Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumLastmaskinerBaklastare/bakhjulsstyrda lastare

SL350 fighter, still going strong!

75 inlägg • Sida 2 av 5
Diskutera baklastare/bakhjulsstyrda lastare här

63an

#16 » 18:24:41, 24-05-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

OK, men då behåller jag tempgivaren vid pumpen, har m-värmaren mellan 2-3 cyl. o kupevärmaren längst bak!
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare



jörgen.ottosson (trådstartaren)

#17 » 19:54:55, 24-05-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har inte hunnit så mycket i kväll men jag har ändå kommit till del 3. av startproblemen.....men först en kort resume... :laes_detta:

Jag har ju märkt att fightern blivit mer och mer kinkig, att starta, och "del 1" var "fjäder till backventil fattas i matarpumpen" ...."del 2" var "kompretions ringar slitna och brustna" och nu .......


del 3

Efter att rengjort spridarna utvändigt till "hanterbart skick" så monterade jag dem i spridarprovaren för att kolla öppningstryck, strålbild och täthet.....

Resultatet är nedslående, öppningstrycket låg på ca 110bar (ca 20bar för lågt) och strålbilden...ja den var av typen: stråle (vilket inne bär väldigt dårlig spridning av bränslet i förbränningsrummet....men det var något jag redan misstänkt, på grund av fyra "sot-prickar" i kolvarnas förbränningsrum)......men det värsta var att spridarna började droppa redan vid 80-85bar för att sedan över gå till att rinna vid 90-95bar och vid 100-105 över gå till något som vid 110bar liknar en strålbild, spridarspetsarna är alltså helt körda! (=bara skit, på ren svenska, de sämsta jag sätt på länge...jag skäms!)....se fotot under (försökte några bånger innan jag lykades fånga strålarna, inne helt lätt att pumpa och fota samtidigt :???:

Bild på strålbild med kass spridarspets
Bild

Efter att jag bytt spridarspetsen och ställt öppningstrycket till 130bar, så är strålbilden bra (dimma med små virvlar) och spridaren "knarrar" distinkt vi öppning och är dropptät redan vid ca120bar ....klart godkänt enligt min standard i alla fall. :grin:

bild på strålbild med ny spridarspets
Bild

....bara ett litet problem kvarstår (innan slutmontering och provstart)....jag hade bara två nya spridarspetsar av rätt modell hemma, om jag inte har någon begagnad som funkar ok så får jag lov att skaffa en i morgon (men det kanske jag ska göra i vilket fall!)
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

63an

#18 » 21:07:42, 24-05-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Klart du ska göra det, den får stökig gång annars...
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

jörgen.ottosson (trådstartaren)

#19 » 22:36:58, 24-05-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

63an skrev:Klart du ska göra det, den får stökig gång annars...


hade nog i princip bestämt mig, redan då jag skrev, för att göra det! .....en "stökig fighter" brukar ju bli utslängd.... :bira: ... :lmao:
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

jörgen.ottosson (trådstartaren)

#20 » 11:22:40, 29-05-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu är i alla fall även spridarna, och dieselrören monterade.....och efter att jag bytt batteri (det gammla hade slutgiltigt lämnat in......allt på en gång!) så har jag kunnat provstarta! :hurra:

Det har ju regnat så förb-nt i veckan och jag har skruvat lite mellan skurarna.....så jag har inga flera bilder att bjuda på....får hoppas att en film på när maskinen går duger....hade tänkt filma uppstarten men lyckades inte innan kameran stängde av (efter någon minut) :snow:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

dimorep

#21 » 11:32:56, 29-05-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Såja nu spinner den igen, bara ut och plåga den nu! :thumme: :mrgreen:
Så att kolringarna "går in sig" rejält och tätar i stället för att bli blankpolerade pga tomgångs och "fegkörning"... :(
Erfarenhet är inget som går att köpa, det måste man slita hårt och länge för att få tillgång till!

Inte dött, -bara tröttnat och slutat att skriva på forumet...
Användarvisningsbild
dimorep
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:23:49, 10-08-2009
Ort: Skåneland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skruvar betydligt mera i maskiner än kör.

jörgen.ottosson (trådstartaren)

#22 » 18:50:12, 14-06-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kan väl berätta lite hur det gått.....

