Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexAdministrativtÖnskemål/Feedback

Diskussionstråd om: VIKTIGT: Vädjan rörande bilder i forumet!

67 inlägg • Sida 1 av 5
Saknar du en speciell funktion eller fil? Fråga här ...

Holger (trådstartaren)

#1 » 21:02:23, 02-02-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Här kan du diskutera VIKTIGT: Vädjan rörande bilder i forumet!.

Mycket viktigt: lägg endast upp bilder som ni har rättigheterna till.
Andra bilder får endast läggas upp med ägarens tillstånd.

Ser ni inlägg som visar bilder med okänt/"misstänkt" ursprung ber jag er att rapportera inlägget med rapportfunktionen: Bild
Med rapportfunktionen informeras moderatorer och administratörer och vi kan titta på inlägget.

Forumet har vuxit mycket starkt och det läggs upp mycket bilder. Det är kul och det ska vara så.

Jag ber er dock att vara vaksamma och alltid kontrollera bildens ursprung om det inte är er egen bild!

/Holger


Bild Tillägg efter 2 minut(er):

Om ni vill visa bilder som ni inte har copyright på bör ni bara lägga upp bildens länk utan IMG-taggar.
Användarvisningsbild
Holger
Webmaster
Webmaster
 
Blev medlem: 10:54:48, 12-10-2003
Ort: Hannover
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Test



Torbjörn Pettersson

#2 » 21:20:25, 02-02-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag hittade bilder på min gård och bostadshus ute på nätet. En grävmaskinsentreprenör har lagt ut "referensbilder". Han har troligtvis tagit korten själv. Jag visste inget om. Får man göra så???
Torbjörn Pettersson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 12:24:59, 25-10-2009
Ort: Eksjö
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Åkerman H9 b (saknad)
Lännen 8800i + Waldung 9T
Gremo 950
Monsterpickup:Fiat Strada
BM 210 teddy (nyskick)
Volvo BM 430
Volvo BM 800
Arctic cat 550

nabe

#3 » 21:27:35, 02-02-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Spelar det någon roll?
Jag menar så länge det inte står adress eller något.
/nabe
nabe
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:52:12, 05-01-2010
Ort: Trollhättan
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Fendt 516
Volvo EC 55B
Polaris x2 500
MF 35x
Kedjegrävare AFT 100

tracker

#4 » 21:59:13, 02-02-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

google har varit ute och tagit en massa kort på hus/gator samt människor där det har varit protester emot det.
här en liten länk om bilder/upphovsrätt
http://www.sfoto.se/sff_start/kopasalja ... agratt.asp
tracker
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:41:21, 09-03-2008
Ort: Örebro
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Hydrema M900
Ford TW15

Robban_C

#5 » 22:38:10, 02-02-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Torbjörn Pettersson skrev:Jag hittade bilder på min gård och bostadshus ute på nätet. En grävmaskinsentreprenör har lagt ut "referensbilder". Han har troligtvis tagit korten själv. Jag visste inget om. Får man göra så???

Tveksamt. Eftersom det handlar om reklam (för honom) så är det ganska hårda krav. Han får absolut inte lägga ut bilder föreställande dig eller andra personer i reklamsammanhang utan ett avtal om det.
Din gård och hus är jag lite osäker på.
Själv brukar jag bara använda bilder som är svåra att identifiera om jag inte har uttryckligt klartecken.

Bild Tillägg efter 2 minut(er):

Holger skrev:Här kan du diskutera VIKTIGT: Vädjan rörande bilder i forumet!. ...

Jag har fortfarande inte förstått varför det alltid görs två trådar om allting? Är vi så dumma att det måste upprepas? :mrgreen:


Det kanske är dags att göra en genomgripande förändring av forumet så att bilder endast syns för medlemmar?
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

Holger (trådstartaren)

#6 » 23:11:34, 02-02-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Robban_C skrev:Jag har fortfarande inte förstått varför det alltid görs två trådar om allting? Är vi så dumma att det måste upprepas? :mrgreen:

Ja, definitivt!
Skämt åsido, jag vill inte ha diskussionerna i nyhetsforumet.


Robban_C skrev:Det kanske är dags att göra en genomgripande förändring av forumet så att bilder endast syns för medlemmar?

