Forumindex

ForumindexForumindexDownloads

Visa forum för datorns webbläsare

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenSvetsning

Svetsa spricka i ramen

102 inlägg • Sida 4 av 7
Diskutera svetsning här

ja-bond77

16:49:15, 04-03-2014

Du kan väl ta en bild på vad som är i vägen för en isvetsning av urtaget ifall du inte återmonterat hjul o grejer. Om det är bara nåt typ oljefilter som är i vägen så är det ju inte hela världen att flytta undan det nånstans skulle man tycka. Järn lider med tiden av materialtrötthet så man kan nog bra satsa på förstärkningar då man en gång håller på och svetsar för att få vettig livslängd på reparationen.
Här ska inte stå en massa gammalt skit när kronofogden kommer! ... "Stort är bra, större är bättre och för stort är precis lagomt" :mrgreen:
Mina projektbyggen...Min Youtube-kanal

2 personer gillar det här inlägget.



Anders Olsson nr:2

17:02:32, 04-03-2014

Och om du väljer att skära loss de nuvarande " förstärkningarna" och lägger förstärkningen där, tänk grovt material långt ned. Mot mitten gör den ingen nytta alls. Föreställ dig en H-balk, det är huvudsakligen flänsarna som skall ta kraften. Mvh Anders

danne mähl

18:33:39, 04-03-2014

Ok Bra info :thummar:
ska ta lite bättre bilder på hur det ser ut.
Det sitter lite saker innanför som är svåra att komma åt
Men det kanske går att sätta något lite stag (50x20mm) i nederkant.

jos4561 Tack för länken till Allmen svetsråd har bara kolla lite men verkar mycket intressant. :buga:
Det kan ha varit den som jag läste om rot med 2.5 hög A. Tror det var en H balk livet, som exemplet kom ifrån
Lite synd att det är mycke "raderat" i början av den tråden :sad:

Och om jag förstod ditt råd rätt så ska man hålla pinnen mera mot smältan och låta den skydda plåten eller hur man nu ska förklara det. Låta pölen bygga upp fogen typ :klia:

jos4561

07:07:35, 05-03-2014

japp precis så, då agerar "pölen" värme buffert, går du upp ovanför så har du bara kanten som ska ta all värme, ligger du rätt så har du smälta + kant och båda sidor av fogen tar emot värmen istället för bara ena sidan vid varje pendling. ang raderingen så var det tvunget av försörjningstekniska skjäl....
men det som behandlar pinnsvetsningen är kvar ograverat.
Det skulle vara brottsligt att utveckla saker så dom inte fungerar längre, och kalla det för framsteg.

Michael Meier

08:14:01, 05-03-2014

jos4561 skrev:....ang raderingen så var det tvunget av försörjningstekniska skjäl....


:svettas: gick det bra? inga bestående problem?
/Michael M

jos4561

14:39:34, 05-03-2014

verkar så.
Det skulle vara brottsligt att utveckla saker så dom inte fungerar längre, och kalla det för framsteg.

autorep

16:56:09, 05-03-2014

Har kör värre spalt än de dära.
Som jag ser det så finns det tre sätt att svetsa det.
Ett. bara pendla upp roten.
Två. pendla en sida åt gången och sen sätta kappskiva i och kappa upp ett 2.5 mm spår sen köra rot strängen
Tre. Pendla med en 2.5 mm pinne och använda en 2.5 mm pinne som man slå bort höljet på och använder som extra full typ som vid gas svetsning
Vevaxel slipning.
Cylinder borrning.
Toplocks renovering med mira centronic.
Portning och flödesmätning.
Svetsning Tig, Pinne, Gas, Mig/Mag
Motorbromsning 1300hp/ 14000rpm ÄR igång :)
http://Www.autorepmek.com
https://www.facebook.com/autorepmek

danne mähl

18:33:46, 05-03-2014

Har i går svetsat igen roten och lite till Gick väldigt bra
Men har lite annorlunda inställningar än tidigare
Kallare för bättre kontroll mm
Vart nog lite extra knepigt eftersom v-fogen vart mindre lyckad h sidan var det svårt med rätt vinkel (sitter broms och bakaxel i vägen) dessutom var det mera av en x fog längst in
Med facit på hand skulle man kanske ha tagit bort ännu mera

