|
|
| Author |
Message |
linkan
Mer än 10 inlägg
Maskin: MF 135 -76 och Fordson Major -52

|
Posted: 06:41:32, 02-05-2010
|
• |
|
Your machine type (H9, H12, BLC, ...): Huddig 960
|
Hej!
Jag har EHC på min Huddig 960 -88. Nu undrar jag om det går att ställa "hastigheten" på funktionen till stödbenen. Som det känns nu så rycks bara benet upp med en väldans fart. Detta är lite obehagligt för hela maskinen dunsar ner. Skulle vilja ställa ned hastigheten lite och undrar om man möjligen kan göra det i den dosan som sitter i hytten och som har en massa små justerskruvar.
Det är f ö samma knappar som styr tredje funktionen i lastaren vid körning framåt och jag tyckte nog att snöbladet var lite häftigt i rörelsen när jag plogade i vintras.
Är det någon som kan detta?
Bifogar en bild på dosan också. Man kan liksom skjuta upp frontpanelen och där under sitter små justerskruvar vid var och en av de åtta dioderna om ni förstår vad jag menar.
Linkan
|
 Massey Ferguson 135 Special -76, Fordson Major -52, Huddig 960-88
|
|
|
|
Back to top :: Tillbaka
|
|
|
BegReg: köp och säljsajt för entreprenad och transport
|
|
Rattnallen
Mer än 10 inlägg
Maskin: Huddig 960

|
Posted: 07:05:05, 02-05-2010
|
• |
|
|
Hej!
På min 960 sitter det en liten ratt tillsammans med en brytare på främre sidan på sidopanelen (mot högerdörren).
Har tyvärr inget kort på den.
Denna reglerar utstyrningen av alla funktioner förutom de fyra huvudfunktioner som IPS 302-burken hanterar.
Där kan jag reglera max utstyrning av t.ex. stödbenen och terrängstyrningen.
Brytaren stänger av utstyrningen helt, vilket kan vara bra om man har en schäfer med i hytten vid vägtransport och hon lägger sig på elegantpedalen så att hela armen hoppar till ändläget
/Björn |
Last edited by Rattnallen on 07:16:46, 02-05-2010; edited 1 time in total
 FE 35 -58
Huddig 960
|
|
|
|
|
|
|
Hymax
Mer än 500 inlägg
Maskin: Jcb JZ 70, BM Valmet 2105

|
Posted: 09:07:43, 02-05-2010
|
• |
|
|
Bakom frontpanelen finns det kort med dioder och justerskruvar som det står MIN och MAX på, ett kort för varje funktion. Går det inte att mjukstarta funktionen så vrid ner MIN skruven, går den för fort vrid ner MAX skruven.
Enligt instruktionsboken ska man göra på ett krångligare sätt men det brukar gå bra att göra så här. |
 Jeep driver med alla !
|
|
|
|
|
|
|
joelericsson
Mer än 100 inlägg

|
Posted: 09:56:29, 02-05-2010
|
• |
|
|
Rattnallen skrev: | Hej!
På min 960 sitter det en liten ratt tillsammans med en brytare på främre sidan på sidopanelen (mot högerdörren).
Har tyvärr inget kort på den.
Denna reglerar utstyrningen av alla funktioner förutom de fyra huvudfunktioner som IPS 302-burken hanterar.
Där kan jag reglera max utstyrning av t.ex. stödbenen och terrängstyrningen.
Brytaren stänger av utstyrningen helt, vilket kan vara bra om man har en schäfer med i hytten vid vägtransport och hon lägger sig på elegantpedalen så att hela armen hoppar till ändläget
/Björn |
Instämmer i detta, åtminstone i den 960 jag körde var det så. alltså ingen justering uppe på boxen utan nere vid högerdörren. en ratt som justerar alla "knappfunktioner". |
|
|
|
|
|
|
|
|
linkan
Mer än 10 inlägg

|
Posted: 19:45:17, 02-05-2010
|
• |
|
|
Tack för hjälpen.
Vilka fyra funktioner hanteras av IPS burken då? Jag provade att vrida ratten nere vid fotsteget, jag tyckte inte att jag märkte någon skillnad på någon funktion men jag kanske kollade fel funktion då. Jag har ingen instruktion speciellt till EHC funktionerna.
Enligt Stefan på Huddig så var det vanligt att det blev fel på den där vridpotentiometern och då gick det visst inte att göra några justeringar med den. Men som sagt, om jag får veta vilka funktioner som kan styras med den ratten så kan jag ju prova att ändra. Bifogar en bild på den också.
Var kan man hitta någon form av instruktion till EHC installationen?
Linkan
|
|
|
|
|
|
|
|
Hymax
Mer än 500 inlägg
Maskin: Jcb JZ 70, BM Valmet 2105

