|
|
| Author |
Message |
Ludwig Joined: Aug 08 Posts: 77
Maskin: MF 240 1983 eller Grålle TEA20 1949

|
Posted: 21:16:41, 08-02-2010
• |
|
Your machine type (H9, H12, BLC, ...): MF 240
|
Okej, originalbakdäcken på min kära MF 240 börjar nu allt mer likna slicks efter 26 års tjänst. Till våren är det med andra ord dags för nya sulor bak (och fram). Min fråga är därför hur får man lättast av det gamla däcket och på det nya? Har hört att man ska kunna kapa loss det gamla med rondellen, men hur får man lättast på det nya? Det är 12,4-32 dimension.
Jag har följande saker att tillgå:
Helhydraulisk lastare på MF240n, hur nu den skulle användas när bakhjulen är av..
En grålle, spett, kofötter, kompressor, j*vlar anamma och gott om tid.
Några tips? |
|
|
|
|
|
Back to top :: Tillbaka |
|
 |
BegReg: köp och säljsajt för entreprenad och transport |
 |
Mikael.Johansson Location: Sverige Joined: Nov 08 Posts: 2885
Maskin: Fe 35 S 1957 BM G-612 1965

|
Posted: 22:05:00, 08-02-2010
• |
|
|
Det ska inte vara några problem att lägga på det nya däcket, men svårigheten brukar ligga i att få loss det gamla från fälgkanterna.
Har du en grålle-traktor så kan du prova med att lägga hjulet på marken, placera en 2-3 m lång planka på däcket utanför fälgen och backa upp grållen på plankan. |
|
|
|
|
|
|
 |
Robban_C Location: Norra Södermanland Joined: Jun 06 Posts: 11904
Maskin: Volvo EC45 Volvo EC35 MB-Trac 800

|
Posted: 22:05:20, 08-02-2010
• |
|
|
Kapa med rondell skulle nog jag undvika. Det går tungt = går hårt åt kapen. Dessutom skitar varma gummirester ner överallt. För att bara inte tala om röken (som är cancerogen).
Är det för dyrt att åka till däckaren? |
 Volvo EC45 PRO -06. (intern länk till ett annat ämne)
Volvo EC35 -01.
MB-Track 800 turbo -86.
Bigab 10-14 -07.
Samt Stackars Fergusson 3165 från 60- eller 70-talet.
YouTube: http://www.youtube.com/user/RobbanxC
|
|
|
|
|
 |
dimorep Location: Skåne Joined: Aug 09 Posts: 1882
Maskin: Div. olika maskiner i samband med rep / service av motorerna i de. Privat mest en 1.5t Pel-job minigrävare.

|
Posted: 22:14:09, 08-02-2010
• |
|
|
Däckstöt för att slå lös/ner däckskanten och minst två stora däckjärn för att kränga av däcket från fälgen. Sen är monteringspasta ett måste vid monteringen av de nya däcken. Även en rejäl handslägga kan behövas, både vid dem. och monteringen av däcken.
Men med däck som suttit så länge på samma fälg så hade jag nog vänt mig till någon som har maskinellutr. för detta, annars mycket...  |
|
|
|
|
|
|
 |
Husråa Joined: Mar 09 Posts: 2
Maskin: MB Trac 800-80,Valmet 500-68?,Allis chalmers väghyvel-49 ? BM 230 Bamse -59 Spindelgrävare Kamo X3

|
Posted: 22:27:38, 08-02-2010
• |
|
|
Låna en däckstöt av däckfirman (sen kan du göra en egen kopia om du har tillgång till gas eller ässja, det är inget avancerat smide) består av ett rundjärn ca 16 mm 1.5 meter långt med en smidd läpp som man slår ner mellan däck och fälg med ett utvändigt tjockväggigt ämnesrör ex. 20/35 igensvetsat i ena änden- omvänd glidhammare typ
jag lagar nog en 4-5 pungteringar om året med mitt hemtillverkade mycet lättare att bära en däckstöt till skogen än att bära ett däck till byn  |
|
|
|
|
|
|
 |
David.Mattsson Location: Ryd Joined: Sep 09 Posts: 64
Maskin: Fendt 310LSA Scania P93M Hiab100 Hymac