Japp, det är på gång, men det är inte trivialt.
Användarvisningsbild
Holger
Webmaster
Webmaster
 
Blev medlem: 10:54:48, 12-10-2003
Ort: Hannover
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Test

Robban_C

#7 » 23:15:03, 02-02-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Holger skrev:... Japp, det är på gång, men det är inte trivialt.

Nä, jag vet. Det var därför jag skrev "genomgripande". :grin:
Det kanske är läge att samtidigt uppdatera till nyare php? Om det behövs?
Om det nu ändå ska göras en större förändring så kan det ju vara läge då.
Ska det bli kaos så kan det gott bli ordentligt kaos. :mrgreen:
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

Alexander. N

#8 » 23:15:59, 02-02-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bra att du nämnde detta Holger :) Jag försöker själv följa reglerna så gott det går.
Vet man inte om man har rätt att använda bilden kan man ju (om den redan finns uppe på en annan sida) länka till den (dvs endast ha med bildadressen, och inte själva bilden med img--/img funktionen) eftersom man då inte "lägger upp" bilden på sidan där man länkar till den.
Annars om den ligger uppe på t.ex. ett forum så kan man ju även länka till inlägget.

Kan ni rätta mig om jag har fel?
Användarvisningsbild
Alexander. N
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:17:10, 19-02-2009
Ort: Göteborg
Maskintyp: Ej angivet

Kjell.K.

#9 » 08:12:56, 03-02-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Holger skrev:
Robban_C skrev:Jag har fortfarande inte förstått varför det alltid görs två trådar om allting? Är vi så dumma att det måste upprepas? :mrgreen:

Ja, definitivt!
Skämt åsido, jag vill inte ha diskussionerna i nyhetsforumet.


Robban_C skrev:Det kanske är dags att göra en genomgripande förändring av forumet så att bilder endast syns för medlemmar?

Japp, det är på gång, men det är inte trivialt.


Blir inte det mera skada än nytta? De flesta är väl medlemmar, åtminstonde av de som kollar mycket, och om någon annan vill komma in och kolla hur forumet ser ut så får den en tråkigare bild av forumet än det igentligen är. Mina bilder får gärna alla titta på i allafall. :)

Bild Tillägg efter 32 minut(er):

Ett alternativ som jag tycker skulle vara bra är om det fanns en ruta att kryssa i för de som bara vill bli sedda av medlemmar.
Äger följande traktorer: Fordson N 1936, Fordson Major 1952, Volvo T 31 1952 och IH MC Cormic D-440 Farmall 1958.

Länk till min motorblogg, Motorama:
http://www.metrobloggen.se/jsp/public/i ... 9.13804725
Användarvisningsbild
Kjell.K.
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:05:07, 22-04-2007
Ort: Stockholms län - Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Kört mest: BM Volvo T 650. Teckningen åvan har jag gjort på Paint och föreställer mig själv körande min Fordson N 1936.

Robban_C

#10 » 08:34:12, 03-02-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kjell.K. skrev:... Blir inte det mera skada än nytta? ...
Kjell, om du visste hur mycket skada det kan åsamka ett forum när medlemmarna lägger upp bilder som dom inte har rättigheterna till! Vi pratar stooora summor här!
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

Kjell.K.

#11 » 09:05:23, 03-02-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

O.K. Jag tänkte mest på egentagna bilder som det vore kul om det är som nu, så alla ser.

Men när man lägger in bilder och skriver får man nog tänka sig för. Om man t ex har något fordon med på en bild på en gård, kan det vara lämpligt, tycker jag, att inte skriva gårdens namn. Ort eller socken kan ju vara kul att skriva.

I min blogg använder jag mig av åvanstående princip, då får man en lagom kompromiss tycker jag mellan plats och anonymitet.

Men om man lägger in bilder hämtade från t ex nätet förstår jag att det är lite kännsligare, eller kan vara, man vet ju inte om den personen, eller vad det nu är, vill vara med på andra ställen på nätet.
Äger följande traktorer: Fordson N 1936, Fordson Major 1952, Volvo T 31 1952 och IH MC Cormic D-440 Farmall 1958.

Länk till min motorblogg, Motorama:
http://www.metrobloggen.se/jsp/public/i ... 9.13804725
Användarvisningsbild
Kjell.K.
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:05:07, 22-04-2007
Ort: Stockholms län - Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Kört mest: BM Volvo T 650. Teckningen åvan har jag gjort på Paint och föreställer mig själv körande min Fordson N 1936.

