Hej, ditt fel på bilen kan bero på att motorn går i nöddrift pga ngt fel i motorstyrningskontrollen, kollas med en OBH2 kontrollinstrument.
Jag har haft liknande problem med mina MB-dieselar då och då och har köpt ett enkelt OBH-instrument som talar om vad som utlöst nöddriften.
När motorn går bra när den är kall så har det oftast varit luftmassemätaren som är skitig, görs ren med bräkleen eller så kan det vara givarna till kamaxeln och vevaxeln som är felaktiga, rör sig lite av värmeutvidgning, på MB så är det variabelt insug vilket oxå kan ge samma fel när något hänt med spjällstyrningen/spjällen, sitter ett till varje cylinder på MB.
Utan OBH-verktyget är man ganska blind att jaga fel på dagens bilar.
Nu är jag inte så duktig på VW men MB kan jag ganska bra.
Funkar alla glödstifft? kolla även att glödstiftsreläet funkar och ger
ström till alla stift, på MB tänds glödningslampan igen efter start när ngt med glödningen är fel.
Lycka till