|
|
| Author |
Message |
Robban_C Location: Norra Södermanland Joined: Jun 06 Posts: 11904
Maskin: Volvo EC45 Volvo EC35 MB-Trac 800

|
Posted: 18:09:01, 07-02-2010
• |
|
|
Oj vad mycket svar bara för att jag ska röja snö och jaga katter.
Läckagefrågan ser jag inte som nåt större problem än att vara noggrann och använda bra utrustning och material. Annars är ju idén om färdig grogg inte så dum.
Fattas bara att tappa lite apelsiner och en kolsyresläckare i borrhålet så blir det brännvin och Fanta med is.
geotec-sidan hade en hel del intressant, jag ska kolla lite mer där sen när jag kommer in igen (är bara inne för att tända i kaminen).
Men jag läste punkt 16 och har några kommentarer:
1. Att vattnet sjunker vid stora uttag förstår jag men jag ser inte det som några större problem eftersom grundvattnet ligger rätt ytligt (i alla fall på andra sidan kullen).
2. Att kallvattnet blir ännu kallare ser jag heller inte som nåt stort problem. Det ger givetvis något sämre verkningsgrad men ser man till kostnaden för att borra ett separat hål så tror jag nog att återbetalningstiden för den lilla skillnaden i verkningsgrad blir synnerligen lång.
Däremot kan man kanske tänka sig att det begränsade borrdjupet (för att undvika saltvatten) gör att man får lov att borra två eller tre hål för att få ut tillräckligt mycket energi.
Tillägg efter 7 minut(er):
nabe, jag har ju en variant på samma tema. Jag har en grävbrunn som jag inte använder. Man skulle ju kunna tänka sig att en värmepump tar värmen ur det vattnet. Bara att linda ner en rulle kollektorslang i brunnen!
Ser bara ett problem. Den brunnen är också på fel sida av kullen.
Men det kanske slutar med att hela brunnen bottenfryser, inget bra alls.
Antagligen kan man räkna på vattenvolymen i den brunnen och sen jämföra med vattenvolymen i en borrad brunn och jämföra. Då får man väl i alla fall en idé om brunnen skulle räcka till.
Tyvärr brukar det bli lite låg nivå i den brunnen på sensomrarna.
Sen har jag ju ett krondike också men det blir nästan torrt under torrperioder (som nu!). Dessutom ligger även det på fel sida av kullen. Och inte ens på min tomt.  |
 Volvo EC45 PRO -06. (intern länk till ett annat ämne)
Volvo EC35 -01.
MB-Track 800 turbo -86.
Bigab 10-14 -07.
Samt Stackars Fergusson 3165 från 60- eller 70-talet.
YouTube: http://www.youtube.com/user/RobbanxC
|
|
|
|
Back to top :: Tillbaka |
|
 |
BegReg: köp och säljsajt för entreprenad och transport |
 |
Joe Location: Björnlunda Joined: Jun 07 Posts: 713

|
Posted: 18:50:31, 07-02-2010
• |
|
|
Har en kollega som har ett annorlunda system.
Han pumpar upp grundvatten till en värmepump och sedan ut med vattnet i avloppet.
Det har fungerat på detta sätt i 10? år |
|
|
|
|
|
|
 |
Johanolof Joined: Jan 10 Posts: 51
Maskin: Deutz 10006, MF 65 , MF 3080

|
Posted: 19:04:38, 07-02-2010
• |
|
|
Varför ska du ha bergvärme?
Alla tror att det är så bra med bergvärme. Bergvärme är skit och inte miljövänligt.
Jag åker dagligen på service på värmepumpar.Jag har sett jätte många borrhål som är kass. Det är hål som är för grunda, hål utan vatten, hål med dåligt flöde på vattnet.
Vet många som har fått borra nytt hål efter några år pga att borrhålet inte återladdas. Endel kopplar sol värme som ska värma hålet på sommaren men det kostar ju ytterligare ca 20000 på ett system som redan var för dyrt när det instalerades.
Gräv ner en jordvärme slang eller om du bor söder om stockholm så sätter du in en luft vatten pump.
Du sparar ca 50tusen på dessa alternativ. |
|
|
|
|
|
|
 |
Pejreus Location: Härad Joined: Nov 09 Posts: 42
Maskin: Volvo Bm 840 Åkerman H9B (grannens)

|
Posted: 19:55:16, 07-02-2010
• |
|
|
Håller inte med Johanolof.
Rätt utfört är bergvärme suveränt.
De problem du tar upp tyder väl mer på att "borraren" inte borrat djupt nog, och eller inte kollat att tillgången på vatten är ok.
Inte miljövänligt........?
Jordvärme kan väl funka om man har bra mark för det, och vill gräva upp ett större område.
Har själv bergvärme som jag kör mot ack tank, kopplat till tanken har jag också två solvärmepaneler. Dessa används i princip bara sommartid till tappvarmvatten.
Visst solvärmepanelerna är dyra och betalar sig kanske inte speciellt fort, men jag såg det mer som lite "sport" att försöka få ned elförbrukningen så mycket som möjligt och i princip slippa ha pumpen igång sommartid.
Har sänkt min elförbrukning till runt 12"kWh på ett 200kvm hus.
Så jag har inget negativt att säga om bergvärme, möjligen att det blir mycket pengar när man skall till.
Micke |
|
|
|
|
|
|
 |

