Det kan hända att det är något fel i insprutningspumpen, men att något ska "hakat-ur" där är inte vanligt....
berglunden skrev:Tack för svaret.
.....
Det är bra
tryck på dieseln vid spridarna, så det känns inte som att det skulle vara stopp där.
Man kan också höra i tanken hur bränslet skvalar från returledningen, den kommer väl från dieselpumpen?
Det kan vara bra för
felsökning att skilja på matrarsystemet (som "pumpar"
bränsle till insprutningspumpen) och insprutningssystemet ( bränslet som insprutningspumpen levererar till spridarna) att det kommer bränsle med bra tryck vid spridarna betyder inte att det är rätt mängd, eller att matarsystemet ger insprutningspumpen tillräckligt med bränsle för att kunna arbeta som den ska.
En bild (från bm 350) som jag kladdat lite på för att visa hur det fungerar, det som skiljer på din maskin är att matarpumpen (5) sitter på motorblocket (och inte på insprutningspumpen som på bilden) samt att förfiltret(6) och finfiltret(7) sitter i var sin
hållare med en
ledning i mellan på din maskin.
Att det kommer bränsle tillbaks till tanken är bra, det betyder att matarpumpen (troligen) fungerar som den ska, men det säger inget om att bränslet verkligen kommer fram till insprutningspumpen (i tillräcklig mängd), efter som retur ledning sitter på filtret innan insprutningspumpen.... (där finns ju en ledning till som kan vara tät om filtren varit dåligt skötta)
Mikael.Johansson skrev:Har du kollat så att stoppreglaget går helt tillbaka?
Känn på gasreglaget på pumpen om det är helt löst eller fjädrar mot tomgång. (ovanligt fel förmodligen i så fall).
...ni som kan modellen...kan det krångla om hand gasen kärvar?