Jag har inte hunnit så mycket i kväll men jag har ändå kommit till del 3. av startproblemen.....men först en kort resume...
Jag har ju märkt att fightern blivit mer och mer kinkig, att starta, och "del 1" var "
fjäder till
backventil fattas i matarpumpen" ...."del 2" var "kompretions ringar slitna och brustna" och nu .......
del 3
Efter att rengjort spridarna utvändigt till "hanterbart skick" så monterade jag dem i spridarprovaren för att kolla öppningstryck, strålbild och täthet.....
Resultatet är nedslående, öppningstrycket låg på ca 110bar (ca 20bar för lågt) och strålbilden...ja den var av typen: stråle (vilket inne bär väldigt dårlig spridning av bränslet i förbränningsrummet....men det var något jag redan misstänkt, på grund av fyra "sot-prickar" i kolvarnas förbränningsrum)......men det värsta var att spridarna började droppa redan vid 80-85bar för att sedan över gå till att rinna vid 90-95bar och vid 100-105 över gå till något som vid 110bar liknar en strålbild, spridarspetsarna är alltså helt körda! (=bara skit, på ren svenska, de sämsta jag sätt på länge...jag skäms!)....se fotot under (försökte några bånger innan jag lykades fånga strålarna, inne helt lätt att pumpa och fota samtidigt
Bild på strålbild med kass spridarspets
Efter att jag bytt spridarspetsen och ställt öppningstrycket till 130bar, så är strålbilden bra (dimma med små virvlar) och spridaren "knarrar" distinkt vi öppning och är dropptät redan vid ca120bar ....klart godkänt enligt min standard i alla fall.
bild på strålbild med ny spridarspets
....bara ett litet problem kvarstår (innan slutmontering och provstart)....jag hade bara två nya spridarspetsar av rätt modell hemma, om jag inte har någon begagnad som funkar ok så får jag lov att skaffa en i morgon (men det kanske jag ska göra i vilket fall!)