|
Posted: 20:20:04, 07-02-2010
• |
|
|
Pumpa upp och bort grundvattnet känns sisådär. Det känns som om man då "bränner bort" grundvattnet.
Johanolof skrev: | | Varför ska du ha bergvärme? .... |
Det är inte alls säkert att jag ska ha det men jag överväger att borra en vattenbrunn under bygget (om man nu får göra det) och då finns tanken att dimensionera denna fär båda ändamålen.
Jordvärme kan vi glömma med en gång, jag har ingen mark till det. Och vill vill jag inte vara så hårt "bunden" till han som äger gärdet nedanför mig. Vill alltså inte gräva ner jordvärme i hans mark (vet inte ens om han skulle acceptera det). |
Volvo EC35 -01.
MB-Track 800 turbo -86.
Bigab 10-14 -07.
|
|
|
|
|
 |
Palm Location: Borås Joined: Jun 06 Posts: 433

|
Posted: 21:46:30, 07-02-2010
• |
|
|
Joe skrev: | Har en kollega som har ett annorlunda system.
Han pumpar upp grundvatten till en värmepump och sedan ut med vattnet i avloppet.
Det har fungerat på detta sätt i 10? år |
Farsan kör liknande system, fick ohyggligt massa vatten när dom borra vid husbygget för 30 år sedan och använde detta till en modifierad jordvärme, funkade kanon nu är dock anläggningen uppdaterad med ny värmepump som instället har en värmeväxlaren istället för att leda vattet direkt genom pumpen sen går det ut i en bäck igen bara. Har väl gått åt en sänkpump eller två på ca 30 år. Med nya pumpen och växlaren är det ännu effektivare än det gamla. |
 ---------------------------------------------
Andreas Palm Borås
|
|
|
|
|
 |
diskoper Location: Krusenberg Joined: Apr 07 Posts: 445
Maskin: Mecalac 8cxi Mercedes-Benz ACTROS 1835 Volvo FH 460

|
Posted: 22:43:17, 07-02-2010
• |
|
|
Pejreus skrev: |
Inte miljövänligt........?
|
Nej, bergvärme är inte per definition miljövänligt. Det är *miljövänligare* än direktverkande el eller olja, men om inte elen kommer från vind eller vattenkraft så är den inte förnyelsebar, och kommer elen från Vattenfalls kolkraft i Tyskland... Ja, jag eldar hellre med ved i så fall.
/per |
 Mecalac 8cxi -94
MB Actros 1835 -98
Volvo FH 460 -04
Nu har det köpts en Mecalac! (intern länk till ett annat ämne)
|
|
|
|
|
 |
Micke W Location: Tungelsta Joined: May 07 Posts: 48
Maskin: Åkerman H9 -74 nr: 172 MF 165 -70 Fordson Major -57 Kässbohrer SETRA 215 HDH

|
Posted: 02:56:22, 08-02-2010
• |
|
|
Det går aldeles utmärkt att ta vatten ur en energibrunn, förutsatt att förutsättningarna finns.
I min bergvärmeanläggning tar jag allt garagevatten från ett av borrhålen till bergvärmen, men jag har ett bra flöde igenom mina borrhål. Tar man upp vatten ur hålen tillkommer "nytt" vatten som minskar nedkylningen från värmepumpen. Förutsatt att man inte tar upp mer än vad hålet kan ge, annars sjunker vatten nivån med sämre verkningsgrad på borrhålet som följd.
Mina hål är borrade med 4 m mellanrum upptill men lutar ifrån varandra några grader. Jag funderade på att borra inne i garaget men tyckte att det blev krångligt att dels få ner slangarna men även att få upp dem i framtiden om det behövs.
Borra inte för lite, minimum 1 m aktivt hål per m2. När borraren väl är där är det billigare än att ta dit han en gång till. Förutse en tillbyggnad på huset. Och inte mer än 150m/hål, behövs mer borra ett hål till. Detta för att brinepumpen inte skall jobba mot förmycket tryckfall, brinevätskan blir mer trögflytande när den blir kall. Vid fler hål använd magnetventiler så att du bara använder ett hål åt gången då slipper man reglera hålen och det ena hinner återhämta sig medans det andra används.
Jag har även vacumsolfångare som skickar ner överskottet i borrhålet via en värmeväxlare men inte i första hand för att värma hålet eftersom jag har stora flöden rinner värmen till grannarna utan för att då kan jag ha en ordentligt stor solanläggning som inte riskerar att överhettas och gå i stagnation på sommaren men som fungerar bra större delen av året. Solen producerar varmvatten som prio 1 och värme som prio 2, och när tempen i solfångaren är för låg för detta så växlar den in på brinen via en brine acctank till värmepumpen som då får mycket varmare brine än bergets normala 5-6grader vilket höjer verkningsgraden på värmepumpen. Ungefär som en luft/vatten anläggning fungerar.
Det är viktigare än många tror att optimera och dimensionera kalla sidan maximalt för att få en bra verkningsgrad på värmepumpen.
Till sist, försök att köpa alla grejer från en leverantör så att den ene inte skyller på den andre när och om det inte funkar, jag valde Vissman pga detta då de kan leverera allt från ax till kaka samt att alla delar är separata, om något pajar bytar man bara den delen.
Detta var en liten del av mina ideer kring bergvärme, och det finns säkert andra med bra ideer oxå, bergvärme verkar vara ett outtömmligt ämne...
Lycka till. |
Last edited by Micke W on 08:37:58, 08-02-2010; edited 1 time in total
|
|
|
|
|
 |