Holger (trådstartaren)

#12 » 09:54:37, 03-02-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Robban_C skrev:Det kanske är läge att samtidigt uppdatera till nyare php? Om det behövs?
Om det nu ändå ska göras en större förändring så kan det ju vara läge då.
Ska det bli kaos så kan det gott bli ordentligt kaos. :mrgreen:

Du menar säkerligen "... uppdatera till nyare phpBB"?
Nej, det kommer vi inte att göra.
phpBB3 är inget alternativ i dagens läge, det har en mängd nackdelar som gör det fullkomligt ointressant att uppdatera till.
Användarvisningsbild
Holger
Webmaster
Webmaster
 
Blev medlem: 10:54:48, 12-10-2003
Ort: Hannover
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Test

robertberg

#13 » 11:02:10, 03-02-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Själv tycker jag det är totalt värdelöst när man måste vara medlem på ett forum för att kunna se bilder, när man sedan skickar en länk till en tråd för att visa upp någontong för sina vänner eller dylikt, och de inte kan se tråden känns allt så meningslöst.

Men en fördel med att bara forumanvändare kan se bilder är att man då kan sno bilder från andra så mycket man bara orkar, iom att ingen annan kan se dem. Om man samtidigt skriver in i användarvillkoren att man som medlem inte får anmäla det material som ligger på forumet annat än till moderatorer får man ju ett idiotsäkert system.

Har det varit några problem med att det lagts upp copyright skyddade bilder? Om inte, varför fixa ett problem som inte finns?
Jag tror också att den som lagt upp andras bilder inte har några som helst problem med att ta bort dem igen om ägaren så önskar, och gör inte bilduppladdaren det så gör en moderator det.
robertberg
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 02:33:40, 19-11-2006
Ort: Kalmar/Karlskrona
Sverige

Robban_C

#14 » 11:11:45, 03-02-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

robertberg skrev:... Men en fördel med att bara forumanvändare kan se bilder är att man då kan sno bilder från andra så mycket man bara orkar, iom att ingen annan kan se dem. Om man samtidigt skriver in i användarvillkoren att man som medlem inte får anmäla det material som ligger på forumet annat än till moderatorer får man ju ett idiotsäkert system. ...

Det spelar ingen roll. Har man gjort någon annans bild tillgänglig så kan vederbörande kräva betalt för bilden och det är inga småpengar det handlar om.

Och problemet finns!

robertberg skrev:... Jag tror också att den som lagt upp andras bilder inte har några som helst problem med att ta bort dem igen om ägaren så önskar, och gör inte bilduppladdaren det så gör en moderator det.

Inte heller detta hjälper. Om bildens ägare vill ha betalt så hjälper det inte att ta bort bilden.
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

Holger (trådstartaren)

#15 » 11:13:34, 03-02-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

robertberg skrev:Själv tycker jag det är totalt värdelöst när man måste vara medlem på ett forum för att kunna se bilder, när man sedan skickar en länk till en tråd för att visa upp någontong för sina vänner eller dylikt, och de inte kan se tråden känns allt så meningslöst.

Håller med dig ...

robertberg skrev:Men en fördel med att bara forumanvändare kan se bilder är att man då kan sno bilder från andra så mycket man bara orkar, iom att ingen annan kan se dem. Om man samtidigt skriver in i användarvillkoren att man som medlem inte får anmäla det material som ligger på forumet annat än till moderatorer får man ju ett idiotsäkert system.

Det är inte det som är meningen. Det ska inte snos bilder.
Bilder är alltid skyddade. Och det är alltid sajtens ägare som ansvarar. Det går inte att överföra ansvaret via regler.

robertberg skrev:Har det varit några problem med att det lagts upp copyright skyddade bilder?

Huvudet på spiken ...

robertberg skrev:Jag tror också att den som lagt upp andras bilder inte har några som helst problem med att ta bort dem igen om ägaren så önskar, och gör inte bilduppladdaren det så gör en moderator det.

Tja, världen kunde vara så enkel.
Vissa vill genast skriva fakturor, även om uppladdningen inte var "illa menad/ogenomtänkt" och sajten är non-profit och bilderna genast tas bort efter hänvisning.
Användarvisningsbild
Holger
Webmaster
Webmaster
 
Blev medlem: 10:54:48, 12-10-2003
Ort: Hannover
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Test


Återgå till Önskemål/Feedback

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se