Har nu använt maskinen lite ( vedhantering, pall, od. ) tyvärr inget tungt, men den har ju alla fall fått gå några timmar......

....och det märks att ringarna börjat slita in sig....blir bara mer och mer lättstartad. Tog i helgen en "långtur" ( tja, allt är ju relativt...ca 2km :grin: ) och bar bort lite skrot hos brorsan..... på vägen dit finns en backe som maskinen alltid sakat ned till nära tomgång, på högsta växeln, innan man kommit upp.... men nu ( detta kanske är inbillning, men måste ju ligga något i det..) när jag trampade fullt längst ned i backen så tyckete jag nästan att maskinen hade ökat när jag var längs upp.....hur som helst så fick jag använda bromsarna innan jag skulle svänga. :driver:

....verkar som rätt många "pållar" hittat tillbaks till stallet!
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

63an

#23 » 19:06:34, 14-06-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Brukar bli så om man färskar upp moroten!
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

jörgen.ottosson (trådstartaren)

#24 » 21:24:40, 14-06-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja, det var ju lite av vad jag hade hoppats på, blir kul att se hur det funkar till vintern.... + att jag inte riskerar få vatten i oljan (i från spridar hylsorna i alla fall :grin: )

Kan ju till lägga att maskinen har börjat "lukta rätt" också... det beror nog på mera rätt förbränning...
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

63an

#25 » 23:01:09, 14-06-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Min 1113 går som fan efter att jag kollade upp ventiler o nya kolvringar, skämtet om smyga sej på traktorn så den inte startar upp gäller i verkligheten kall som varm, behöver bara dutta på startknappen, o "Frittes gatukök" har försvunnit!
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

Peter Persson

#26 » 06:41:51, 15-06-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har faktist skaffat mej en utbytes topp men kommer börja byta topp på 350in för den "tjippar" minst, störst risk att det går att fixa till den toppen bra till 218 alltså :)

Bild Tillägg efter 35 minut(er):

Passar på att fråga här, ska man köra med kopparpackningar eller fiber? De kostar ju lika mycke, vad är bättre?
/ Peter

Åkerman H12
BM 650
LM 218
BM430
Fordson Dexta
Volvo T-24
BM 350

http://www.youtube.com/user/Peter3038
Användarvisningsbild
Peter Persson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:22:17, 05-12-2006
Ort: Nyland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Åkerman H12
Volvo BM 218
Volvo BM 650
Volvo BM 350
Volvo BM 430
Volvo T-24
Fordson Dexta
Claas Mercur

63an

#27 » 07:29:31, 15-06-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Monterade kopparbelagd, "old fashioned style", bara det bästa är gott nog! :thumme:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

jörgen.ottosson (trådstartaren)

#28 » 17:25:20, 15-06-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Peter Persson skrev:.......
Passar på att fråga här, ska man köra med kopparpackningar eller fiber? De kostar ju lika mycke, vad är bättre?


Jag vet faktist inte om det har någon betydelse, har själv bara använt kopparpackning (till äldre traktor motorer vill säga...) men är nog böjd att hålla med 63:an..... välj koppar om inta annat för den goda saken skull :grin:
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

63an

#29 » 17:34:03, 15-06-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mera ädelmetall, ju högre värde! Kan ju säja att jag gjorde en annan 218 ungefär samma åtgärd, vi kollade inga spridare på den, men den går som aldrig förr säjer ägaren.
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

Janne P

#30 » 18:02:58, 15-06-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ett litet inlägg ang fiber / kopparpackning. Har mest planat p-bilstoppar.
Det stora problemet vid planing av dieseltoppar är att man planslipar dom
och inte fräser dom. Det blir för jämnt, packningen har inget att fastna emot. Pga stålklumpen för glödstiftet så blir det olika materialavgång över toppen vid fräsning, inte bra. Det jag har gjort är att planslipa först och sedan kört ett fint skär i fräsen så den blir lite "ojämn". Och sen kör man den klassiska amerikanska metoden att spraya med silverfärg på anliggningsytorna, då funkar fiberpackninar oxå. Har alltid funkat, fick lära mej detta av en gammal reparatör. O idag kan packningar vara svåra att hitta, varför inte använda det man hittar.
Janne P
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 16:06:30, 09-03-2010
Ort: Östersund
Maskintyp: Ej angivet


Återgå till Baklastare/bakhjulsstyrda lastare

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se