|
Posted: 20:16:52, 02-05-2010
|
• |
|
|
linkan skrev: | Tack för hjälpen.
Vilka fyra funktioner hanteras av IPS burken då? |
Titta på dioderna samtidigt som du kör olika funktioner.
Dom funktioner som inte tänder nån diod går antagligen på VCU ratten.
På den Huddig jag hade var VCU ratten skum ibland, fick vrida fram och tillbaka några gånger så kunde den funka. |
 Jeep driver med alla !
|
|
|
|
|
|
|
Rattnallen
Mer än 10 inlägg

|
Posted: 21:13:04, 02-05-2010
|
• |
|
|
IPS-burken hanterar spakrörelsern (bom, skaft, skopa och sväng).
Alla övriga funktioner justerar man på VCU-enheten.
Om jag vrider ned min VCU till min eller stänger av den med brytaren så slutar alla andra funktioner att fungera förutom spakrörelserna.
Som jag förstår det så är VCU-enheten helt enkelt en variabel spänningsmatning som matar de trådlindade potentiometrarna som sitter i knapparna på spakarna och i fotpedalen.
Om den är sönder och ger för hög matning så borde det kunna yttra sig i 'överkänsliga knappar' antar jag. |
 FE 35 -58
Huddig 960
|
|
|
|
|
|
|
linkan
Mer än 10 inlägg

|
Posted: 20:23:12, 03-05-2010
|
• |
|
|
Jag testade att köra stödbenen uppåt och nedåt och ändrade den lilla ratten fram och tillbaka, jag märkte ingen skillnad alls. Jag tror att den där ratten inte fungerar på min maskin. När jag får lite tid över ska jag försöka mäta upp lite spänning bakom ratten på utgående kabel, det borde väl fungera att kolla den vägen?
Vad tror ni?
Linkan |
|
|
|
|
|
|
|
Tomasb
Mer än 500 inlägg

|
Posted: 20:25:25, 03-05-2010
|
• |
|
|
Har du kollat spolarna på stödbensreglaget?? måste du trycka långt innan nåt händer?
Edit: hur går lastaren? |
Last edited by Tomasb on 20:26:56, 03-05-2010; edited 1 time in total
|
|
|
|
|
|
|
linkan
Mer än 10 inlägg

|
Posted: 21:09:06, 03-05-2010
|
• |
|
|
Vet ej var dessa spolar sitter. Jag kör stödbenen med samma knappar som jag kör tredje funktionen med när stolen är framåt, alltså knappar på hö kattskalle. Jag behöver inte trycka mer än normalt innan stödbenen sätter fart. Man kan ju köra båda samtidigt då blir dom lite lugnare, det är kanske där jag gör fel.
Linkan |
|
|
|
|
|
|
|
Rattnallen
Mer än 10 inlägg

|
Posted: 21:43:51, 03-05-2010
|
• |
|
|
Om jag kör mina samtidigt så går dom saktare oxå, men även om jag bara kör en i taget så kan jag köra dom sakta och fint.
Spolarna som Tomasb skriver om sitter i kattskallarna.
Vad händer om du stänger av VCU-n med strömbrytaren på den? Slutar stödbenen att fungera eller funkar dom ändå? Mina går inte att manövrera då.
Det skulle ju kunna vara så att någon tidigare ägare kopplat förbi VCU-n för att den gått sönder t.ex. och lagt ut 24v direkt. Då borde man få ganska nervösa funktioner.
/Björn |
 FE 35 -58
Huddig 960
|
|
|
|
|
|
|
linkan
Mer än 10 inlägg

|
Posted: 05:56:58, 04-05-2010
|
• |
|
|
Jag har för mig att dom inte funkade alls när jag slog om vippströmbrytaren. Men det verkar som om ratten inte sänker spänningen någonting när jag vrider. Jag ska kolla lite mer i kväll.
Linkan |
|
|
|
|
|
|
|
|
|