Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenSvetsning

Tips av migsvets.

42 inlägg • Sida 3 av 3
Diskutera svetsning här

Sa.Ro

#31 » 03:45:53, 06-01-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ozzi skrev:
Sa.Ro skrev:
(vattenkylning är klart överreklamerat)


Där sjönk förtroendet, häng i en rulle rörtråd lägg dig på 250-300A.....hur länge funkar det utan vatten? :mrgreen:


Jaa.. vad ska jag svara på det.. Jag brukar använda två olika paket, ett mmt 32 och ett mmt 35. 32an är ett 320a paket utan vattenkylning. brukar undvika att idiotplåga det då det är en ännu mindre pistol än vad 35an har. Men det har hänt att jag bara kört 32an på 280A hela dagen. Mitt mmt 35 som jag använder hela tiden brukar jag normalt försöka ligga på en 320A och ibland när det är ren kälsvetsning upp mot 350A..

Detta är kemppi pistoler och jag har faktiskt inte prövat några andra luftkylda. Blev varse om detta i norge när jag jobbade där ett tag och fan ingen ville köra med vatten.. paketen blev tyngre och mer osmidiga och efter en stunds inlärning så fungerar det bra att köra utan. ett par år senare så förespråkar jag att köra utan vatten..

Hela min arbetsplats idiotförklarar mig men men det är deras problem. jag vill ha en liten smidig pistol som min 35a. den finns i vattenkylt utförande med och då heter den mmt 42w.

Sen ska alla firmor envisas med dessa gigantiska pistoler.. helst ska de tåla 550A.. enorma gaskåpor som skymmer sikten och man ska stå och hålla dem med båda händerna när man vertikalar för att annars får man kramp.. idioti.. Men då är sverige ett U-land när det kommer till att svetsa rörtråd med.

Kollar man på de stora varven ute i europa så är det nästan inga som använder vattenkylning.

Vad ditt förtroende är för mig skiter jag helt i. Du bevisade bara din egen okunskap när du svarade på det viset.

Ofta är problemet att man kör med för hög volt och att man får en för lång ljusbåge och en väldigt varm men i princip värdelös svets, då blir pistolerna varma. med rätt förhållande mellan volt och amp så blir det en svalare miljö för pistolen och en svets med rätt intränging samt att svetshastigheten ökar..

Nu känner jag att jag svävat iväg lite men jag måste få ge min synpunkt på vad min erfarenhet är när man får ett sådant konstruktivt nedlåtande inlägg mitt i natten..

:grin:

edit: stav och formulerings fel. säkert flera ändå
Senast redigerad av Sa.Ro 03:47:59, 06-01-2010, redigerad totalt 2 gånger.
Sa.Ro
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:32:54, 05-01-2010
Ort: Umeå/Sthlm



Robban_C

#32 » 10:42:05, 06-01-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lugn pojkar!
Båda åsikterna är okej, smaken är ju delad.
Men vi håller oss till ett "behagligt klimat". Saro har ju faktiskt motiverat varför han föredrar luftkylt och då ska man inte klaga.
Och jag är säker på att Ozzi inte menade så illa som det lät.
Saro, notera smileyn i slutet på Ozzis inlägg!

Trådarna i svetsforumet kan ofta "urarta" i mer eller mindre fientliga diksussioner. Så vill vi inte ha det!
Jag tror att det beror på en kombination av olika metoder att åstadkomma samma sak och en mycket stor önskan om att åstadkomma bra och framförallt bättre och bättre jobb. Då blir man ivrig anhängare av sitt och har kanske svårt att se andras fördelar (men lätt att se nackdelarna).
Så i svetsforumet tar vi det lite extra lugnt!




