Forumindex

ForumindexForumindexDownloads

Visa forum för datorns webbläsare

ForumindexMaskinforumGrävmaskiner[Grävmaskiner] Allmänt

olja i kylarvattnet och vatten i oljan

29 inlägg • Sida 1 av 2
Allmäna teknik-diskussioner rörande grävmaskiner

Johanolof

10:22:59, 22-06-2014

Har en liten grävare som jag fått ett problem med motorn på. den blandar vatten och olja. :aaargh:

Det är en perkings 4.107 motor i den. Är det topp packningen eller kan det vara något annat.



LeifAndersson

10:39:00, 22-06-2014

Marigt det där när det är frågan om en 107:a. Den motorn vet man aldrig vad den ska hitta på. Och tyvärr är det svårt att få ordning på en sådan som inte går som den ska pga. den i grunden mycket låga kvaliteten.
Det kan i bästa fall vare en toppackning men den motorn har en förmåga att drabbas av allvarligare åkommor. Bäst brukar vara att försöka hitta en begagnad motor från en skördetröska som du kan provköra och lägga i som den är. :sad:
Finns ett par minilastare här i grannskapet med 107/108 motorer som har jäklats något så otroligt i motorerna. 107:an har fått 2st proffsrenoverade motorer på 6-7 år och den med 108 motorn är delreparerad otaliga gånger med olika motorstörningar. Minst en gång om året! Och det värsta är att det är svårt med delarna till dessa också och de som finns tillgängliga är betydligt dyrare än vad man är van med till Perkins.
Det är helt enkelt en svår (usel) motor! :sad:
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!

Johanolof

12:29:12, 13-07-2014

Ok inte någon bra motor alltså. Jag har i vilkert fall fixat ny sotningssats, plockat av toppen och tänker plana toppen och byta packning. Ser inte något fel på den gammla topp packningen men kanske kan vara den ändå. Var kan olja och vatten annars byta plats i motorn?

Turbodiesel

21:35:31, 13-07-2014

4.99 & 4.107 har våta foder (ej 108:an) så fodertätningarna kan läcka kylarvätska ner i oljan, men långsökt att det kommer åt andra hållet. Fodertätningarna har skvallerhål mellan sig (syns ungefär mitt på blocket) men de brukar sällan vara öppna.
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..

dimorep

21:38:52, 13-07-2014

Blandar vätskorna sig och det inte går att se någon skada på toppackningen eller i motsv. anl.ytor (på topp / block) så ska du absolut få toppen provtryckt innan du återmonterar den.
Erfarenhet är inget som går att köpa, det måste man slita hårt och länge för att få tillgång till!

Inte dött, -bara tröttnat och slutat att skriva på forumet...

jörgen.ottosson

21:51:13, 13-07-2014

:klia: ...finn det någon vattenkyld oljekylare på maskinen? ( motor eller växellåda)
Deus ex machina

Johanolof

16:28:12, 17-07-2014

Har idag skruvat lite mer med maskinen. Planat toppen och slipat in ventilerna. Kollade även skvaller hålen som " turbodiesel" pratade om. 3 av skvaller hålen var ok men det tredje var täpt med en ståltråd. Troligen monterad av föregående ägare. Lossade tråden och vipps här är nog felet. Rinner ut blå kyllarglykol. :sad: om jag fattat rätt skall det inte rinna någon glykol vatten här. Är det någon som vet hur fodertätningarna ser ut och hur många de är. Finns det en tätning åvanför skvallerhålet som tätar mot vattnet och en under som tätar mot oljetråget. Kan man byta fodertätningar och få det tätt. Fodertätning OIE 70 kr eller ska man ta en motorsats med foder kolvar mm från Agriline England 250 pund. Hur får jag bort foderna? brukar de sitta hårt? har bara bytt torra foder och då har jag krymt bort dom med mig svetsen.

jörgen.ottosson

16:37:37, 17-07-2014

Är det "skvaller hål" så brukar det vara två tätningar...en ovanför en nedanför så vattnet rinner ut, utan att hamna i tråget ( om nu ingen "lagat" det läckaget .... :ohnej: )
Deus ex machina

Lars-Peter D

17:46:38, 17-07-2014

Det är inte en tråd ("vanligen formad som en 3/4 dels 8, på höjden") som man racklar om ("ibland") för att hålla dränerings hålet öppet ? Har aldrig sett den på "traktoer", men väl på marina skapelser... i samband med smörjnippa...
Gör man ingenting, händer någonting, gör man någonting händer det säkert!

Johanolof

21:36:35, 31-07-2014

Har nu demonterar foderna. Foderna var gravrostiga på utsidan. Rostiga även där fodertätningen ska täta. Frågan är nu hur myckert eller lite ojämnheter det kan vara i spåren i blockert där tätringarna ska sitta för att det ska täta. Sitter två fodertätningar en före och en efter signalhålet. Finns det något man kan smörja i spåren för att det ska täta bättre tex någon packningsmassa. Skall man olja lite på fodret vid montering så den glider över tätningarna lättare. Blir nog delar från Agriline England då de är de ända som jag har sett ha hela motorsatser.

Turbodiesel

22:39:47, 31-07-2014

Det kan ingå specialsmörjmedel i foder(tätnings)satserna, annars smörj hellre med tvål eller såpa, speciellt om det är särskilda övre o-ringar som inte gillar olja.

Brukar vara rätt bra tryck på fodertätningarna så de tätar om det inte är allt för j#vligt med porer, viktigast är att det är rent från flagor/lös rost i spåren.

Extra tätmedel är jag tveksam till, fodren rör sig lite upp & ned med temperatur & belastning.
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..

dimorep

08:04:52, 01-08-2014

Skrev ett inlägg just om det för ett par år sedan.

dimorep @ [Traktorgrävare/Grävlastare] Min Hymas 474C4
Erfarenhet är inget som går att köpa, det måste man slita hårt och länge för att få tillgång till!

Inte dött, -bara tröttnat och slutat att skriva på forumet...

Johanolof

20:21:55, 02-08-2014

Har idag börjat med att rengöra motorblocket och hittade då detta
Bild :sad:
En spricka mellan 1an och 2an och en spricka mellan 3an och 4an. Troligen har motorn frusit eller något sådant. Tror ni det går att täta på något vis. Kylartätning , ingefära , svets eller ska man köra allt till närmaste skrot.

Turbodiesel

20:28:29, 02-08-2014

Släng det blocket!
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..

2 personer gillar det här inlägget.

Johanolof

20:40:34, 02-08-2014

Bara slänga utan att försöka laga är lite mot mina principer. Är det inte någon som har lagat något liknande? Va ska jag köpa för motor i stället? En likadan beg motor kan ju vara både sliten gravrostig och spruken.