|
Posted: 22:46:50, 08-02-2010
• |
|
|
låt hjulet sitta kavar på traktorn och avänd en stöt men var försiktig om du ska spara däcket lätt och slå sönde sidan om man slinter bra o va 2 en som kan styra med en poligrip
sedan är ju slägga ett måste och ett par däck järn.
däckfett klarar man sig utan men det är att rekomndera man kan använda diskmedel om det krisar det brukar torka och klibba lite det med.
men i första hand ska man ha riktigt fett så dom kryper upp utan att man behöver pumpsa för mycket det är livsfarligt !!!
svårt o pumpa så stora hjul i bur så smörja är viktigt
men om du köper nya däck så brukar montering ingå.
tor det annars kostar runt 500kr st för montering smat att du blir ju av med dom gammla ... |
 Hymac 580C
Fendt 310Lsa
MF 35X
DB 880
|
|
|
|
|
 |
Magnus Norgren Location: Sveriges mitt Joined: Nov 09 Posts: 71
Maskin: Volvo BM 430 LM 841 FMG 0470 Kockum 836 Ferguson TEA-20 Snow Trac

|
Posted: 22:52:57, 08-02-2010
• |
|
|
Om man ska man skrota de gamla däcken och man inte har tillgång till däckstöt kan man prova att släppa ur luften och köra lite på slätt underlag, då brukar dom släppa från fälgen.
OBS! Kör försiktigt så att inte fälgen skadas! |
 .....................................................................
TEA20 -48, BM 430, LM 840, Kockum 836, FMG
470, Snow Trac, Ransomes Triple X-18, Lidwall&Söner med Säffle 10 hk, Atlas Copco VTD4
|
|
|
|
|
 |
MickeW Location: Kristinestad Joined: Nov 06 Posts: 156

|
Posted: 23:19:05, 08-02-2010
• |
|
|
Absolut enklaste är väl ändå att åka till däckfirman och be dem byta bäck mot en rimlig ersättning. Sparar tid och enegri och hela knippet med jävlaran*mma...  |
|
|
|
|
|
|
 |
PeterTh Location: Alunda Joined: Nov 09 Posts: 38
Maskin: Volvo BM T500

|
Posted: 09:09:18, 09-02-2010
• |
|
|
Jag har nyligen gett mig på att byta bakdäck på min IH 844XL (18,4-34). Problemet är som tidigare skrivits att få loss däcket från fälgkanten. Resten är inga större problem. Jag tröck loss däcksidan med en annan traktor med lastare och använde ett spett att trycka med. Första däcket gick bra men det andra gick inte att få lös. Tog det till Rogers däåck i Uppsala och de tog 380 + moms för bytet, dvs det är inte värt att böka själv... Kommer inte att göra det igen men det är ju lite manligt att ha bytt åtminstone ett traktordäck...
Mvh
Peter |
|
|
|
|
|
|
 |
BM425 Location: Motala Joined: Apr 08 Posts: 180
Maskin: Atlas 1602 -74 2 st BM 425 -59,-61

|
Posted: 09:22:28, 09-02-2010
• |
|
|
Om du gör det själv så titta på hur fälgen ser ut innan du börjar kränga av däcket. Det finns fälgar där fördjupningen i mitten sitter åt ena kanten och då går det bara att kränga av däcket åt ena hållet.
Har själv fått börja om och kränga av däcket åt andra hållet. Det gäller även vid montering.
Anders |
 Inget är så bra att det inte kan förbättras.
Det omöjliga fixar en maskinist på en kväll.
|
|
|
|
|
 |
fernström Location: lidköping Joined: Feb 10 Posts: 43
Maskin: ursus 1201 traktorgrävare jcb 3d

|
Posted: 12:02:52, 09-02-2010
• |
|
|
| Börja att ringa runt till dom mindre däcknissarna runt dig o kolla priset du. Kanske inte är så dyra. Ofta har dom även beg däck som du kan få köpa billigt som en bonde har lämnat kvar när han bytte till nya. Köpte tvåbeg bakdäck 18.4-38 till min traktor.kosta 1500kr för båda två med montering . Ibland är det bättre att jobba över två timmar på sitt jobb o lämna bort skiten än stå själv hela dagen o svära.Men som föregående sa så kan det ju vara ganska mannligt att ha gjort det själv med.Tänk på att kolla om det är vätska i däcken bara innan du börjar. Vet inte om det är farlig. Ska nog bara vara saltvatten. ring o hör du för att vara säker.OBS OBS glöm nu inte att sätta däcken på rätt håll så du slipper att böja om. Lycka till |
|
|
|
|
|
|
 |

