|
|
| Author |
Message |
Torbjörn Pettersson Location: Eksjö Joined: Oct 09 Posts: 117
Maskin: Åkerman H9 b

|
Posted: 19:56:27, 02-02-2010
• |
|
|
| Joho, har suttit i en Gremo till ca 19:00. Började snöa som attan, blev helt vitt i luften med alla strålkastare. Martin: är det din maskin som inte färgmarkeringen funkar på? Har varit i Stallberget utanför Abboravik. Annars tror jag det gick bra, inga haverier vad jag märkte iaf. Svårt att sortera barrmassa-klentimmer och vanligt timmer för mej som är ovan. Fick ta tumstocken till hjälp ibland... Sen finns det nog lite förbättringar att träna på ang kranköring. Attans va kvicka moderna skogsmaskiner är. Den här är relatift ny. Fick den i november mån. |
|
|
|
|
|
Back to top :: Tillbaka |
|
 |
BegReg: köp och säljsajt för entreprenad och transport |
 |
Martin Sander Location: Eksjö Joined: Sep 09 Posts: 49
Maskin: Valtra a72 med ilsboröjare Moheda griplastarvagn Volvo BM 500 Estre hm 200 vedklipp

|
Posted: 22:28:46, 02-02-2010
• |
|
|
Så det är hos Erik du är och fördriver tiden nu! Härligt, då är vi ju nästan kollegor. Erik har ju all skotning efter både min maskin och efter den du har kört efter ikväll. På våran så funkar färgmärkningen ypperligt. Rött på klentimmer och blått på normaltimmer. Vi är runt Bonderyd nu men ska flytta till Kvarnarp i morgon eftermiddag. Kom förbi och hälsa på om du vill och har tid. Det är alltid roligt att få besök på jobbet. Snön är ett elände nu och speciellt när det bara yr omkring runt hytten på kvällen. Bara att härda ut, det är som Roland(z) säger...efter regn kommer solsken!
Det var faktiskt hos Erik jag började min skogliga bana...så nu vet du vad du kommer hålla på med tills du blir lika gammal och vis som trucker-svärfar...  |
|
|
|
|
|
|
 |
Maskin: Valtra a72 med ilsboröjare Moheda griplastarvagn Volvo BM 500 Estre hm 200 vedklipp

|
Posted: 11:11:25, 08-02-2010
• |
|
|
Nåå Torbjörn hur går det med skotningen? Är ni i Bänarp och kör nu eller var håller ni hus, min jobbarkompis och jag var ute och spionerade lite vid abboraviken. Det var ju riktig kanonkörning som ni hade haft utmed vägen...tro bara att det inte alltid är sånt smör... Ta lite bilder och berätta om din första vecka så vi här på forumet kan få stilla vår nyfikenhet!!!  |
|
|
|
|
|
|
 |

|
Posted: 11:46:56, 08-02-2010
• |
|
|
| Färdig i Bänarp, är i Skiversta utanför Slättna för tillfället. Ska börja i em ca 16:00. Det går väl bättre å bättre... Råkade kröka en målstake i Lördags. Det var visst ganska vanligt. Erik böjde tillbaks den senare åt mej, vågade inte riktigt göra detta själv men misstänkte att det skulle gå att kröka den till rätta med gripen. Jag kör bara när det inte är någon annan som kan/vill köra. Men det kunde troligtvis bli mera snart för Erik ville ev. vara ledig en del framöver. Har väl kört ca 20 timmar, börjar känna mej ganska säker nu, finns dock mycket finlir kvar att träna på... Kanske tar med kameran i kväll. Men vem skotar efter dej? Lillemagnus??? |
|
|
|
|
|
|
 |

|
Posted: 09:21:35, 09-02-2010
• |
|
|
Får se om det funkar... Jag tycker att gripen stänger för dåligt, massaved under ca 10 cm nyper den inte fast. Blir väldigt ostabilt när man har en sån i gripen. Jag har i alla fall inte vält eller kört fast än...
Martin: Din tur med bilder! |
|
|
|
|
|
|
 |

