Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumLastmaskinerHjullastare/minilastare

Case W20 + Volvo N86 = Sant?

93 inlägg • Sida 2 av 7
Diskutera hjullastare och minilastare här

jon anders olsson

#16 » 23:54:45, 08-04-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

är de inte ett kugghjul som driver pumpen :klia: isåfall är de bara att göra en plåt som lock för hålet :)
Kan man inte göra de med mindre maskin bör man låta bli!
Användarvisningsbild
jon anders olsson
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:56:17, 15-07-2007
Ort: Storvik
Sverige
Maskintyp: Redskapsbärare
Maskin: Maskiner hemma:
Holder C9700H -98
Egholm 2100 -01



JohnOlof

#17 » 08:33:50, 09-04-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag funderar, packningen till transmissionspumpen, hur känsligt är det med den egentligen? 400 riksdaler för en pappbit är ju inte så roligt. Kan man inte göra en egen eller är det dumt? Trycket blir ju förvissa ganska stort i en pump men hur mycket sämre blir en egen packning jämför med en köpt packning?
JohnOlof
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:22:31, 18-07-2009
Ort: Sörmland
Sverige
Maskin: TGB 11, Volvo BM 650
KrAZ 255, Lokomo 928 T
KL-130, KL-520, Hakotrac v490

jon anders olsson

#18 » 08:49:16, 09-04-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

JohnOlof skrev:Jag funderar, packningen till transmissionspumpen, hur känsligt är det med den egentligen? 400 riksdaler för en pappbit är ju inte så roligt. Kan man inte göra en egen eller är det dumt? Trycket blir ju förvissa ganska stort i en pump men hur mycket sämre blir en egen packning jämför med en köpt packning?
Inge sämre alls skulle jag säga om du har samma typ av packningsmaterial som orginal :)
Kan man inte göra de med mindre maskin bör man låta bli!

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
jon anders olsson
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:56:17, 15-07-2007
Ort: Storvik
Sverige
Maskintyp: Redskapsbärare
Maskin: Maskiner hemma:
Holder C9700H -98
Egholm 2100 -01

Lars B

#19 » 09:08:20, 09-04-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

jon anders olsson skrev:
JohnOlof skrev:Jag funderar, packningen till transmissionspumpen, hur känsligt är det med den egentligen? 400 riksdaler för en pappbit är ju inte så roligt. Kan man inte göra en egen eller är det dumt? Trycket blir ju förvissa ganska stort i en pump men hur mycket sämre blir en egen packning jämför med en köpt packning?
Inge sämre alls skulle jag säga om du har samma typ av packningsmaterial som orginal :)


Har du bara tillgång till den gamla packningen och vet på ett ungefär hur tjock den var i original så bör det gå bra om du skaffar packningspapper av bra kvalité!
Men har du inte någon gammal förelaga så se upp om tätytan kan innehålla kanaler osv som kan blockeras. Vet ej heller om packningstjockleken är en del av något spel dvs fungerar som schims i pumpen?

MVH /Lars
Användarvisningsbild
Lars B
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:29:05, 18-04-2008
Ort: Sollefteå
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Scania LS 110Super
International H-30 B
Brøyt X-20
Scania-Vabis L 71 Regent
Scania LS 75 Super 3st
Bolinder-Munktell VHK 85
Nuffield 10/60
Volvo T-22

löviksbon (trådstartaren)

#20 » 14:40:00, 09-04-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det var just det jag tänkte. Pumpen är ju stål mot stål i kuggarna så jag vill vara säker att det är rätt tjocklek för spelets skull.
Försäljaren hade inte packningen hemma så han kunde inte mäta den heller. Men ni kan vara säker på att jag kommer mäta tjockleken på den nya innan den monteras.
löviksbon
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:46:18, 07-01-2009
Ort: Höga Kusten
Maskintyp: Traktor
Maskin: CASE W20
Valmet 505

löviksbon (trådstartaren)

#21 » 15:31:49, 10-04-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Idag kunde jag låna baklastaren, gick lite bättre. Så nu är motor och converter på garaget i väntan på rengöring. Synd man jobbar så jag inte kunde fortsätta idag.
Bild

Bild
Tack gud för goda grannar. Tjoppen styr och ställer med järnhand.
löviksbon
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:46:18, 07-01-2009
Ort: Höga Kusten
Maskintyp: Traktor
Maskin: CASE W20
Valmet 505

löviksbon (trådstartaren)

#22 » 11:18:08, 16-04-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Dags att komma med lite nyheter om projektet. Jag har inte skrivit på några dagar för det har varit full fart till sent på kvällarna.
Jag transporterade motor och converter till vårat lokala bussgarage där familjen som äger det är så j*vla trevliga och schyssta så jag vet inte vad jag och bror skulle gjort utan dom. All tack och heder åt dom.

Bild
Här är en bild på den gamla TD70E:n som satt i traktorn. Vevstaken verkar gått av och visspat runt några varv. Ska tro att det levde om ganska bra :lol:

Bild
In med motorn i garaget och börja med en rejäl motortvätt. Vilket börjar med manuell skrapning för fy fan vilket lager med skit det var.

Bild
Sen blev det ett antal omgångar avfettning, borstning, stålborstning och högtryckstvätt.