|
Posted: 17:02:46, 09-02-2010
• |
|
|
Tack för alla svar!
Nu hade jag ju tänkt göra det själv, men det fanns en liten detalj som jag inte tänkt på.. det gamla däcket ska ju tas omhand också. Anledningen till att jag överväger självjobb är att jag har en bra bit till min däckskrängare (4,5mil typ) och har inget släp eller ens en bil med drag längre.. (ja jag vet, helt kass..). Därför övervägde jag hemfix.
Traktormetoden med planka känns lockande.. men jag måste ju fortfarande ta hand om de gamla däcken. Får nog fundera ett tag till på hur jag ska göra.
Tack för alla tips!
PS det där med att det är ju manligt att byta stora däck kan ju ha en viss inverkan på viljan att göra det själv också  |
|
|
|
|
|
|
 |
tracker Joined: Mar 08 Posts: 165

|
Posted: 17:47:39, 09-02-2010
• |
|
|
Utdrag ur Svensk däckåtervinning
"När du som privatperson vill bli av med dina uttjänta däck
En privatperson som vill bli av med sina uttjänta däck ska lämna dem till en gummiverkstad, som ska ta emot dem utan kostnad. Det är viktigt att däcken är demonterade från fälgen. I annat fall har verkstaden rätt att ta ut en mindre avgift för demontering.
Verkstaden kan oftast bara ta emot en mindre mängd däck. Gäller det större mängder eller stora däck, t ex traktordäck, kontaktar du SDAB för att få besked om hur du ska förfara.
Gummiverkstäder omfattas av Förordningen om producentansvar, och är därmed skyldiga att ta emot uttjänta däck, även om några nya däck inte köps." |
|
|
|
|
|
|
 |

|
Posted: 20:09:34, 09-02-2010
• |
|
|
| Det där var mycket intressant! Jag hade annars tänkt att fara till tippen med dem.. |
Last edited by Ludwig on 20:10:17, 09-02-2010; edited 1 time in total
|
|
|
|
|
 |
Hansborg Location: närpes Joined: Apr 08 Posts: 795
Maskin: Valmet 8100 Atlas 1304 MF 165

|
Posted: 21:35:52, 09-02-2010
• |
|
|
Däckstöt budgetmodell!!
Paintbild
Orginal
Gamla fast rostade däck kan nog vara omöjliga att få låss
Att köra lös dem med "lite" luft i, kanske inte vore dumt?
Hur har du tänkt ta hem de nya däcken?  |
|
|
|
|
|
|
 |
Martin.Eriksson Location: Hudiksvall/Via Joined: Jan 06 Posts: 1635
Maskin: Jag kör Åkerman H7C Och diverse jordbrukare.

|
Posted: 21:55:10, 09-02-2010
• |
|
|
Har en granne som har en MF240 från 86. har gått 400 timmar
Men till ditt problem. Åk med traktorn till däcknissen.. 4,5 mil tar inte så himla lång tid ändå och när du står o tittar på när dom lyftar upp, skruvar bort däcket lägger om och sätter tillbaka och hissar ner det så lovar ja att du kommer tänka att det är mycket skönare att bara sätta sig i traktorn o rulla hemåt med ett par nya fina hjul, utan o lukta svett o ett humör som inte är hälsosamt och med alla armar o ben hela..
Men visst kan du göra det själv men ja kan nog lova att det blir första o sista gången i så fall Hur som helst vill vi se bilder på jobbet eller hur?? |
|
|
|
|
|
|
 |
Mathias Lindgren Location: Knivsta Joined: Mar 08 Posts: 322
Maskin: BM T31 BM 500

|
Posted: 22:33:03, 09-02-2010
• |
|
|
Ett av mina finaste stunder som nybliven traktormek var när jag bytte däck i somras.
Åkte in till däckverkstaden, Stod sedan i ca 1 timme och såg hur dom svettades riktigt duktigt medans jag drack kaffe och snusade  |
 Med en förbannad envishet och en gnutta tur går det mesta
|
|
|
|
|
 |

|
Posted: 19:34:16, 14-02-2010
• |
|
|
Mathias Lindgren skrev: | Ett av mina finaste stunder som nybliven traktormek var när jag bytte däck i somras.
Åkte in till däckverkstaden, Stod sedan i ca 1 timme och såg hur dom svettades riktigt duktigt medans jag drack kaffe och snusade  |
Hehe.. gött!
Allvarligt så har ni nog övertalat mig till att svälja min manliga stolthet och köra i väg hjulen så får nån annan kränga däcken medan jag roar mig med annat...
Nu är det bara att få tips om bra däck, det tar vi i en annan tråd.
Tack för all hjälp! |
|
|
|
|
|
|
 |
|