Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Allmänt

MF 165 går endast på tomgång

35 inlägg • Sida 1 av 3
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorer

berglunden (trådstartaren)

#1 » 00:55:40, 14-07-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har en nyligen inköpt MF 165 som inte vill fungera riktigt längre.
Startar efter långt malande på startmotorn men svarar inte på gas, det händer absolut ingenting varken på hand eller fotgas.
Den går dock jättefint på tomgång....
Jag har rengjort tanken, som var full med brunt klet, bytt filter och luftat.
Det kommer bra med diesel fram till spridarna.

Tacksam för alla tips.
berglunden
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:06:02, 23-06-2010
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 165



jörgen.ottosson

#2 » 08:58:49, 14-07-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej

Du säger att den inte svarar på gas, märks det ingen skillnad eller "försöker" motorn men lyckas inte? .....efter som du rensat ut en massa "klet" ur tanken och bytt filtren, kan det vara tätt någon annan stans i bränsle systemet?..så motorn får för lite diesel för att öka varvet...

Har du kollat matarpumpen, det kan sitta en sil bakom locket på pumpen (lossa centrumskruven, finns det bränslekran kan det vara i de att stänga den innan) i bland kan (back)ventilerna i matatpumpen ha lossnat från huset, och då klarar pumpen inte av att pumpa som den ska.

Har du provat att "blåsa" bränsle ledningarna så du vet att de är öppna?

Finns det inget fel på matarsystemet, så måste felet sitta i insprutningspumpen, men det är hel klart värt att kolla allt annat innan du börjar där..
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

berglunden (trådstartaren)

#3 » 09:23:25, 14-07-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för svaret.

Det verkar som att inte gasreglaget påverkar det som ska påverkas.
När jag gasar så tuffar den bara vidare på tomgång utan att nått förändras.
Ser ju att gasreglaget går in i dieselpumpen, finns det nåt där inne som kan lossna/hänga sig?

Det är bra tryck på dieseln vid spridarna, så det känns inte som att det skulle vara stopp där.
Man kan också höra i tanken hur bränslet skvalar från returledningen, den kommer väl från dieselpumpen?
berglunden
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:06:02, 23-06-2010
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 165

Mikael.Johansson

#4 » 09:55:07, 14-07-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har du kollat så att stoppreglaget går helt tillbaka?
Känn på gasreglaget på pumpen om det är helt löst eller fjädrar mot tomgång. (ovanligt fel förmodligen i så fall).
Användarvisningsbild
Mikael.Johansson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:45:33, 09-11-2008
Ort: Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fe 35 S 1957
BM G-612 1965

jörgen.ottosson

#5 » 10:52:46, 14-07-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det kan hända att det är något fel i insprutningspumpen, men att något ska "hakat-ur" där är inte vanligt....

berglunden skrev:Tack för svaret.
.....
Det är bra tryck på dieseln vid spridarna, så det känns inte som att det skulle vara stopp där.
Man kan också höra i tanken hur bränslet skvalar från returledningen, den kommer väl från dieselpumpen?


Det kan vara bra för felsökning att skilja på matrarsystemet (som "pumpar" bränsle till insprutningspumpen) och insprutningssystemet ( bränslet som insprutningspumpen levererar till spridarna) att det kommer bränsle med bra tryck vid spridarna betyder inte att det är rätt mängd, eller att matarsystemet ger insprutningspumpen tillräckligt med bränsle för att kunna arbeta som den ska.

En bild (från bm 350) som jag kladdat lite på för att visa hur det fungerar, det som skiljer på din maskin är att matarpumpen (5) sitter på motorblocket (och inte på insprutningspumpen som på bilden) samt att förfiltret(6) och finfiltret(7) sitter i var sin hållare med en ledning i mellan på din maskin.

Bild

Att det kommer bränsle tillbaks till tanken är bra, det betyder att matarpumpen (troligen) fungerar som den ska, men det säger inget om att bränslet verkligen kommer fram till insprutningspumpen (i tillräcklig mängd), efter som retur ledning sitter på filtret innan insprutningspumpen.... (där finns ju en ledning till som kan vara tät om filtren varit dåligt skötta)


Mikael.Johansson skrev:Har du kollat så att stoppreglaget går helt tillbaka?
Känn på gasreglaget på pumpen om det är helt löst eller fjädrar mot tomgång. (ovanligt fel förmodligen i så fall).


:klia:...ni som kan modellen...kan det krångla om hand gasen kärvar?
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

Jars

#6 » 16:40:45, 14-07-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jars
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:23:50, 30-09-2007
Ort: Ludvika med omnejd
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Ferguson 165MP
Massey Ferguson 175MP
Volvo FL 611

berglunden (trådstartaren)

#7 » 00:11:44, 15-07-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Traktorn startar relativt lätt, får bara mala en stund på startmotorn.
Instruktionen för start är ju att ha full gas, men den reagerar ju inte på gas pedalen så då får den väl inte bränsle tillräkligt för att starta direkt.
Jag läser många trådar och inlägg där inte traktorn startar, men min går igång utan större problem men går endast på tomgång.
Vad kan orsaka denna tomgångskörning???
Handgas och fotgas verkar fungera som dom ska i dom rörliga delarna man ser.
Stoppreglaget stannar motorn och går tillbaks till utgångsläget så vitt man kan se på dom synliga delarna.
Misstänker starkt att nåt lossnat/hamnat fel i insprutningspumpen.
.......................
berglunden
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:06:02, 23-06-2010
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 165