Bild
Den trogna följeslagaren Sigge tar en time out. Ni kan tro att tjejen var nöjd när husse kom hem med en svart istället för vit hund :slag:

Bild
Tillslut blev motorn ren. Dags att börja demontera lådan, svänghjul och kåpan

Bild
Kåpan från gamla motorn monterad. Det var i stort sätt samma kåpa men den gammla var modifierad med hål för att bulta fast flexskivan i svänghjulet.

Bild
Generatorn fick också en översyn och rengöring då isoleringen på kablarna försvunnit, fettet i lagrerna var torrt och stelt och den var skitig som jag vet inte vad.

Bild
Motor och converter tillsammans som ett nykärt par i älsskog. Notera det nysvettsade motorfästet för att få det hela i våg.

Bild
Här ska jag nu försöka bulta fastflexdisken mot svänghjulet med tio stycken bultar. Började med att fästa najtråd i bulten som säkerhet och skruvade fast med med fingrarna. Nu upptäcker jag att det är för trångt att få på microlock nyckeln. Får istället ta ett tag, vända nyckeln ett halvt varv och ett till tag. Repetera. :x

Bild
Ny taktik. Ståltråd som säkerhet och trä microlock nyckeln förbi bultskallen. Nu gick den dit.

Bild
Fortfarande små slag men betydligt bättre.

Bild
Nu skämms motorn bort :mrgreen: Internationals Motorfärg Penta grön. Tyvärr räckte inte en burk riktigt till då mycket färg försvann i luften innan vi upptäckte att kompressorn stod på 10 Bar. Och international har slutat tillverka sin motorfärg.

Bild
Så andra lagret fick bli BM grön som blandades till av butiken.
Visst blev hon fin!

3 personer gillar det här inlägget.
löviksbon
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:46:18, 07-01-2009
Ort: Höga Kusten
Maskintyp: Traktor
Maskin: CASE W20
Valmet 505

PerJohansson

#23 » 11:31:09, 16-04-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tjusigt! :thummar:
PerJohansson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:56:29, 15-08-2009
Ort: Fageråsen
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ferguson TEA 20
Ursus 385 De Luxe -80
SL55

LeifAndersson

#24 » 11:45:53, 16-04-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu ser den dyr ut. :grin: Och som en riktig traktormotor.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

löviksbon (trådstartaren)

#25 » 14:21:54, 19-04-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu är convertern också ren, snygg och nymålad.
Bild
Bild

Vi plockade även isär bromstrumman till handbromsen och gissa om den var dumt konstruerad :eek:
All växellådsolja började störta ut så det blev att snabbt hitta ett kärl. Ingen skada skedd då oljan ändå skulle bytas.
Bild

Fick då även chansen att torka ren sumpen, bra då jag misstänker att lådan varit renoverad. Och det var en hel del skit och spån.
Bild
Bild

Sen lyfte vi ut hela spektaklet så att ägarna kunde få tillgång till sitt garage igen.
Bild

Bild Tillägg efter 16 minut(er):

Idag så stod jag och kollade på gamla motorn och lade märket till att oljetråget såg väldigt lågt ut. Och mycket riktigt så är det modifierat.

Gamla oljetråget går med största sannorlikhet att flytta över men frågan är om röret till pumpen bara går att korta eller om det måste svetsas eller alla andra tänkbara problem med detta.

Någon med erfarenheter från liknande motor?
löviksbon
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:46:18, 07-01-2009
Ort: Höga Kusten
Maskintyp: Traktor
Maskin: CASE W20
Valmet 505

Roland Nyberg

#26 » 21:59:16, 19-04-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ditt projekt ser så spännande ut. Vi följer dig med stort intresse. Det blir ju så fint!

Roland
Roland Nyberg
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:06:57, 12-11-2006

Lindvall Hans

#27 » 13:35:30, 21-04-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du flyttar över tråget, sugröret (med sil) och oljestickan från den gamla
motorn.
Jag har gjort ett motor byte i min Fiat Allis,( D50 motor) och där var tråget
modifierat på samma sätt som i din D70.
Det är jobbigare att vara slö än flitig !
För är man slö så är allt jobbigt.
Användarvisningsbild
Lindvall Hans
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 12:25:15, 31-10-2009
Ort: Malmö
Maskintyp: Hjullastare

jonas.rahm

#28 » 19:23:29, 21-04-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Läckert :grin:
Trampa ur om du får sladd.
jonas.rahm
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 12:49:53, 02-11-2009
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: h7mb

löviksbon (trådstartaren)

#29 » 22:33:11, 21-04-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Perfekt.
Var rädd att det skulle bli en massa bråk med det där. Var ju så nöjd att jag var klar för att lyfta i motorn, och sen såg jag modifieringen.
löviksbon
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:46:18, 07-01-2009
Ort: Höga Kusten
Maskintyp: Traktor
Maskin: CASE W20
Valmet 505

löviksbon (trådstartaren)

#30 » 10:54:24, 23-04-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Var till sundsvall i går och tänkte passa på att hämta ut bromsklockan från NTC AB. Tyvärr hade vi missförstått varandra så han trodde jag bara skulle ha (huvudbromscylindern) utan själva klockan. Så med klockan blev det 6000:-.
Det blir till att jaga begangnade klockor från lastbilar istället.
Senast redigerad av löviksbon 10:55:11, 23-04-2010, redigerad totalt 1 gång.
löviksbon
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:46:18, 07-01-2009
Ort: Höga Kusten
Maskintyp: Traktor
Maskin: CASE W20
Valmet 505


Återgå till Hjullastare/minilastare

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se