Tror nog att Kineserna kan om de måste. Men mycket Kinatillverkat skräp är inte tillverkarens fel. Ofta går det till så att en firma med försäljningsambitioner skickar en originalvara och ber att få den kopierad, till lägsta möjliga kostnad och så likt originalet som möjligt men därutöver är kvalitetsanspråken mycket små om kvalitet kostar extra.
I släpvagnsbranschen har vi ett ganska typiskt exempel, små fjädrande
låsbleck i plåt för att låsa bromsbackar i hjulbromsarna. De som i dag erbjuds av både "bildelsvaruhus" men även av den största distributören av "piratdelar" till släpvagnar är både små och låsbleck, men knappast fjädrande! Praktiskt taget varje vecka får vi byta bromsbackar på vagnar som helt enkelt lossnat från sina
monteringsdetaljer. Tar man ett original låsbleck och bryter i det så är det fjädrande och de i lågprisländer tillverkade blecket är helt utan fjädrande egenskaper men går utmärkt att forma om för hand till valfri design.
Men bryter man inte i de så är de omöjliga att skilja från originalet. Och det egendomligaste är att originalet som funnits i 30 år och alltid funkat utan problem är så billiga att man inte fattar att det ska bli någon företagsekonomisk vinst att kopiera dessa, men om man nu inte kommer över originalet, hur många ören dyrare / st skulle det bli om man tog fram en kopia som var användbar i praktiken också.
Men inte är det "Kinesernas" fel i varje fall att sådant skit marknadsförs!
Min övertygelse är att när det gäller säkerhetsrelaterade delar till fordon så skulle det till någon slags kvalitetssäkring på "piratdelar", man borde inte kunna marknadsföra vilket skit som helst där utan att garantera säkerheten för brukaren.
Som det är i dag garanterar man produkten så till vida att den byts ut om den "går sönder" under garantitiden, men samtidigt friskriver man sig för alla tänkbara följdskador. Det är ju jättebra att få som i detta fall en produkt för en femma utbytt på garantin och samtidigt få köpa nya bromsbackar för en tusenlapp!