Jars

#8 » 01:29:52, 15-07-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har du vetenskap om insp.pumpen har blivi öppnad innan du fick tag i traktorn ?? eller att
Motorn har haft nån som helst gång proplem. !! före dig alltså .
För detta verkar som en stång ifrån en klaff till regulatorn inne i insp.pump sitter löst..
Jars
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:23:50, 30-09-2007
Ort: Ludvika med omnejd
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Ferguson 165MP
Massey Ferguson 175MP
Volvo FL 611

berglunden (trådstartaren)

#9 » 08:48:13, 15-07-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Pumpen har aldrig varit öppnad, alla gamla plomberingar sitter kvar.
Jag vet inte om tidigare ägare haft problem, men jag körde den 8,5 mil när jag hämtade den, sista 3 kilometrarna så svarade den inte på gas.
Trodde först att det berodde på skit i tanken och igensatta filter men det verkar inte vara fallet.

Hur ser pumpen ut inuti? Kan man öppna och kolla om nåt är löst?
berglunden
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:06:02, 23-06-2010
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 165

Ivar Risslén

#10 » 09:06:02, 15-07-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har du provat att köra någon typ av dieselrengöring som du häller i bränslet genom den? Det verkar som om det är något som kärvar i den. Det är en massa rörliga delar inuti pumpen. Att öppna pumpen och skruva i den är ett jobb för proffs.
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

jörgen.ottosson

#11 » 09:13:43, 15-07-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Pumpen borde se ut något sådan här.....

Bild

en sak som skulle kunna strula är pumtrycksregulatorn (15) om den har "hängt" sig eller är full med skit så kan trycket bli så lågt att pumpkolvarna (som ger insprutningstrycket, bränsle till spridarna) inte trycks tillbaks full och kan fyllas med rätt mängd bränsle = tomgång?


och här själva regulator mekanismen, efter som mekanismen regleras via en fjäder (3) så är det ju full möjligt att något fastnat så att inget händer när du gasar......men att det skulle ha hännt bara för att den stått....då måste ju pumpen varit tom på diesel eller...fått in vatten :sad:

Bild

Sedan vet jag inte om jag ska rekomendera att du börjar skruva i pumpen, men det får du själv avgöra....
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

berglunden (trådstartaren)

#12 » 09:52:27, 15-07-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för bilderna!
Mycket upplysande.

Jag har försökt komma ihåg lite mer av hur den gick då jag körde hem den.
Jag drar mig till minnes att den tjuvstannade några gånger, motorn rusade även några gånger, den drog liksom inte ner varvtalet fast jag minskat gasen.

Kollar på bilderna och funderar på hur pådragsarmen (nr 2 på bilden) fungerar? Det ser ut som att den påverkar en fjäder, är det så?
berglunden
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:06:02, 23-06-2010
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 165

jörgen.ottosson

#13 » 10:05:54, 15-07-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

berglunden skrev:........
Kollar på bilderna och funderar på hur pådragsarmen (nr 2 på bilden) fungerar? Det ser ut som att den påverkar en fjäder, är det så?


På drags armen (2) är nr (4) på den andra bilden och det är lättare att de där....

Den spänner upp en fjäder (3), som i sin tur "tippar över" en "platta" (15) som på verkas av centifugalregulatorn (12,14,14). Plattan på verkar i sin tur via en fjäder pådragsventilen (9) som reglerar insprutad bränslemäng = gaspådraget
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

berglunden (trådstartaren)

#14 » 10:22:32, 15-07-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Där verkar finnas många små grejjer som kan lossna....
Är det väldigt krångligt att lossa locket om sitter över mekanismen?
Trillar grejjerna åt alla hål och kanter om man gör det?
berglunden
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:06:02, 23-06-2010
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 165

jörgen.ottosson

#15 » 10:55:30, 15-07-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

berglunden skrev:Där verkar finnas många små grejjer som kan lossna....
Är det väldigt krångligt att lossa locket om sitter över mekanismen?
Trillar grejjerna åt alla hål och kanter om man gör det?


Nä, det ska inte "spruta" grejer, men du måste ta det försiktigt, när du lättat något på locket så måste du haka loss fjädern till gasreglaget, och hålla koll på manöver armen till stoppen så inget deformeras nå du monterar i sär, och du vet hur du ska montera i hop det igen....

....men sedan gäller det ju att få locket tätt igen när du monterar (det ska ju vara fyllt med diesel!)

Har du uteslutit alla andra fel, innan du börja pilla på pumpen?

( kom i håg att du har ju tryckreglerings ventilen (med en sil) i pumpens inlopp också!)

Hur mycket du vill skruva får du bestämma själv, kan inte annat än avråda om du inte har tillräcklig kunskap / eller "mekaniker vana"...
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B


Återgå till [Traktorer] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Erlandsson och 6 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se