Jag skulle nog smygit igång någonting på sidan av ett "vanligt" jobb
så man känna av marknaden lite innan det blir allvar, att jobba på
det vanliga jobbet på tex en halvtid vore ju absolut det bästa.
Sen har jag lite tips om firmanamnet: Tänk på att inte döpa firman
till tex "Bennys elservice" utan hitta på ett namn som inte ställer
dig nischad till en branch, att "Bennys elservice" är ute och kör
tex
lastbil kan ju verka lite mysko i en del människors ögon.
Det gäller alltså att hitta på ett namn som täcker upp det mesta
man kan tänka sig att hålla på med, att ha ett ortsnamn med kan
också bli fel om det blir jobb runt riket.
Mitt firmanamn tex sträcker sig från plantering av blommor till
lastbilskörning samt även mekaniska jobb.
När man ansöker om F-skattsedeln och bildningen av företaget är
det ännu viktigare att låta fantasin flöda, man skriver ju där vad
den huvudsakliga sysslan ska vara och där gäller det att få in så
mycket det bara går, huvudsaken är att det verkar trovärdigt.
Man kan ju även bilda en bi-firma för att ytterligare täcka upp
om det blir svårt att få ihop något vettigt i sammanställningen.
En bi-firma är egentligen till för att serva det egentliga företaget,
tex att ha en mekanisk del som servar utrustningen till en
trädgårdsfirma, då blir det legalt att både ha svets,
svarv och
fräs
helt plöstligt och även göra en del jobb åt kunder med dessa.
Det var så vi började, men efter lite investeringar och omändringar
är nu är bi-firman skippad och alltihop, både mekbiten och åkeriet
samt trädgårdsdelen under samma "tak" och alltihop ligger numer
under ett och samma firmanamn. Att bara ha en firma är en befrielse
då man slipper tänka på vad som är vad då det bla gäller kvitton
i momsredovisningen och inte minst tänka rätt när det handlas grejer
och det ska faktureras.
Du ska heller inte ha en övertro att du ska klara av revisorsbiten
själv då det ofta blir kattskit av det hela, det är väldigt lätt att säga
att momsen gör jag i morgon och kvittona hinner jag sortera in sen,
det slutar ofta med att man har bokföringen i en påse i bästa fall.
Jag tex skulle inte hinna med att ha hand om min pappersexercis
själv, då mina kvällar i regel går åt till service av maskinerna och
en del kundkontakter osv, att komma in kl 22 och sätta sig
med bokföringen känns inte som en höjdare för mig alla fall.
Jag har tur för min sambo sköter allt detta, så det blir inte någon
kostnad för revisor i alla fall, men har man ingen kärring som kan
bokföring så är som sagt en revisor att föredra, och även detta en
kostnad att kalkylera med.
Givetvis beror det på vad man tänker sig att starta för firma, men
jag skulle inte dragit igång detta företaget om jag inte hade någon
som skötte markservicen, genom att jag ofta får kväll sent så kan
jag ju tänka mig vad jobbigt det skulle bli att hinna med allt övrigt
man har att göra, och varken jobbet eller fritiden ska ju kännas
som en belastning, men tar jobbet för mycket kraft så kan det nog
bli lätt att man tappar motivationen.
Med mitt inlägg försöker jag ge en bild av några detaljer som man bör
tänka på innan man drar igång med ett eget företag, för att allt ska
kännas stabilt när man väl kommer igång så måste man tänka på
alla möjligheter och omöjligheter. Jag vet om flera som bara tänkt
och räknat positivt när dom startat och glömt vilket merjobb det kan
bli när man rår om grejerna motför att endast vara anställd.
Även att gå in i ett företagande med föreställningen att det är bara
att "lyfta momsen" är dömt att misslyckas.
Och till sist, ärlighet mot kunder och skatteverk är det enda som
gäller om man vill bli långvarig som egen företagare.
Loke