat. Väldigt få gånger man kört esab.

MMA maskiner så är jag helt förtrollad i några st. Kemppi Master 2200, Master 5000, MLS 3500 Alla går bra att kolbåga med också. Sen lilla minarc, suverän prestanda i förhållande till priset. Moddar man den så att man kan koppla in fjärr på den så är det den optimala rörsvetsmaskinen (så vida man inte kör rörtråd;) ) och perfekt till mindre fältrep på maskiner.

Fronius lilla transpocket 1500.. Bra liten maskin, fjärruttag som standard och lite olika funktioner för bågtryck. Går inte lika bra som en minarc men är långt från dålig. Sen har jag kört någon 200a fronius pinne med men den gilla jag inte. Körde också en ACDC tig i pinnläge tror den heter magicwave 2500 den gick väldigt mysigt tyckte jag.

Esab MMA.. Har provat ett antal olika men tycker att de går lite grovt och hårt överlag.
Sa.Ro
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:32:54, 05-01-2010
Ort: Umeå/Sthlm

Ozzi

#30 » 02:02:40, 06-01-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sa.Ro skrev:
(vattenkylning är klart överreklamerat)


Där sjönk förtroendet, häng i en rulle rörtråd lägg dig på 250-300A.....hur länge funkar det utan vatten? :mrgreen:
Senast redigerad av Ozzi 02:03:55, 06-01-2010, redigerad totalt 1 gång.
-Förargelsen över dålig kvalitet sitter i längre än glädjen över ett lågt pris-
-Om bättre är möjligt är bra inte bra nog-
Användarvisningsbild
Ozzi
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:49:55, 23-02-2009
Maskintyp: Ej angivet


Återgå till Svetsning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se