Nu har jag problem med bilen igen och konsulterar därför uppslagsverket.
Efter hjullagerbyte vänster fram på bilen är den tyst som en viskning (se annan tråd). Man efter bytet betersig ABS-systemet märkligt. Ibland blir det tänd ABS-lampa direkt efter att man bara rullat ett par meter. (antagligen kommit upp i någon viss hastighet för att någon självdiagnostik ska ha körts) Vid andra tillfällen tänds inte lampan men då kan istället ABS-pumpen snurra i stort sätt oavbrutet trots att ingen fot finns på bromspedalen. Man känner dock tydligt i bromspedalen att pumpen går. Troligtvis är detta TRACS som tror att ett framhjul spinner eller liknande. Fenomenet upphör när man kör fortare än ca 50km/h.
Jag är övertygad om att detta beror på givaren i vänster framhjul. Jag var "kanske" lite oförsiktigt när jag bytte hjullagret och sträckte lite i kabeln. Jag ville inte lossa kontakten på givaren för att minska risken för glappkontakt. (där fick jag!) Har efter bekymret kommit haft isär kontakten och sprutat på lite kontaktspray men det gjorde varken till eller från.
Frågan är nu: Är det kabeln eller givaren som är dålig. Jag vill inte köpa en givare och byta för att testa. Om det är kabeln det är fel på.
Jag gjorde rent triggerkransen på drivknuten med en stålborste när jag hade grejjorna isär. Och det verkar ju som om bilen får signal från givaren men inte riktigt rätt signal.
Så kan jag på något sätt mäta om det är givaren eller kabeln som jag behöver byta för att få grejjorna att fungera?
/Knut