Några ord som medlem också:
Jag är rena amatören jämfört med er två men jag svär också över att "vattenslangen" till stora Migatronicen (KME 550 tror jag den heter) är klantig att jobba med. Det ligger nära till hands att jämföra med min Kemppi, en trefasare (250A om jag minns rätt) med luftkylt slangpaket. Eller "okylt" kanske är bättre benämning. Det slangpaketet är lätt och smidigt och med liten diameter på gasmunstycket. Klart behagligare att jobba med men Migatronicen är ju trevligt när man känner att man vill "damma på ordentligt".
Eftersom Migatronicen har två matarverk så kanske jag skulle göra i ordning det ena med okylt slangpaket istället men alla såna ingrepp får vänta tills jag har fått i ordning på en vettig verkstad.
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

Sa.Ro

#33 » 15:05:13, 06-01-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Robban: Ett mmt 35 är det jag rekomenderar. Det har behaglig storlek, tål bra med stryk och kostar typ 1600kr eller så.. Sen har det vridbar svanhals med. Visst blir svanhalsen varm när den inte är vattenkyld, men håll inte i den då :P Själva handtaget har jag inte upplevt några som helst problem med att det blir för varmt.. Inte ens när vi körde sista jobbet till banverket.. Bestod av 6m balkar med massor av k-fogar. plåtarna varierade mellan 20 och 40.. all svetsning här genomfördes på 320A.. Även balkarna svetsades.

Jag försökte på ett relativt konstruktivt sätt förklara mig och min åsikt så att det INTE ska bli den dagisnivån det är på forum ibland. Man måste helt enkelt försöka vara lite konstruktiv innan man påstår något på ett forum. Man har inga riktiga kroppsspråk eller ansiktsuttryck att gå efter. En smily säger inte hela sanningen ibland. Speciellt inte om den är grön och ser ut som att den håller på att garva så den skiter på sig.
Inte min mening med att verka dryg eller skapa konflikt.

Åter till tråden så tog jag och funderade lite medans jag skrivit detta. En Kempact 2530 är nog rätt val för trådskaparen. Jag har sett ett par begagnade och de ligger under 10k i pris så det kan vara något att tänka på :grin:
Senast redigerad av Sa.Ro 15:14:30, 06-01-2010, redigerad totalt 1 gång.
Sa.Ro
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:32:54, 05-01-2010
Ort: Umeå/Sthlm

gixxsu (trådstartaren)

#34 » 15:48:52, 06-01-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad kan man ge för en Kemppi RA 3500 med nytt slangpaket o nyservad.
Det verkar vara en ok maskin för min del.
Går både att svetsa mig och mma och borde gå att fixa en tigtillsats till.

Ha det gött!
Jonas
gixxsu
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 10:09:46, 02-11-2009
Ort: Ödskölt Dalsland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Takeuchi TB145
Case 685xl
A-Ford Coupe -30

Sa.Ro

#35 » 16:00:56, 06-01-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

gixxsu skrev:Vad kan man ge för en Kemppi RA 3500 med nytt slangpaket o nyservad.
Det verkar vara en ok maskin för min del.
Går både att svetsa mig och mma och borde gå att fixa en tigtillsats till.

Ha det gött!
Jonas


Ra maskinerna går väl ändå inte att svetsa pinne med.. är ju de gamla kempomig och ps serien som det går att göra med.. Annars är ra en helt okej maskin..
Priset för en sådan har jag ingen aning om dock
Sa.Ro
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:32:54, 05-01-2010
Ort: Umeå/Sthlm

Robban_C

#36 » 16:05:44, 06-01-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sa.Ro skrev:Robban: Ett mmt 35 är det jag rekomenderar. ...

Den dan det blir aktuellt så återkommer jag istället.

Vad gäller priser på beg utrustning så brukar surfning på Blocket vara svårslaget.
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

Går utmärkt med luftkylt. I norden kör vi gärna vattenkylt men bla i USA är det mer luftkylt. Finns ju lite olika kulturer även inom svetsning - som tex CO2 i Asien, blandgas i Europa, pinne med växelström i Norge och böjbara pinnar i England.

Simma lugnt
weldersdoitinallpositions
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 14:42:34, 28-09-2010

Sa.Ro

#38 » 17:46:19, 29-09-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

weldersdoitinallpositions skrev:Går utmärkt med luftkylt. I norden kör vi gärna vattenkylt men bla i USA är det mer luftkylt. Finns ju lite olika kulturer även inom svetsning - som tex CO2 i Asien, blandgas i Europa, pinne med växelström i Norge och böjbara pinnar i England.

