Forumindex

ForumindexForumindexDownloads

Visa forum för datorns webbläsare

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenSvetsning

Svetsa durkaluminium

38 inlägg • Sida 2 av 3
Diskutera svetsning här

Mats i Myrhult

19:13:26, 16-06-2014

Om jag säger så här, jag vet på ett ungefär vad jag gör. Men inte exakt, eftersom jag aldrig svetsat alufälg tidigare. Har dock svetsat vanligt stål, rostfritt, gjutjärn, fjäderstål och aluminium med framgång.

Dimo; TIG, då vill jag nog lära mig den tekniken på något annat först.
Utan risk, ingen chans!



jörgen.ottosson

19:17:46, 16-06-2014

Du har ingen skrot i närheten där du kan "låna" en skrotad fälg som övningsobjekt ( när de får till baks den så väger den ju troligen mer = ränta :grin: )
Deus ex machina

traktorz

20:14:10, 16-06-2014

Jag har ju sett hur perfekta aluminiumsvetsar kan bli, men ännu inte provat själv, främst beroende på att jag aldrig haft tillgång till lämplig utrustning. TIG med Argongas verkar vara bästa verktyget, men utesluter ju inte att andra verktyg kan användas.

Börja med att prova på några lösa Aluminiumbitar, blir det resultatet acceptabelt, så kan det ju leda till att man ger sig på ett skarpt läge med fälgen.

Ref:
http://www.esab.se/se/se/support/upload ... tsning.pdf
Foton Europard 404 (traktor) ♦ C490BT1 (motor) ♦ TZ04D-404 (FEL) ♦ 26-ETE-18 Skopa (Euro mount, Width: 1.80m, Volume: 0.75m³, Weight: 196kg) ♦ LW-7 (grävaggregat med 40cm skopa ~ 0.048m³) ♦ Jinwei schaktblad 250cm med svänghydraulik

Mats i Myrhult

21:31:33, 16-06-2014

Har fått för mig att fälgar är en helt annan aluminiumlegering än durkplåt. Är det som durkplåt är det inget problem, det har jag svetsat förr. :thumme:
Utan risk, ingen chans!

magloman

22:05:12, 16-06-2014

Fälgar består i regel av allt annat än aluminium. Rent skrot som dom gjuter med.

Endast mycket dyra fälgar kör med mera rent alu/magnesium blandning.

Oftast är de dyra lättare att få en fin svets med.

Men att lyckas med nåt annat är TIG känns som en utopi.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((

Mats i Myrhult

22:10:07, 16-06-2014

Jag har ett visst förtroende för maglo i tekniska frågor. Attans också, det var alltså som jag misstänkte.
Att bara få tag i en fälg av en tio år gammal modell verkar inte enkelt.
Det kanske blir fyra fälgar att öva svetsning på, en trasig och tre hela. Vojne!
Utan risk, ingen chans!

1 person gillar det här inlägget.

63an

22:23:00, 16-06-2014

Magnesium brinner utav helvete om de oturas! :???:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:

1 person gillar det här inlägget.

magloman

23:00:22, 16-06-2014

Här har du lite bilder på fälgar som @autorep TIG svetsade åt mig. Dessa är av "dyr" modell.
De var spruckna på flera ställen.

Jag slipade rent o fogberedde sen svetsa han och sen fick jag slipa igen :-) De blev lika bra som nya.

Jag hade kört utan luft ett tag...inget att rekomendera :mrgreen:

Två filmer på det också:
https://www.youtube.com/watch?v=okcBjlGnoYc
https://www.youtube.com/watch?v=dLqrl_HFV2w

Bild

Bild

Bild

Bild
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((

bonnen513

07:46:41, 17-06-2014

Jag köpte nåt av en knalle som man värmde lite lagom med gasol o rörde runt med en mejsel, när han visade funkade det på alla aluminiumgrejer o bra blev det sa han. Jag har inte lyckats med nåt

Mats i Myrhult

08:22:13, 17-06-2014

Ungefär sådana sprickor har jag med.
Utan risk, ingen chans!

Thelemorf

10:05:36, 17-06-2014

Industriellt (svetsrobotar) svetsar man mycket alu med MIG så att det inte skulle gå med annat än TIG är (om ni ursäktar) rent och skärt svammel..

I mångt och mycket finns exakt samma tråd/tillsatsmaterial att köpa både till TIG och MIG (och även MMA) så samma legeringar bör gå tämligen bra att svetsa med vilket som. Sen ställer MIG lite andra krav för att lyckas bra så det kan vara betydligt lättare att få till det med TIG, men som sagt att det inte går är fel.

Det som är svårigheten med alusvetsning är ju att veta vad det är för legering och att ha rätt tillsats/tråd till den.
Går ju tom att nå relativt bra resultat med en gasolbrännare och ren zink..

2 personer gillar det här inlägget.

Småländare

11:07:51, 17-06-2014

Thelemorf du är rätt på det. Det finns ett stort antal legeringar och de har väldigt olika egenskaper.
Men, sedan kan legeringen dessutom ha olika tillstånd med vitt skilda egenskaper. Tillståndet kan förändras av värme. Likaså av mekanisk påverkan. Och av tiden.

Vid svetsning är ett problem att få rent och att hålla det rent. Ett annat att aluminium ar en god ledare för värme.
Förändringen av tillståndet kan vara dramatiskt för vissa konstruktioner.

Du har ju även uppmärksammat att TIG ac är lättare att kontrollera.

Tilläggas kan att gassvetsning med fluss också går i vissa situationer - men det kräver att man är driven. Stor brännare och hög hastighet. Jag har sett yrkesfolk göra det och beundrat det, men jag skulle inte ens komma på tanken att försöka. De där killarna och tjejerna gör det dagligen i produktion. :buga: :buga:

autorep

11:37:57, 17-06-2014

magloman skrev:Här har du lite bilder på fälgar som @autorep TIG svetsade åt mig. Dessa är av "dyr" modell.
De var spruckna på flera ställen.

Jag slipade rent o fogberedde sen svetsa han och sen fick jag slipa igen :-) De blev lika bra som nya.

Jag hade kört utan luft ett tag...inget att rekomendera :mrgreen:

Två filmer på det också:
https://www.youtube.com/watch?v=okcBjlGnoYc
https://www.youtube.com/watch?v=dLqrl_HFV2w

Bild

Bild

Bild

Bild


:) att att det håller å jag som inte kan svetsa
Vevaxel slipning.
Cylinder borrning.
Toplocks renovering med mira centronic.
Portning och flödesmätning.
Svetsning Tig, Pinne, Gas, Mig/Mag
Motorbromsning 1300hp/ 14000rpm ÄR igång :)
http://Www.autorepmek.com
https://www.facebook.com/autorepmek

Småländare

12:30:25, 17-06-2014

autorep, borrade du ett litet hål i sprickans förlängning? Bara nyfiken.
Lite fil och slip på det :thumme: , men framför allt ett däck med luft i

magloman

13:13:56, 17-06-2014

Sitter isdäck på idag :-)
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((