Pendla upp roten ?
Ska den buggas upp från kant till kant som en hängbro?
mätte upp spalten innan svets 15mm. Tyckte det var svårt att få smältan att ta i sidorna även om jag försökte vrida pinnen så att den pekar in i vinkeln (mycke flytta runt hantaget)
Har kanske missat något där

autorep

18:52:13, 05-03-2014

svårt att avgöra på bild, 15mm är svårt men inte omöjligt, om man inte fuskar lite :/ :klia:
hur man gör så blir det inge bra rot med skuren v fog utan den ska slipas helst fräsas fram
Då skulle jag köra typ en sida till åt gången tills jag har fått en lagom spalt men men du har löst det :thummar:
Vevaxel slipning.
Cylinder borrning.
Toplocks renovering med mira centronic.
Portning och flödesmätning.
Svetsning Tig, Pinne, Gas, Mig/Mag
Motorbromsning 1300hp/ 14000rpm ÄR igång :)
http://Www.autorepmek.com
https://www.facebook.com/autorepmek

danne mähl

19:40:49, 05-03-2014

Vid belastning vart sprickan över 3 mm

Bild

danne mähl

19:55:39, 05-03-2014

Dags att lägga igen

En del har föreslagit "svetsa igen utaget"där av denna bild :grin:
Är kanske inte helt lätt med förstärkning pga saker i vägen och service åtkomst
linjalen r för att ha koll så inte måttet blir för mycke fel (Länd)
Bild

Rot stöd fast 50x4mm plattjärn
Man ser början på roten
Bild

Roten lagd inte helt snyggt MEN...
Bild

Putsade bort en del med plasman kapen kom inte åt
har även börjat att bygga upp sträng nr 2
Bild

2:a strängen färdig. Kul ser ju till och med bra ut (i mitt mått mätt) :razz:
Bild

Några passeringar senare. Nu vart det kväll igen. Synd när det går så bra
Bild

2 personer gillar det här inlägget.

danne mähl

19:57:39, 05-03-2014

Kan man tillåta lite slag inneslutningar och porer om man inte svetsar på en rymdraket eller likande
Är inte elektroden starkare än grundmaterialet ?
OK48.00

danne mähl

20:02:33, 05-03-2014

Lite hjälp medel
Kamera är bra att använda minnet är så kort
se nedan

Hur var det nu jag mätte från vad och vad var måttet
Bild

"Pinnen" är vinklad 30 gr ut från munstycket på plasman och kan fungera som extra handtag för styrningen
Bild

2 personer gillar det här inlägget.

PerJohansson

20:14:54, 05-03-2014

En roterande fil på lämplig maskin är bra att ha när man ska slipa svetsar där inte vinkelslipen kommer åt.

1 person gillar det här inlägget.

autorep

20:27:38, 05-03-2014

Ser bra ut.
Slagg och porer är inte bra.

Prova och pendla inte mer än svets pinnens bredden och flytta snabbt från sida till sida ( då slipper du magen i mitten och stanna till när du vänder så slipper du svets diken och även slagg) och håll koll på smältan att den är med hela tiden och tvinga inte pinnen upp utan låt den följ smältan om du tycker att smältan inte vill vara kvar så sänk strömmen lite och inte för mycket ljusbåge.
Annars är det bara övning.
:)
Vevaxel slipning.
Cylinder borrning.
Toplocks renovering med mira centronic.
Portning och flödesmätning.
Svetsning Tig, Pinne, Gas, Mig/Mag
Motorbromsning 1300hp/ 14000rpm ÄR igång :)
http://Www.autorepmek.com
https://www.facebook.com/autorepmek