Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexDiverseSnick Snack

Dagbok/maskinister

2828 inlägg • Sida 36 av 189
Hit hör allt som ej passar in i något av de andra forumen ...

Robban_C

#526 » 23:28:27, 09-05-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Idag har jag grävt av en vattenledning (PEM32). Ojoj vad det blev blött! Panikstänga av, skaffa PRK och mer ledning, äta hamburgare, skarva och sen var allt som det ska igen. Förutom att det var sjöblött i botten på schaktet.
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17



Lars-Gunnar Åström

#527 » 03:13:16, 10-05-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

AntonNormark skrev:
Lars-Gunnar Åström skrev:Martinssons Sågverk är det inte det som ligger i byn Bygdsiljum? Om det stämmer är det väl ingen stad. Jag vet för jag har varit där eller är det f.d Wallmarks såg du avser?

Jag är en stolt Västerbottning av födseln men bosatt i Sundsvall :smile:


Det är sågen i kroksjön jag avser.. martinssons/wallmarks. Är själv uppväxt i kroksjön. Vart är du från?

Rille: Dom där är inte så tokiga att köra, har bara lite svårt för maskiner som svänger på "fel sida".
Föredrar dock Wille framför Lundberg, då wille har utsvängda lastarmar, vilket ökar sikten markant, sen är dom bättre på lite fler punkter med. nu är det där ju en äldre modell men..


Anton N

Jag är uppväxt i Hällnäs där de hade Sanatoriet förr. Mina släktingar är bosatta i Skellefteå och min sambo har en vänninna som kommer från Bygdsiljum. I Hällnäs finns en såg som numera är assimilerad med Martinsson såg. I ungdomens dagar arbetede jag på Hällnäs såg som då hade andra ägare. Kroksjön känner jag till.

Lars-Gunnar
Volvofrälst är den som föredrar Volvo framför Scania
Volvo saved is he as prefer Volvo in front of Scania
Användarvisningsbild
Lars-Gunnar Åström
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 00:41:16, 28-09-2006
Ort: Sundsvall

Holger

#528 » 08:29:46, 10-05-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sebastian skrev:
nej jag har inga filmer, det är ju svårt att va utanför och filma samtidigt som man kör men jag ska försöka fixa så småningom

Radiostyrning? :mrgreen:
Visserligen 100 laxar till men de e nog värt de!

Javisst! Tänk, du kan ju lägga upp filmer här! Det är säkert värt mer än 100 strömmingar! :mrgreen:
Användarvisningsbild
Holger
Webmaster
Webmaster
 
Blev medlem: 10:54:48, 12-10-2003
Ort: Hannover
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Test

Tomasb

#529 » 08:52:41, 10-05-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är ganska säker på att man behöver två händer även på radiostyrning :grin:
Användarvisningsbild
Tomasb
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:39:10, 10-04-2005
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)

Holger

#530 » 09:10:27, 10-05-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo, men 100 torskar ... det är ju ingenting! :lmao:
Dessutom kan du ju hålla kameran med tänderna!
Användarvisningsbild
Holger
Webmaster
Webmaster
 
Blev medlem: 10:54:48, 12-10-2003
Ort: Hannover
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Test

Anton

#531 » 09:18:35, 10-05-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag tror att mitt förslag om att ha kameran som pannlampa är nog bäst.

Att hålla den i tänderna!! jag vet inte om dom håller :grin: :???:

/Anton!!
Shop : www.gremminger.se
Kolla http://www.gremminger.se

Textiltryck&Dekaler
Användarvisningsbild
Anton
Grundare
Grundare
 
Blev medlem: 18:08:03, 11-10-2003
Ort: Skeppshult/Sverige
Sverige

Holger

#532 » 09:21:18, 10-05-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Att hålla den i tänderna!! jag vet inte om dom håller

Tänderna eller mobilen?

Dessutom: läbbigt att stoppa den i fickan när man har dräglat på den i flera minuter! :lmao: :lmao: :lmao: :lmao:

Men men, som Rille sa: :back_to:
Användarvisningsbild
Holger
Webmaster
Webmaster
 
Blev medlem: 10:54:48, 12-10-2003
Ort: Hannover
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Test

Rille

#533 » 13:05:49, 10-05-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Wohoo nån som håller med mig att hålla sig till ämnet :razz: Kört 411 idag. Var ju bara tvungen ta några foton på den när man har ny kamera, Har inte testat med den än så. Och nog blev det bra :smile: Men eftersom man bara kan lägga upp bilder på 150kb här lägger jag i Albumet för annars blir det sämre skärpa om jag ska minska dem från 2mb till 150kb!

http://www.maskinisten.net/album_showpa ... ic_id=2963
http://www.maskinisten.net/album_showpa ... ic_id=2961
http://www.maskinisten.net/album_showpa ... ic_id=2962
Användarvisningsbild
Rille
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:32:16, 24-11-2006
Ort: Korpilombolo
Maskintyp: Hjullastare

Lars Eng

#534 » 17:08:14, 10-05-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

tänkte jag skulle slänga in ett inlägg jag med, har gjort nå vettigt för första gången på månader.. krattat lite åt en kompis, "bara en täkt" träningverk i morgon är en självklarhet.. :grin: fick köra sveriges fräshaste 4300.

sen fick jag ett brev på posten idag från sveaskog, dom hade vart å plåtat mig på sågen och jag fick en helsida.

