Jaha då har man skaffat sig mera jobb....
Kompisen som har en liten uthyrningsverksamhet med inriktning på bland annat små entreprenad & trädgårdsmaskiner råkade en dag ut för att kunden som hyrt hans HINOWA minigrävare ringer upp honom och berättar att den inte fungerar?...Min kompis försöker få honom att förklara vad det är som inte fungerar vilket kunden inte kunde? .... Det kröp då fram att han hade två "Pollacker" som jobbade på hans fastighet och det va dom som använde maskinen och hade berättat att den inte fungerade.
Han åkte i alla fall ut för att titta på maskinen och det första som möter honom är två personer som påminner om "luffare" och som pekar på maskinen och säger "kaput, kaputt!!" (gissa om kompisen är trött på vissa "hantverksgrupper") kompisen svär när han ser vad som hänt men lastar maskinen för transport hem. Väl hemma så skall han laga felet och ruggigt händig som han är så sätter han fart på migsvetsen och försöker "laga" sprickorna (vilket inte lyckades så bra....) Maskinen går kanonfint i motorn och grävagregatet har ytterst lite glapp. Så vid något svagt ögonblick så köpte jag maskinen av honom.
Nu med facit i handen så vette tusan om det va så smart?
Nåja, planen är i dagsläget att sära på maskinen och ta bort så mycket som möjligt för att underlätta svetsningen, tanken är att även lägga på en extra botten(plus längre bultar) för jag är rädd att svetsarna kan spricka igen om det bara svetsas? Vi får väl se om det kan bli tid över för att kasta på lite ny färg på grävmaskinen oxå
Jag tar gärna mot råd & tips ang. svetsningen av botten då jag inte har gjort något liknande förut och det bästa hade kanske varit att skära bort den gamla botten för att lägga i en ny, min tanke är att "lappa i hop" den befintliga botten för att därefter lägga på en ny plåt "under" vilket gör att jag då kan märka ut hålet för "svänpelaren"(eller vad det heter) och även bulthålen för den och skulle det bli lite för stora hål så gör ju inte det så mycket då den gamla original "hålbilden" finns kvar. När väl det stämmer så svetsas plåten
fast runtom i alla ytterkanter (utom i bak där den svetsas fast i en tjock plåt som ligger som "golv" under motorn, (tror den agerar motvikt..) plus att jag hade tänkt att man kanske skulle borra typ 8mm hål på lite strategiska ställen för att "punkta ihop" nya plåten med den gamla botten?
Vad tror ni kan det fungera eller är det en helt ny botten som gäller?
Bilder så här långt:
Så här såg den ut innan jag började riva den.
Grävagregatet borttaget, "kung-bult"(eller vad det kallas) lossnade jättefint, däremot satt hudraulkolven för gräveleganten fast så in i he..vete
Rätt skönt med små grävagregat ibland
Jag hittade korkar till hydraulkolvarna på Hornbach, tänk va underbart att slippa oljeslabbet.
Störtbågen gick lätt att ta bort
Nu har den kommit in i värmen
Innan jag pumpade ur hydrauloljan såg jag till att palla upp bladet, så nu går maskinen att flytta med pallyften
En spricka där golvet möter sidan på balken som utgör bomfäste
Ja, vad säger man......
Min kompis (den händige) har nog försökt att bygga en igelkotte
Nästa steg i planen är att separera maskinen och det skall jag försöka att hinna med nu i helgen....