|
Posted: 08:11:30, 08-02-2010
• |
|
|
1 m per m2 skulle i mitt fall innebära 3 borrhål eftersom jag inte vill borra ner till saltvattnet. Nåja, det ser jag inga konstigheter i.
Att jag funderar på att borra under grunden är för att det finns inga bra ställen runtom att borra. Runtom finns två tomtgränser, en lada, en grusplan, en nerfart och en till lada. Ja, ni ser, det är inte bara att börja borra så där utan vidare.
Därför var alltså tanken att borra under blivande grunden och sen bara gjuta in körbara brunnsbetäckningar över borrhålen. Rätt eller fel?
Jag kanske ska förklara att jag inte avser att värma med bergvärme från början. Jag avser att använda ved och pellets till värmning av verkstan.
Men jag vill nog gärna borra en vattenbrunn eftersom jag har sisådär med vatten på tomten. Har en grävbrunn, en borrbrunn och en spetsbrunn, alla fungerar men ingen av dom känns så där helt hundra året runt. Ska man då också börja ta ut vatten till tvättning vid en verkstad så kanske det skulle finnas en "backup" så att säga. Så då slog mig tanken att samtidigt förbereda för en framtida bergvärme bara utifall att. |
Volvo EC35 -01.
MB-Track 800 turbo -86.
Bigab 10-14 -07.
|
|
|
|
|
 |
63an Joined: Feb 09 Posts: 2839
Maskin: LM 218

|
Posted: 08:31:09, 08-02-2010
• |
|
|
| Funderar du på att borra så kontakta SGU o fråga efter kartor o förutsättningar, de har massor med uppgifter om markförhållanden o OM det finns berggrund under, de kan vara bara stenar i värsta fall, så gjorde jag, då kunde jag gå vidare o bestämma mej för bergvärme,6 meter o berget var på plats! Nu hade kommunen regler oxå, minst 100m till närmaste borrat brunn eller annan bergvärme, nu åkte tomtkartorna fram för ena grannen borrade brunn under garaget när han byggde, sen ut med GPS o fastställde borrhål, med de uppgifterna så gick jag vidare till kommun o entreprenör, Ingen har vart hit o kollat, de blev nog väldigt "impregnerade"! Är man värre än kommun så drar de sej tillbaka tydligen... |
|
|
|
|
|
|
 |
Micke W Location: Tungelsta Joined: May 07 Posts: 48
Maskin: Åkerman H9 -74 nr: 172 MF 165 -70 Fordson Major -57 Kässbohrer SETRA 215 HDH

|
Posted: 08:47:19, 08-02-2010
• |
|
|
| Jag grävde upp runt stålpipan ca 120 cm djupt och har mina borrhål under gamla A-brunnar på cementrör, till det jag tar upp vatten ur har jag en brunsring runt så att man kan gå ner och serva i framtiden. |
|
|
|
|
|
|
 |

|
Posted: 08:34:29, 09-02-2010
• |
|
|
| Nå Robben, har du plocat ner innefiltret o sanerat? Du har massor med kalorier att hämta där! |
|
|
|
|
|
|
 |

|
Posted: 09:50:38, 09-02-2010
• |
|
|
63an skrev: | | Nå Robben, har du plocat ner innefiltret o sanerat? Du har massor med kalorier att hämta där! |
Blev så mätt att jag inte behöver äta på flera veckor!  |
Volvo EC35 -01.
MB-Track 800 turbo -86.
Bigab 10-14 -07.
|
|
|
|
|
 |
Lars B Location: Sollefteå Joined: Apr 08 Posts: 2019

Maskin: Scania LS 110Super International H-30 B Brøyt X-20 Scania LS 75 Super 2st Bolinder-Munktell VHK 85

|
|
|
 |

|
Posted: 12:52:32, 09-02-2010
• |
|
|
Yeess!!! Bjud hem Arctic o motionera i huset så får du värme o trevligt sällskap! Två levande värmepumpare är inte att förkasta...  |
|
|
|
|
|
|
 |
|