http://www.sveaskog.se/upload/PDF/VHR2006.pdf
sida 43 är jag med på.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Lars Eng
Grafiker
Grafiker
 
Blev medlem: 15:56:26, 10-10-2006
Ort: Färila
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: H1

Rille

#535 » 18:09:52, 10-05-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lite tillrättavisning här då. Sidan 41 stämmer nog bättre med Volvo L180E High-Lift. På pappret står det 41 men när man drar ner till rätt sida är det 43 enligt listan
Användarvisningsbild
Rille
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:32:16, 24-11-2006
Ort: Korpilombolo
Maskintyp: Hjullastare

kalle kula

#536 » 18:44:45, 10-05-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sebastian skrev:
nej jag har inga filmer, det är ju svårt att va utanför och filma samtidigt som man kör men jag ska försöka fixa så småningom

Radiostyrning? :mrgreen:
Visserligen 100 laxar till men de e nog värt de!
eller också ett kamera stativ :wave:

MVH Sebastian


jag använder båda händerna även med radiostyrningen 8)
Användarvisningsbild
kalle kula
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 08:29:45, 11-12-2006

Rille

#537 » 19:04:02, 10-05-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jaså du har Radiostyrning på den. Sånt vore roligt att testa :razz: Är det två joystickar på den och precis samma funktioner som med joystickarna i hytt?
Användarvisningsbild
Rille
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:32:16, 24-11-2006
Ort: Korpilombolo
Maskintyp: Hjullastare

kalle kula

#538 » 19:28:14, 10-05-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Rille skrev:Jaså du har Radiostyrning på den. Sånt vore roligt att testa :razz: Är det två joystickar på den och precis samma funktioner som med joystickarna i hytt?


ja det är två minispakar men istället för vippor på sidan som på en vanlig minispak så vrider man på toppen för extrafunktionerna+att man har en massa knappar och brytare för att få till alla funktioner,det är ganska svårkört till en början eftersom när du ställer dig bakom skopan så blir funktionerna åt fel håll så att säga men man vänjer sig :mrgreen:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
kalle kula
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 08:29:45, 11-12-2006

Robban_C

#539 » 22:17:23, 10-05-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nån som har varit med om följande:
Igår frilade jag en teleledning runt kåken. Styv lera och jag var mycket försiktig. Det låg för övrigt en planka ovanpå ledningen.

Hursomhelst så handschaktade jag för att frilägga ledningen. Fyllhammare, slunga och skyffel. Mycket försiktigt. Inget drag och slit i ledningen alls. Men likför*annat dog telefonen. Och ledningen ser ut som helt ny om man tvättar bort lerresterna. Inga synliga kläm- eller tryckskador alls. Ledningen låg för övrigt direkt i leran, inga rör eller kabelslangar (kåken är byggd 1949 eller nåt sånt).
Nån som varit med om att ledningarna tackat för sig utan några synliga spår?

Läget nu är att kunden väntar på att Telia ska höra av sig. Kan dom mäta var kabeln är skadad? Vet vi bara var så är det ju lätt att skarva med en ubåt.

Är inte så sugen på att byta hela längden eftersom kabeln passerar under fyllningen från dräneringen. Och detta är typ 8 meter in på tomten. 2,5 meter makadamhög och 5,5 m fyllning som måste passeras innan man kan börja gräva bort den där högen fyllning med grävaren. Och fyllningen är alltså styv lera uppblandat med mindre sten. Inte så kul att handgräva.


Jag är mycket tacksam för tips och idéer.
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

håkan öhlund

#540 » 22:33:11, 10-05-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Robban_C skrev:Nån som har varit med om följande:
Igår frilade jag en teleledning runt kåken. Styv lera och jag var mycket försiktig. Det låg för övrigt en planka ovanpå ledningen.

Hursomhelst så handschaktade jag för att frilägga ledningen. Fyllhammare, slunga och skyffel. Mycket försiktigt. Inget drag och slit i ledningen alls. Men likför*annat dog telefonen. Och ledningen ser ut som helt ny om man tvättar bort lerresterna. Inga synliga kläm- eller tryckskador alls. Ledningen låg för övrigt direkt i leran, inga rör eller kabelslangar (kåken är byggd 1949 eller nåt sånt).
Nån som varit med om att ledningarna tackat för sig utan några synliga spår?

Läget nu är att kunden väntar på att Telia ska höra av sig. Kan dom mäta var kabeln är skadad? Vet vi bara var så är det ju lätt att skarva med en ubåt.

Är inte så sugen på att byta hela längden eftersom kabeln passerar under fyllningen från dräneringen. Och detta är typ 8 meter in på tomten. 2,5 meter makadamhög och 5,5 m fyllning som måste passeras innan man kan börja gräva bort den där högen fyllning med grävaren. Och fyllningen är alltså styv lera uppblandat med mindre sten. Inte så kul att handgräva.


Jag är mycket tacksam för tips och idéer.

Visst kan en kabel få avbrott utan att höljet ha skador.Om det är bara till en kåk så är det ju bara en tvåledad kabel och den kan man mäta upp med en kabelsökare som telia har. Eljest om det finns en skarv någonstans så kan du kolla om det finns ca 30volt växelspänning där 8)
Håkan
Användarvisningsbild
håkan öhlund
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 09:04:30, 06-03-2005
Ort: Kalix
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Åkerman H7MB
MF 65


Återgå till Snick Snack

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Lateralus och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se