Forumindex

ForumindexForumindexDownloads

Visa forum för datorns webbläsare

ForumindexAdministrativtPappersexcersisen, ekonomi, försäkring och utbildningUtbildning

Yrkebevis/förarbevis

50 inlägg • Sida 1 av 4
Diskutera utbildning här

strand entreprenad

13:31:00, 10-04-2010

Efter att i 30 år (nåjadom första 5 innan man blev 18 fick inte räknas) men efter 25 år i diverse entreprenadmaskiner så i går kom dagen då man äntligen fått tummen ur röven och ska på validering som det fint kallas eller uppkörning som vi vanliga säger.

På förmiddagen skrev vi prov om allt man visste och inte visste, mycket säkerthetsfrågor och en del praktiskt om jordarter och olika typer av ballast.
Efter lunch gick vi ut och fick avlägga prov på grävmaskin,grävlastare, lastmaskin (gods och annläggning) samt teleskoplastare. Vi var 10 stycken som svettades i det gråkalla vädret och vissa klara uppgifterna galant och andra trodde kanske det varen utbildning för att lära sig köra maskin istället för uppkörning.

Men hur som helst kraven var rätt hårda och den här utbildaren släppt inte igenom några som inte verkligen kunde hantera maskinslagen.

Det kändes bra för tidigare har jag hört dom som mer eller mindre sovit sig igenom en dag och ändå fått yrkesbevisen.

Nu gäller det bara att räkan timmar och få ihop 4200 timmar per maskinslag för att få beviset ananrs blir det utbildningsbok.

Ville skriva av mig lite om det här om någon undrar nått frågan har ju varit uppe ibland .
Jag kanske kan svara på några frågor nu om någon undrar nått om det här.



Harley75

14:53:38, 10-04-2010

Får du inte tillgodoräkna dig allt du gjort tidigare?? Det känns ju som att med dina 30år så skulle du ju inte behöva ytterligare 4200h för att få yrkesbevis.

strand entreprenad

14:58:32, 10-04-2010

Jo visst får jag det. men jag måste ha någon som kan intyga att jag hardom timmarna.menska nog lösa sig.

patrik h

15:18:03, 10-04-2010

det är väl 4200 timmar totalt...?
HUDDIG 1260B-2010 UTRUSTAD FÖR JÄRNVÄGEN, 2000lift + DIV. REDSKAP

http://www.123minsida.se/patriksgrav

strand entreprenad

15:20:41, 10-04-2010

jaha 4200timamr totaltdåvardet ju inte så svårt att ordna

Robban_C

15:37:37, 10-04-2010

Och vem intygar sånt?
För den som har jobbat 4200 timmar som anställd så är det ju inga konstigheter men för de som kört i egen regi är det värre. Ska man intyga åt sig själv?

Var gjorde du provet? Dvs för vilken utbildare?
Det där teoriprovet, hur är det? Måste man göra 100% rätt? Är frågorna väsentliga för ämnet eller handlar det en massa om hur snickaren ska göra takstolar? Det har i alla fall pratats om det i andra trådar.
Har slutat på forumet!

deex

15:40:43, 10-04-2010

När jag tog förarbeviset för lastmaskin tidigare i år så kunde chefen om du var anställd eller din revisor eller liknade intyga om man var egen.

Glöm inte bort att det är alla timmar du har sysslat med maskinen, även när du reparerar maskinen inte bara kör.

Så förklarade utbildaren det för mig.

patrik h

16:08:18, 10-04-2010

deex skrev:När jag tog förarbeviset för lastmaskin tidigare i år så kunde chefen om du var anställd eller din revisor eller liknade intyga om man var egen.

Glöm inte bort att det är alla timmar du har sysslat med maskinen, även när du reparerar maskinen inte bara kör.

Så förklarade utbildaren det för mig.


Även när du bara står och tittar på.
Vad jag vet så kan i princip vem som helst intyga det.
Du skriver då på ett papper där man uppger de timmar man kan intyga att man vet att du har kört, namn personnummer/org.nr. mm som sen skickas in till BYN eller TYA, kommer inte ihåg vilket men det är ovesentligt vilket.
HUDDIG 1260B-2010 UTRUSTAD FÖR JÄRNVÄGEN, 2000lift + DIV. REDSKAP

