När det gäller val av Volvo BM's VHK hyvlar:
VHK 115, 116 och 118 har manuell
växellåda vilket är lite stökigare för nybörjare att hantera än konverterlådan som VHK 310 och 312 har.
De mekaniska hyvlarna är väldig sega på funktionerna om man jämför med hydrauliska, vilket kan vara väldigt frustrerande.
Det finns inte heller något
flytläge för hyvelbladet, som på en
hydraulisk. Vilket kan vara bra att ha vid snöplogning.
Spakarna som styr funktionerna på manöverväxellådan påverkar klokopplingar. Dessa ingrepp blir slitna med tiden och således
måste använda en hel del muskelstyrka för att inte kopplingarna bara skall kugga över. Man får blåsor i händarna efter en dags hyvlande. För att minska
problemet så införde man hydraulisk assistans av höjning/sänkning hyvelblad. Det är väldigt bra om maskinen är utrustad med det.
Det finns knappt nå reservdelar till VHK serien. Väghyvelbolaget har väl lite filter å så. Kils maskin har några skrotade som jag norpat lite på.
Maskinerna är väldigt robusta över lag, vanliga problem är; vakumbromsarna, boogiekedjorna, styrservo, smatterkoppling och
hydraulpump.
Maskiner utan midjestyrning/krabbstyrning är väldigt osmidiga att baxa runt med, speciellt på trånga och krokiga små grusvägar. Att luta framhjulen hjälper dock en hel del.
Frontblad är ingen nödvändighet men det ger ökat
tryck på framaxeln vilket gör att du kan trycka ner hyvelbladet hårdare. Dock så blir maskinen längre och därmed klumpigare.
Att kunna trycka massor framför sig är ju också väldigt trevligt.
Strängspridare:
Strängspridare är ingen nödvändighet, men väldigt bra att ha, speciellt om den är försedd med
hjul så du kan skeva den.
Man får en väldigt jämn utläggning av gruset (tills det fastnar grästover eller stenar i de tandade skäret).
Om du tex ska djuphyhvla vilket ofta är fallet när den vanliga vägsladden inte rått på groparna, eller bomberingen är borta så blir det en rätt stor
grussträng efter ett drag, vilket kan bli besvärligt för vissa heta sportbilar att ta sig förbi. Man slipper ju även ett extra drag för att hyvla ut gruset igen.
Strängspridaren är ju dock gjord för maskinens bredd och lite till. När man kör smala enskilda vägar som bara är en maskin bred funkar det inte så bra om man inte kan skeva spridaren
så att bomberingen kan säkerställas. I bland kan det tex vara läge att luta hela vägbanan åt ett håll för att få avrinning samtidigt som det blir lätt hanterbart med en stor maskin.
Det är ingen vidare konst att hyvla en bred väg med två körbanor, bra med material och fin avrinning utan jordkanter. Ingen av dom förutsättningarna
brukar dock finnas på enskilda vägar..
Köra hyvel på vinterväglag utan snökätting funkar inte såvida du inte har sajpade
däck.
Blanka däck sommartid är ingen hit, går väl hjälpligt när vägbanan inte är för hård.