@Conny: Ok. Tack för infon. Tror nog jag ska kunna
klämma dit lite större munkar tillsammans med fjädringen.
@moonshine: Tack för erbjudandet! Månne inte jag ska få nån sorts uträkning till stånd nu nån dag...
@Björn: Jädra spammare!
Här har jag satsat pengar i att få ett så bra 6x6 fordon som det bara är rimligt och möjligt, och så kommer du o föreslår 4x2!
(För den där är väl bakhjulsdriven som andra dylika större truckar?)
Annars verkar nog dom här Kockum 414 vara mer udda än vad jag först trodde. Under tiden jag letade dumper så stötte jag på tre st mer eller mindre på raken i Norge, och ska vi räkna Olle67´s så blir det ännu en till. Tror jag såg ännu en på blocket ett tag efteråt också, men sedan har det banne mig varit heldött! Kanske de dyker upp fler mot sommaren... Och nej, jag ska inte ha nån mer. Men det kan ju vara intressant i alla fall.
Nåja, nu börjar jag ha hjulkonverteringen klar. Framhjulen till vänster, köptes med Timberjack fälgarna på, samma hålmönster som på Kockum/Volvo!
Bakhjulen var "förstås" grövre än vad säljaren angav!
Ca 155cm!
Började med att plocka av bakhjulen...
For och demonterade dessa. Tanken var att bredda fälgarna...
... men insåg att det blir kanske lite väl jobbigt och vinsten med det tillvägagångsättet var kanske inte så självklar. I värsta fall kanske jag fått nått kast i fälgen eller annars
läckage eller annat problem.
Så jag köpte begagnade Volvo 17 tums fälgar som används till 23,5"
däck. Borde väl inte vara så svårt att sälja gammelfälgarna och -hjulen hoppas jag...
Så att... Nu har jag en del grejor till försäljning:
www.findit.fi/92069.htm
www.nettikone.com/807766
Kan nog fixa vilket hålmönster som helst på dom fälgarna, om så önskas.
De nybegagnade fälgarna hade förstås volvo mönster, så de skar jag ut och lät tillverka nya centrumdiskar på lokala plasmafirman. Blev 20mm 355 kvalitet, hoppas det håller... Bara 3-axlig skärmaskin så bonden hamnade att
försänka hålen själv...
Även ytterkanten fasades för att få ordentligt A-mått på fogarna.
Dags för inmätning och svetsning. Lite svårt att exakt veta vad däckenas exakta bredd blir med
luft i, men dessa borde inte "svälla" nämnvärt. Lämnar en 3-4cm frigång mot boggilådan, så blir de säkert bra. Själva offset måttet är kring 8 cm.
Ena sidan svetsad. Dags att svetsa andra sidan, på bilden syns en "kam" jag lämnat från gamla centrumet som jag skurit ur. Ingen stor justering av offset alltså, ca 20mm. Bra stöd till tallriken att svetsa i.
Svetsa, svetsa, svetsa...
...åsså lite "efter" bilder i följande inlägg...