|
Posted: 09:54:05, 09-02-2010
• |
|
|
Härligt med lite fina skotarbilder såhär på förmiddagskvisten! Jahaja, nu börjar du bli lite varm i kläderna. Funkar det med krankörningen? Det är egentligen ganska likadant som att köra grävare. Det där med att kröka stötta är inget nytt, det har hänt många före dej, tur att det är hyfsat smidigt att rätta till.
Nej det är inte Lillemagnus som skotar efter mej och Jörgen. Det är Eriks andra gremo som åker efter oss och den kör Björn Andersson från Ingatorp. Han kommer nog till Kvarnarp ikväll och jagar på oss lite, det ligger ca 450 m3fub på backen så han behöver ju inte ligga precis i röven och köra. Det är iallafall lite roligare när man kan fika lite ihop. Jag pratade med skördaren som kör framför dej i fredags och då hade dom planer på att fixa färgmärkningen men om dom fick igång det vet jag inte.
Bilden är från början av december.
Här är det en kollega som provar att sidtippa av en 1470D...Vi nämner inga namn, men det är inte en släkting till Torbjörn iallafall...
Återkommer med färskare bildmaterial under veckan! Lycka till Torbjörn! |
|
|
|
|
|
|
 |

|
Posted: 09:40:22, 10-02-2010
• |
|
|
| Detta med sidotipp har jag inte hört något om. Däremot mycke annat... Bäst ni ökar farten nu för ikväll kommer jag till Kvarnarp. |
|
|
|
|
|
|
 |

|
Posted: 09:45:25, 10-02-2010
• |
|
|
What!!! Kommer du också till Kvarnarp??? Ska du köra med Björns maskin eller kommer du med din och Eriks? Jaja, det ligger 580 kubik på backen så det är ingen fara... då kan vi ju ta en kopp kaffe ihop när dyker du upp? Vi kanske tar en onsdagssemla vid två-tiden... |
|
|
|
|
|
|
 |

|
Posted: 09:49:29, 10-02-2010
• |
|
|
| Nää, det blir ingen semla för mej. Jag ska köra Björns maskin när han har slutat vid 16:00. Kanske kommer lite tidigare och spanar av läget lite... |
|
|
|
|
|
|
 |

|
Posted: 11:13:53, 10-02-2010
• |
|
|
Välkommen! Jörgen och jag byter vid två så kom när du vill!
Stillar nyfikenheten med några bilder sålänge...
JD 1070D in action.
Aggregatet JD 745.
Tillägg efter 32 minut(er):
Okej, jag har suttit och tömt bildarkivet i telefonen och hittat lite godis och gamla synder...
Fast i skiten utanför Björka 2 januari 2007. Bärgad av Unimog och Bertil...
Skotaren har kört fast vid Skurugata, flytt med traktor och vagn med lite högt axeltryck...
Björn har plurrat med Gremon 29 maj 2007 utanför Hult. Bärgad med 1070:n... Det är den här som Torbjörn ska köra ikväll.
Jag har satt maskinen i ett alkärr i Spakarp. Det är en grävd damm här nu...och en ö uppkallad efter mej, Martins holme... Bärgad med en hjulgrävare med twindäck på 60 meters håll...
Gallring i brant terräng utanför Bruzaholm. 12 oktober 2007.
Min skiftkollega kom inte längre än såhär vid Skurugatavägen... 30 april 2008.
Det var allt jag hade att bjuda på hittills... Hoppas alla är nöjda, BlomJ- Du ville ju ha lite lera på kort, varsågod! |
|
|
|
|
|
|
 |
per.björklund Location: Eksjö Joined: Jan 10 Posts: 15
Maskin: Case JX90U

|
Posted: 18:02:54, 10-02-2010
• |
|
|
| Bra med ärliga fastkörningar. Hur gör man för att komma upp? En grävare kan ju hjälpa till med armen o skopan. |
|
|
|
|
|
|
 |

|
Posted: 21:33:14, 10-02-2010
• |
|
|
Ja, du Pär. Det går åt att samla allt manfolk i hela socken. Sen är det bara å dra å putta...
Martin: Tack för semlan. Det gick mycket bättre att skota efter er!  |
|
|
|
|
|
|
 |

|
Posted: 11:51:57, 15-02-2010
• |
|
|
Håll i hatten Martin! Den här veckan blir det åka av  |
|
|
|
|
|
|
 |

|
Posted: 05:21:12, 16-02-2010
• |
|
|
Jag håller redan i den... Vi är klara i Kvarnarp nu och har landat på verkstan för att byta stödlager till kardan, samt lite småpill. Under dagen bär det iväg utåt Bellöhållet på nya uppdrag.  |
|
|
|
|
|
|
 |
|