http://www.123minsida.se/patriksgrav

strand entreprenad

16:17:47, 10-04-2010

Robban din revisor kan intyga eller funkar om du har nånkolega du kört tillsammans med som kan intyg du drivit eget och kört maskin tillräckligt många timmar.
Inga takstolar i domproven vi gjorde mycket säkerhetsfrågor en delmaskinfrågor och ganska mycket frågor rörandejordarter ballastmaterial en del om avvägning var igentligen inga frågor som inte var relevanta. 60 frågor per maskin och max tolv fel fick man ha. normalkunniga som hållit på några elelr fler år hade ungefär 5-7 fel.
Fast tyvär hade viju dom med som inte hade koll på nått och var faktiskt samma som inte hade någon maskinvana heller.
Lite konstigt att lägga en massa pengar på en uppkörning när man knappt inte kört maskin förut.
Vi använde min grävmaskin en annan kille höll med lastmaskin och så vidare. och som en av deltagarna sa den här grävarn var mycket snabbare en min poclin från 73 som jag har hemma. frågan är ju vad man gör på en sån uppkörning om man endast har den lilla erfarenheten att gräva lite på tomten med en sån maskin.

ska kolla upp vad företaget heter tror jag fick nått visitkort av kursledaren.

Bild Tillägg efter 14 minut(er):

Vi samla altså ihop ett gäng på tio pers och tog hit utbildaren. Företaget heter motivera utbildningar.

kali

17:41:52, 10-04-2010

Strand entreprenad,

Annars blir det utbildningsbok?

Är det inte så att du har gått en validering för jordförlyttande maskiner samt teleskoplastare? Dvs du har nu erhållit bevis på din maskinkunskap och därför fått ett sk utbildningsintyg för ovan nämnda maskinslag?

För att nu samla timmar behöver du väl en utbildningsbok?

Varför jag frågar är att jag har just gått en maskinförarutbildning, har kört förut och har timmar som kan styrkas men får bara använda 300 av dessa, FÖRUTOM de 4200 timmarna jag skall bokföra i min utbildningsbok.

En annan sak kan vara bra att känna till är att YTP provet är dispens satt just nu ett år framåt för maskinförare, just pga dålig anpassning gentemot maskinförar skrået.

Har man utbildningsbok med ifyllda timmar så skicka in den till ME "egen region" och få yrkesbeviset utan att behöva göra det sk YTP provet.
Mer info på Byggnadsindustrins Yrkesnämnd http://byn.se/byn/om-byn/overenskommelse-ytp.asp

/kali
Senast redigerad av kali 17:49:56, 10-04-2010, redigerad totalt 1 gång.

strand entreprenad

17:50:50, 10-04-2010

Ja har man inte timmarna så blir det utbildningsbok helt riktigt.

Bild Tillägg efter 4 minut(er):

Jo det stämmer att det var en validering.
Blev man godkänd skulle bekräftade timmar med underskrift skickas in och därefter får man yrkesbeviset eller om inte timmarna räcker utbildningsboken.
Det här var TYAs men är väl ingen större skillnad vad jag förstår.

kali

17:59:43, 10-04-2010

Strand,

Jag förstår att du har timmarna men inte.... *ler*

Det jag inte förstår är tex varför du ska behöva 4200 timmar per maskinslag? Jag behöver bara 4200 timmar totalt för alla maskinslag som står på mitt utbildningsintyg, dessa intygade i utbildningsbok.

Jag är sk lärling i yrket enl BYN TYA RYK och ME. DU verkar mer erfaren och borde kunna intyga dig förbi lärlings statusen, då tror jag att dina intygade timmar behöver vara 8000 timmar, detta enligt ME Nord.

/kali
Senast redigerad av kali 18:15:10, 10-04-2010, redigerad totalt 3 gånger.

strand entreprenad

18:04:45, 10-04-2010

Ja jag börjar med tro att jag missuppfatta det hela och att det räcker med 4200 timmar totalt ska kolla upp det på måndag.

5.2 racing

18:35:43, 10-04-2010

Lyssna på Kali. :thummar:
JUST
DO
IT

Andersson Pontus

21:08:41, 10-04-2010

Ganske säker på att det är 4200 tim jag med. Letade nämnligen upp min bok i veckan för att skriva i ett par års körning till.

Men det är indelat i olika klasser olika maskintyper. Men det är bara skriva alla klasser du kört. Det behövs inte spesas in antal timmar per klass.

Om jag inte minns helt fel med står det bara 1,5år daglig körning eller om det var antal månader tom. Ska bara be chefen skriva in 3,5 år för han med så ska jag skicka in mitt med!
Svab sekten " Goooa gubbar "

Fall ned på knä inför Sveriges Elit
Som fostrats utav diesel, blodigt kött och hembränd sprit.