Simma lugnt


Tror du att norge körde mer växelströmspinne på sina varv mot för vad sverige och finland gjorde? ;)
Sa.Ro
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:32:54, 05-01-2010
Ort: Umeå/Sthlm

hesche

#39 » 18:03:38, 29-09-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

gixxsu skrev:Vad kan man ge för en Kemppi RA 3500 med nytt slangpaket o nyservad.
Det verkar vara en ok maskin för min del.
Går både att svetsa mig och mma och borde gå att fixa en tigtillsats till.

Ha det gött!
Jonas


den heter inte PS3500 då? en sån har vi här på jobbet Mig och pinne
Användarvisningsbild
hesche
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:13:21, 10-06-2004
Ort: umeå
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Carman 475
kbk bs 55 1953 (baklastare)
Mitsubishi 2fd20 truck
VMV Stalon
Åkerman H7c 1989
Åkerman ew130c 1996
Case ck81 1989
Komatsu pc120
volvo bm lm 846
Kockum kl 820
Wille 445 1994
jcb 3 mk1 1964
volvo 868
international td-6
international drott d-100 bandlastare
Fiat 25c

Jag talar om nutid. I Sverige har vi i stort slutat med växelström (utom för hobbybruk) för pinne medan det fortfarande är vanligt i Norge. Har läst att över 20% av pinnar som svetsas i norge svetsas med växelström. Men det kan ju vara fel. Jag tänker inte argumentera mer om det. Däremot går det utmärkt att svetsa med växelström med rätt pinnar som är gjorda för det - även basiska.
weldersdoitinallpositions
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 14:42:34, 28-09-2010

Gossebear

#41 » 10:17:04, 30-09-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sa.Ro skrev:Hej.


MMA maskiner så är jag helt förtrollad i några st. Kemppi Master 2200, Master 5000, MLS 3500 Alla går bra att kolbåga med också. Sen lilla minarc, suverän prestanda i förhållande till priset. Moddar man den så att man kan koppla in fjärr på den så är det den optimala rörsvetsmaskinen (så vida man inte kör rörtråd;) ) och perfekt till mindre fältrep på maskiner. .


Fixar du verkligen kolbåge med Kemppi Master 2200 ? Har en sådan själv men har blivit rekommenderad att inte köra kolbåge med den för att maskinen skulle ta för mycket stryk. (enligt Svetsmästaren i Hisingen/Gbg)
Frågar man så lär man sig.
Gossebear
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:44:30, 07-08-2007
Ort: Göteborg
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: XC70 D5,-16 justerad till 275 hk.
Fronuis TPLS500, Esab 2000i, Kemppi 2200
Fräs XZ45 Svarv Örn,
Och en satans massa andra saker.

Sa.Ro

#42 » 20:54:15, 05-10-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Gossebear skrev:
Sa.Ro skrev:Hej.


MMA maskiner så är jag helt förtrollad i några st. Kemppi Master 2200, Master 5000, MLS 3500 Alla går bra att kolbåga med också. Sen lilla minarc, suverän prestanda i förhållande till priset. Moddar man den så att man kan koppla in fjärr på den så är det den optimala rörsvetsmaskinen (så vida man inte kör rörtråd;) ) och perfekt till mindre fältrep på maskiner. .


Fixar du verkligen kolbåge med Kemppi Master 2200 ? Har en sådan själv men har blivit rekommenderad att inte köra kolbåge med den för att maskinen skulle ta för mycket stryk. (enligt Svetsmästaren i Hisingen/Gbg)


Vi har kolat en del med 2200 men om det är bra eller dåligt för den.. Svetsen fungerar då fortfarande med goda egenskaper :)
Sa.Ro
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:32:54, 05-01-2010
Ort: Umeå/Sthlm


Återgå till Svetsning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: JPEG och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se