Forumindex

ForumindexForumindexDownloads

Visa forum för datorns webbläsare

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenSvetsning

Svetsa skopstål/byte skopstål

160 inlägg • Sida 1 av 11
Diskutera svetsning här

danne mähl

00:13:27, 14-03-2014

Ska byta skopstål på skopan och behöver råd och tips på hur man ska/kan göra
har lästa många olika saker här på forumet. Men hur man best svetsar den tycks saknas
Kanske beror på att jag inte har hittat info om det än.

Vissa rek att man för bokar stålet. Svets under först
andra att hel svetsa från mitten och ut varannan pinne åt höger/vänster
Det står det en del om även om jag inte blir klok på vad som funkar best eller om det är frågan om tycke o smak

tror jag har Hardox 450 stål
som ska fogas med en x-fog 2mm brätt och lika hög (mitten) vinkel på 60gr
Plasma som får fixa vinkeln sen slipa bort utan för kväve ska bort innan svets (blir kväve överskott efter plasman)

Har 48,00 och 43,32 pinnar att till gå

Så ser min plan ut så långt och här bild på plåten
Bild



autorep

11:58:20, 14-03-2014

Jepp det är hardox 450 som ligger på bilden.
Rek är att förvärma upp till 200 G om du svetsar med ok 48.00 och vill du slippa att förvärma så skulle jag rekommendera ok 68.81 eller motsvarande, men är inte så lätt att svetsa med i alla lägen.

Ok 68.81 har
Sträckgräns på 610 mpa.
Brottgräns på 790 mpa.
Förlängning på 22 %.

Ok 48.00 har
Sträckorna på 445 mpa.
Brottgräns på på 540 mpa.
Förlängning på 29 %.
Vevaxel slipning.
Cylinder borrning.
Toplocks renovering med mira centronic.
Portning och flödesmätning.
Svetsning Tig, Pinne, Gas, Mig/Mag
Motorbromsning 1300hp/ 14000rpm ÄR igång :)
http://Www.autorepmek.com
https://www.facebook.com/autorepmek

danne mähl

19:20:06, 14-03-2014

Nedrans :sad:
48 finns redan sen tidigare
förvärmingen blir kanske svårt att få till
Men bra att veta hur man i alla fall borde göra

Tomasb

20:03:51, 14-03-2014

Jag svetsar alla skopor med 48 or utan förvärmning, 21 tons maskinvikt professionell användning. Så nog tror jag att det håller allt..

danne mähl

20:05:48, 14-03-2014

Vad bra
Förstår att det beror mycket på den om svetsar haha
Har du några andra tips

Tomasb

20:07:03, 14-03-2014

Nä jag svetsar nog mer amatörmässigt än dig men än så länge håller det :grin:

Åsa-Nisse

20:20:01, 14-03-2014

Sprid svetsarna så du får jämn värme i stålet. Det kompenserar förvärmning till en del, men har du en gasol eller skärbrännare så gör det inget att elda lite.

danne mähl

20:22:15, 14-03-2014

Brukar sprida svetsen Men hittade i en annan tråd svetsa från mitten och under först
vet bara inte om jag vågar chansa på det

fzr100089

07:57:26, 15-03-2014

Förvärming viktigast vid häftning

danne mähl

11:55:01, 15-03-2014

Ska försöka ta bilder och visa hur det går fel o brister under arbetesgång
samma typ av tråd som denna (Var en del som gillade den)
Svetsa spricka i ramen

jörgen.ottosson

12:56:03, 15-03-2014

olika metoderna att svetsa .....beror oftast på om man vill vända på skopan flera gånger underarbetets gång eller om man vill försöka slippa det. Min uppfattning är att det handlar om flera fungerande vägar till samma mål.
Deus ex machina

danne mähl

13:17:02, 15-03-2014

Är lat vill inte jobba i onödan
Men vill inte ha en sned skopa eller att den går sönder på en gång
Lutar åt att vända många gånger. Ser man att det börjar skeva vända typen

JHM

13:26:49, 15-03-2014

fzr100089 skrev:Förvärming viktigast vid häftning


Motivera gärna det.

jörgen.ottosson

14:20:09, 15-03-2014

danne mähl skrev:...
Men vill inte ha en sned skopa eller att den går sönder på en gång
Lutar åt att vända många gånger. Ser man att det börjar skeva vända typen


Det är det som är tricket, antingen vet man av erfarenhet hur mycket det kommer att skeva och att man kan dra till baks det med nästa fog (eller rikta med värme) av erfarenhet.....eller så håller man koll så det inte drar i väg för långt och så vänder man.
Deus ex machina

danne mähl

14:23:22, 15-03-2014

jörgen.ottosson skrev:
danne mähl skrev:...
Men vill inte ha en sned skopa eller att den går sönder på en gång
Lutar åt att vända många gånger. Ser man att det börjar skeva vända typen


Det är det som är tricket, antingen vet man av erfarenhet hur mycket det kommer att skeva och att man kan dra till baks det med nästa fog (eller rikta med värme) av erfarenhet.....eller så håller man koll så det inte drar i väg för långt och så vänder man.


känns som en jobbigare väg att vända hela tiden
Men säkrare tror det blir den metoden. Ska bara vara rädd om fingrar och tår